کد خبر: 129966
|
۱۳۹۵/۰۵/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

نگاهی به روزنامه های شنبه ۲۲ مرداد ماه؛

ظریف - اردوغان زیر ذره بین روزنامه ها

اکثر روزنامه های امروز عکس یک خود را به محمد جواد ظریف و اردوغان اختصاص داده اند. گفت و گوهای ظریف و اردوغان زیر ذره بین روزنامه های امروز قرار گرفته است.

ظریف - اردوغان زیر ذره بین روزنامه ها
کد خبر: 129966
|
۱۳۹۵/۰۵/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - روزنامه های امروز ( 23 مرداد ماه ) سفر یک روزه وزیر امور خارجه به ترکیه پس از کودتا را زیر ذره بین قرار داده اند. همچنین موضوع تصمیم اصلاح طلبان برای انتخابات 96 و حمایت یا عدم حمایت از روحانی از دیگر موضوعات مد نظر روزنامه های امروز بوده است.

در ادامه نگاهی شده است به عناوین امروز روزنامه ها:

روزنامه شرق امروز عکس یک خود را به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اختصاص داده است. شرق در گزارش خود که با تیتر « زندگی خصوصی آقای وزیر» منتشر شده است، به بررسی زندگی غیرسیاسی وزیر امور خارجه دولت یازدهم پرداخته است. در این گزارش که به بهانه سالگرد رای اعتماد به کابینه حسن روحانی منتشر شده، نوشته شده است: « دیپلمات کارکشته‌ای که آن روز بیش از مردم ایران برای خارجی‌ها شناخته شده بود و حالا یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی کشور به حساب می‌آید. این سه سال سخت و مذاکرات هسته‌ای از او یک چهره نام‌آشنا ساخت؛ زیرا همان‌طور که در نطق آن روز خود تأکید داشت «دفاع عزت‌مند، خودباورانه و هوشمندانه از منافع و مصالح کشور با زبانی متقاعد‌کننده و با رفتاری متین و حکمت‌آمیز و تدبیر» را هدف قرار داد و آن‌قدر پیش‌ رفت که گره از کار مهم‌ترین پرونده سیاست خارجی کشور باز کرد.» تیتر دیگر روزنامه شرق در رابطه با صحبت های دادستان تهران است. این روزنامه برای صحبت های جعفری دولت‌آبادی تیتر اقدامات فرهنگی و سرهنگی برای حجاب را انتخاب کرده است. اشاره شرق به صحبت های دادستان تهران است که بیان کرده بود : «اگرچه اقدامات فرهنگی در حوزه‌ عفاف و حجاب راهکار اساسی است، اما در مواردی که کانون برنامه‌ریزی و تمرکز دشمن در رواج بی‌عفتی است، اقدامات مقابله‌ای و به قول معروف اقدامات سرهنگی نیز ضروری است». احمد غلامی سردبیر این روزنامه نیز در یادداشتی که با تیتر « آقای روحانی «داوطلبان» پشت درند!» منتشر شده، نوشته است: « دولت حسن روحانی، دولت «پسا‌سیاسی» است. دولتی که تلاش می‌کند میان تضاد و تخاصم سیاسی آشتی و صلح برقرار کند. او می‌خواهد دولتی فراسوی راست و چپ، فراسوی تضاد و تخاصم ایجاد کند. به باور روحانی سیاست، حول‌محور مفاهیمی چون اجماع و آشتی خلق می‌شود. این طرز تلقی نه‌تنها موجب خلق سیاست نمی‌شود، بلکه امتداد روندی است که نخبگان سیاسی و روشنفکران را پس از پیروزی احمدی‌نژاد در دوره دوم چهارساله‌اش، به انزوا کشاند. روشنفکران و نخبگانی که به صحنه آمده بودند تا در سیاست طرحی نو دراندازند، اما ناکام ماندند. ناکامی آنان البته ناشی از شکست در سیاست نبود، زیرا این ناکامی در اوج خوش‌بینی به تغییر و تحولی اتفاق افتاد که بسیار قریب و زودیاب به‌نظر می‌رسید. آنان سرشار از شوری که جوهره سیاست است، چنان پیروزی را نزدیک می‌پنداشتند که به هیچ امر دیگری نیندیشیدند.» غلامی همچنین در این یادداشت نوشته است: « آن‌چه نگران‌کننده است همین وضعیت پساسیاسی دولت روحانی است، وگرنه بعید است که شخصِ احمدی‌نژاد بار دیگر اجازه ورود به صحنه سیاست داخلی را آن‌هم در مقام ریاست‌ دولت پیدا کند و جز این نیز، شکستِ محتوم گفتمان «داوطلبی‌گری»، امکان نقش‌آفرینی او را مسدود کرده است. دست‌کم می‌توان امید داشت به اینکه دوران او به‌سر رسیده و او دیگر خطری جدی برای هیچ فردی محسوب نمی‌شود، مگر آن‌که سیاست حاکم در همین وضعیت انفعالی بماند و کسانی مانده از طیف «داوطلبان» با آرایش سیاسی تازه‌ای به صحنه بیایند. تجربه تاریخی ما نشان می‌دهد که دولت‌های پساسیاسی زمینه مساعدی برای سیاست‌مداران عوام‌فریب فراهم می‌آورند و ناخواسته به‌قدرت‌رسیدن‌شان را تسریع می‌کنند.»

روزنامه ایران عکس یک خود را به دیدار محمد جواد ظریف و اردوغان در آنکارا اختصاص داده و گزارش این دیدار را با تیتر « اولین مذاکره پس از کودتای ناکام» منتشر کرده است. ایران همچنین در سرمقاله امروز یادداشتی از حسن لاسرجردی استاد دانشگاه با تیتر « دور تازه در مناسبات ایران و ترکیه» منتشر کرده است. این استاد دانشگاه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آنکار و مذاکرات مقامات دو کشور درباره مسائل دو جانبه و تحولات منطقه ای نوشته است: « هرچند ممکن است برخی ناظران این تحولات را تغییراتی زودگذر، مقطعی و سیاسی ارزیابی کنند؛ اما کثرت دلایل منجر به ارزیابی‌هایی مبتنی بر وجود نگاه بلندمدت و حساب شده در پس این تغییرات نیز قابل تأمل هستند.» لاسجردی در ادامه این یادداشت نوشته است: « آنچه در این میان از منظر کشورهایی که ترکیه به هر دلیل به محور آنها نزدیک می‌شود، اهمیت دارد آن است که دیدگاه‌های خاص خود را با دقت و شفافیت هرچه تمام‌تر مطرح کنند و برای دسته‌بندی و بلوک جدیدی که در حال شکل‌گیری است، تضمین‌های لازم را بگیرند. در شرایطی که میدان منازعه همراهان و مخالفان دولت سوریه مشخص بوده است، به نظر می‌رسد که با تغییر رویکرد آنکارا کفه این موازنه تا حدود قابل توجهی بهم خواهد خورد. خاصه آنکه ترکیه به عنوان همسایه شمالی سوریه، کشوری که می‌تواند شاهراه ورود تروریست‌ها و تجهیزات‌شان را به سوریه مدیریت کند، می‌تواند نقش مؤثری در تحولات آتی بحران سوریه برجای بگذارد و شکل‌گیری مناسبات جدید میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، نویدبخش این تغییر موازنه مثبت به سمت راهکار سیاسی مسأله سوریه و تسریع مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه خواهد بود.» این روزنامه امروز همچنین گزارشی از زندگی در روستاهای قم با تیتر « اینجا آب کیمیاست» منتشر کرده است. در این گزارش همچنین گفت و گویی با سید رحمان دانیالی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم منتشر شده که او بیان کرده است : «تخلیه روستاهای قم و خالی از سکنه شدنشان طی 50 سال اخیر اتفاق افتاده‌ است. دلیل آن هم افزایش ریزگردها و حرکت آب‌های فراشور به سمت منابع آب‌های زیرزمینی این روستاهاست. این عوامل سبب شده تا سیر مهاجرت در سال‌های اخیر سریع‌تر شود.»

روزنامه اعتماد عکس یک خود را به دیدار ظریف و رجب طیب اردوغان اختصاص داده و گزارش این دیدار را با تیتر « سلام دیپلماتیک پس از کودتا» منتشر کرده است. « 8 جلد فراموش شده » تیتر یک روزنامه اعتماد است. این روزنامه جزییات گزارش های تفریغ بودجه دولت‌‌های نهم و دهم را بررسی کرده و نوشته است که بررسی ها نشان‌می‌دهد هزاران صفحه پرونده نقض قانون بودجه علیه دولت احمدی‌نژاد تشکیل شد‌ه اما هرگز به نتیجه‌ای نرسیده‌است. اعتماد امروز گفت و گویی با عباس کاظمی عضو هیات علمی پژوهشکده ‏مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به بهانه انتشار کتاب جدید او یعنی « امر روزمره در جامعه پسا انقلابی» منتشر کرده است. این گفت و گو با تیتر « خاطرات دهه ٦٠ در حال کدر ‌شدن‌است» منتشر شده است. مرتضی حاجی نیز در گفت و گو با روزنامه اعتماد بیان کرده است که در دو جناح کسی با روحانی برابری نمی کند. گفت و گوی حاجی در اعتماد با تیتر « اصلاح طلبان پشت دولت باقی می مانند» منتشر شده است.

روزنامه وطن امروز عکس و تیتر یک خود را به صحبت های سیدعلی خمینی اختصاص داده است. وطن امروز برای صحبت های سید علی خمینی تیتر « منافقین از داعش بدترند» را انتخاب کرده است. این روزنامه در گزارش خود نوشته است: « سه‌شنبه‌شب هفته گذشته سایت مرحوم حسینعلی منتظری که گویا نسبت به عدم پیگیری‌های امنیتی اطمینان خاطر یافته بودند، فایل صوتی سخنان وی در دیدار آقایان نیری قاضی شرع اوین، اشراقی دادستان، رئیسی معاون دادستان و پورمحمدی نماینده وزارت اطلاعات، درباره اعدام منافقین در سال 67 را روی خروجی خود قرار داد. در این فایل صوتی 45 دقیقه‌ای، مرحوم منتظری انتقادات تندی را نسبت به اعدام منافقین پس از عملیات مرصاد مطرح می‌کند و اتهاماتی را به سیداحمد خمینی نسبت می‌دهد. فایل صوتی این جلسه که به نظر می‌رسد از همان ابتدا به قصد انتشار تهیه شده، تلاش می‌کند از زبان مرحوم منتظری، جنایات فجیع منافقین در ایران را توجیه کند.»

روزنامه کیهان در گزارش یک خود نوشته است اقتدار احترام می آورد نه انفعال و این گزارش را با تیتر « تازه ترین نمونه ها از احترام به پاسپورت ایرانی!» منتشر کرده است. کیهان در این گزارش نوشته که « در حالی که یکی از وعده‌های اصلی رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی سال 92 بازگشت اعتبار و احترام به پاسپورت ایرانی بود این وعده روز به روز دست‌نیافتنی‌تر از گذشته به نظر می‌رسد و شواهد جدید نشان از آن دارد که با انفعال دستگاه دیپلماسی کشور پاسپورت ایرانی بدترین دوران خود را می‌گذراند و شاهد است‌!» این روزنامه همچنین در ادامه گزارش خود نوشته است که « با این وجود نگاهی به رتبه ارزش پاسپورت ایرانی نشان از آن دارد که این رتبه از رقم 96 در سال 2012 به 98 در سال جاری رسیده است» کیهان در پایان این گزارش نوشته است: « حال باید پرسید دولتی که خود را «دولت حقوق‌دان‌ها» می‌نامد و مدعی است که اهل تعامل با دنیا است و به یکباره می‌تواند تمام مشکلات را با «مذاکره با کدخدا» حل نماید‌، چطور وزیر فرهنگ این دولت از ویزای عربستان محروم می‌ماند و سعودی‌ها حتی به ظریف در مورد فاجعه منا اجازه ملاقات نمی‌دهند و از آن طرف کدخدای عالم تحریم‌های پسابرجامی را برای سفرکنندگان به ایران تصویب می‌کند؟
در این زمینه مصادیق فراوان دیگری نیز وجود دارد که برای جلوگیری از اطاله کلام از شرح آن‌ها می‌گذریم و تنها می‌پرسیم وعده رئیس‌جمهور درباره احترام به پاسپورت ایرانی چه شد؟!»

روزنامه وقایع اتفاقیه گزارش یک خود را به سفر ظریف به آنکار اختصاص داده و تیتر « مثلث تفاهم در منطقه» را برای این گزارش انتخاب کرده است. این روزنامه همچنین نگاهی به 116 سال حضور ایرانی ها در مسابقات جهانی ورزش داشته است. وقایع اتفاقیه این گزارش را با تیتر « المپیک؛ از «میرزا» تا «ریو» » منتشر کرده است. ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با این روزنامه در رابطه با موضوعاتی همچون وضعیت برجام، عملکرد احمدی‌نژاد، انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 و چگونگی حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی صحبت کرده و بیان کرده است که اصلاح‌طلبان برای انتخابات 96 از روحانی حمایت می‌کنند و در تلاش هستند او را به متر و معیارهای اصلاح‌طلبانه نزدیک کنند. او همچنین در این گفت و گو تأکید کرده است که اصلاح‌طلبان برای روحانی رقیب‌سازی نمی‌کنند، مگر اینکه او بخواهد از اصلاح‌طلبان عبور کند.

روزنامه آرمان در گزارشی با تیتر « پشت پرده رد صلاحیت سازی روحانی!» نوشته است :« روحانی ردصلاحیت می‌شود! سیدحمیدروحانی ضمن مقایسه روحانی با بنی صدر گفته بود روحانی باید به جرم خیانت به کشور محاکمه شود. روزنامه کیهان نیز با طرح ادعایی نوشته است: مسئولان اجرایی کشور، تعهدی را پذیرفته‌اند که بر اساس آن و به‌طور اجمال، بخش‌های مهمی از اطلاعات گردش مالی کشور، در اختیار بیگانگان قرار می‌گیرد. این موضوعات نه طنز و نه خبر است، بلکه ترفندی برای فراموش شدن آنچه است که ملت نباید برای همیشه و به ویژه در شرایطی که زمان کوتاهی تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مانده، در ذهن داشته باشد. البته مردم به خوبی دریافتند این جمله که حافظه ایرانیان کوتاه‌مدت است صحت ندارد و از یاد نخواهند برد که برخی بی‌تدبیری‌ها در دولت گذشته چه تبعاتی برای کشور داشته است و فراموش نخواهند کرد بابک زنجانی متولد شده از چه وضعیت اقتصادی بوده است بنابراین وقتی از حک شدن این موضوعات در ذهن ملت آگاه شدند، به روش دیگری متوسل می‌شوند. روزی احمدی‌نژاد به اوباما نامه می‌نویسد تا افکار عمومی برای مدتی درگیر بحث درباره آن مرقومه رئیس دولت قبل شود که البته جامعه ساعتی پس از انتشار این نامه از محتوای آن مطلع شد که درباره سرمایه‌گذاری ۲ میلیون دلاری در آمریکا در دولت نویسنده نامه بوده است، بنابراین توجهی به آن نکرد. حالا که این ترفند پاسخ عکس داد و نگاه‌های شماتت به سمت مردان دولت احمدی‌نژاد رفت، موضوع دیگری را مطرح کردند که به یک شوخی بیشتر شباهت داشت و آن هم ردصلاحیت روحانی بود! آنها از طریق طرح این موضوع دو هدف را دنبال کردند که نخست دور کردن اذهان از آن ۲ میلیون دلاری بود که در دولت قبل در آمریکا سرمایه‌گذاری شده بود و دیگر اینکه از محبوبیت روحانی کم کنند.» در گزارش آرمان همچنین نوشته شده است : « آخرین قطعه پازل تخریب‌ها با اظهارات سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد رو می‌شود و آن هم دلیل این تخریب‌ها که جز واهمه از ردصلاحیت احمدی‌نژاد نبوده است! او می‌گوید که «احمدی‌نژاد منصوب مقام معظم رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و بعید به نظر می‌رسد تایید صلاحیت نشود. اگر قرار باشد احمدی‌نژاد به خاطر برخی مواضع یا اظهارات و رفتارها تایید نشود، این وضعیت و تردید درباره دیگر داوطلبان ازجمله روحانی که نقدها و اشکالات جدی به او وجود دارد، نیز مطرح می‌شود» این اظهارات حتما باید در پاسخ به یک نگرانی و بحثی باشد که در جمعی مطرح شده است. حسینی به خوبی واقف است که گرایش به احمدی‌نژاد مانند سال‌هایی نیست که رقبای اصلاح‌طلب حضور نداشتند. بنابراین ترجیح می‌دهد که خود به این واقعیت چنین اذعان داشته باشد که «اصولگرایان هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند، البته احزاب و شخصیت‌های شناخته شده‌ اصولگرا چندان تمایلی به حمایت از احمدی‌نژاد ندارند اما بدنه مردمی نیروهای انقلاب و ارزشی بر این باورند که تنها احمدی‌نژاد می‌تواند شرایط را تغییر دهد، چون از پشتوانه قوی مردمی برخوردار است.»»

روزنامه اطلاعات تیتر یک خود را به دیدار محمد جواد ظریف و اردوغان اختصاص داده است. این روزنامه برای گزارش یک خود تیتر « گفت و گوهای ظریف - اردوغان در آنکارا» را انتخاب کرده است. از دیگر گزارش هایی که در صفحه یک روزنامه اطلاعات آورده شده است می توان به گزارش این روزنامه در رابطه با طرح مجلس برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره کرد. علیرضا خانی در ستون یادداشت سردبیر این روزنامه نیز مطلبی با تیتر « مدافعان بی دفاع» نوشته است. او در این مطلب نوشته است که به همین آسانی فراموش کردیم که تنها چند هفته پیش سه محیطبان دیگر در استان های هرمزگان و فارس با تیر مستقیم شکارچیان، کشته شدند. رئیس جمهوری و برخی مقامات بلند مرتبه دیگر برای شهادت آنان پیام دادند، اما شمار محیط بانان و جنگلبانان کشته شده به دست شکارچیان و متعرضان به منابع ملی به 119 نفر رسید. خانی در ادامه این مطلب نوشته است « حیوانات به صرف حیوان بودن محکوم به مرگ نیستند. شیر ایرانی و ببر ایرانی برای همیشه نابود شدند و نسلشان ور افتاد. اکنون همه دوستداران و فعالان محیط زیست نگران گونه های کمیاب پلنگ و یوزپلنگ و گوزن زرد و سنجان و گور ایرانی اند که نسلشان در معرض انقراض است. اما اینطور که پیش می رود، نه تنها نسل آنها بلکه نسل محیط بانان نیز انگار رو به انقراض خواهد رفت.»

روزنامه آفتاب یزد تیتر یک خود را به افزایش تحرکات ریاض برای شکست توافق هسته ای اختصاص داده است و این گزارش را با تیتر « ماموریت ضد برجامی به سفارتخانه ها!» منتشر کرده است. عکس یک این روزنامه به عبدالرضا رحمانی فضلی اختصاص داده شده و تیتر « اشتباه استراتژیک وزیر کشور» برای این گزارش انتخاب شده است. اشاره آفتاب یزد به صحبت های وزیر کشور است که به گفته این روزنامه از احتمال برخورد با میتینگ های انتخاباتی احمدی نژاد صحبت کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی گزارشی در رابطه با واکنش مسئولان قضایی وقت و بیت امام (ره) به انتشار نوار صوتی آیت الله منتظری درباره اعدام های سال 1367 منتشر کرده است. گزارش یک این روزنامه با تیتر « تروریستها زیر آتش ارتش سوریه و جنگنده های روسیه از «حلب» تا «رقه» منتشر شده است. در ستون سرمقاله این روزنامه یادداشتی از مدیر مسئول با عنوان « یکی بر سر شاخ و بن می برید!» منتشر شده است. در این یاداشت نوشته شده است که « ترفند شکست خورده بنگاه سخن پراکنی انگلیس در برخورد با امام خمینی گویا بنای توقف ندارد. بعد از اتمام نامه نگاری با مقامات آمریکائی که راه به جائی نبرد و به بی‌اعتبارتر شدن «بی بی‌سی» انجامید، اکنون ماجرای اعدام منافقین در سال 67 در دستور کار این روباه مکار قرار گرفته و به بهانه انتشار جملاتی توسط افرادی که با تصور باطل به فکر کسب اعتبار برای خود و ضربه زدن به مسئولان نظام برآمده‌اند بار دیگر درصدد ضربه زدن به بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی برآمده است.
تکلیف بنگاه سخن پراکنی انگلیس روشن است و از دشمن انتظاری غیر از ضربه زدن، انتقام گرفتن و لجن پراکنی نمی‌توان داشت. اگر سخنی هست با کسانی است که بر سر سفره نظام جمهوری نشسته‌اند و با خیال‌های خام خود درصدد ضربه زدن به انقلابی که امام خمینی آن را به پیروزی رساند بر می‌آیند. این افراد تصور می‌کنند از این طریق می‌توانند برای خود و مجموعه‌ای که به آن تعلق دارند اعتباری کسب کنند و از امام خمینی و ادامه دهندگان راه آن یگانه دوران انتقام بگیرند!» همچنین در این یادداشت نوشته شده است که « برای آنکه بهانه سازان متوجه شوند چه اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند خوب است بر این واقعیت تاکید کنیم که عناصر بیگانه اعم از انگلیس و آمریکا و صهیونیست‌ها که شما به انتشار مطالبتان از طریق بوق‌های آنها دل بسته‌اید، نه شما را می‌خواهند و نه کسانی را که شما درصدد کوبیدن آنها هستید. اگر روزی آنها بر مقدرات این کشور مسلط شوند، نه به شما رحم خواهند کرد و نه به طرف مقابل شما. ما دوست نداریم مثل شما بهانه سازی کنیم ولی این را بدانید که دشمنان به اندازه کافی از کسی که شما به سخنان به اصطلاح اعتراضی او استناد می‌کنید و صدای او را برای پخش شدن به رسانه‌های بیگانه می‌دهید، سند و مدرک دارند که در زمان مقتضی زیراب او را هم بزنند و شما را نیز که درصدد کسب اعتبار برای او و کوبیدن امام هستید از سر راه خود بردارند. بنابر این، حق اینست که اندکی به خود آیید و بیش از این عرض خود نبرید و زحمت دیگران مدارید.» مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در پایان نوشته است: « تردیدی وجود ندارد که دشمنان خارجی و بیگانگان کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند به اهدافشان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی حتی نزدیک شوند اما به این شرط که خودی‌هائی که بر شاخ نشسته‌اند درصدد بریدن بُن نباشند.»
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها