نگاهی به روزنامه های چهارشنبه ۱۷ شهریورماه؛

از نفوذ بنیاد راکفلر در ایران تا لغو همایش دوچرخه سواری

FATF همچنان بحث روز روزنامه ها است. اما امروز روزنامه هایی چون جوان و کیهان به موضوعات جدید علاوه بر FATF که در روزهای گذشته پیگیر آن بودند، پرداخته اند. جوان در گزارشی با عنوان« نفوذ بنیاد «راکفلر» به مزارع شمال ایران با برنج تراریخته » نوشت: « «حتی یک درصد برنج‌های داخلی هم تراریخته نیستند» کیهان نیز به موضوع ارتقای روابط ایران و لندن از سطح کاردار به سفیر پرداخته است و ادعا کرده است که سفیر معرفی شده از سوی انگلیس برای فعالیت در ایران جاسوس است.

از نفوذ بنیاد راکفلر در ایران تا لغو همایش دوچرخه سواری
کد خبر: 130798
|
۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ۲۳:۰۰:۰۰

ا عتمادآنلاین - FATF همچنان تیتر یک روزنامه ها است.موضوعی که ابتدا روزنامه هایی چون کیهان، وطن امروز و جوان به آن پرداختند و حالا چند روزی است که روزنامه های شرق، اعتماد و آفتاب یزد به آن می پردازند.روزنامه های کیهان، وطن امروز و جوان ماجرای FATF و عضویت ایران در این گروه را تقصیر دولت حسن روحانی می دانند و همین موضوع را بهانه ای برای زیر سوال بردن برجام و دولت یازدهم کرده اند اما از سوی دیگر روزنامه هایی چون شرق در گزارش هایی به این موضوع پرداخته است که FATF محصول دوران محمود احمدی نژاد است.


در ادامه نگاهی شده است به روزنامه های امروز:

روزنامه شرق امروز 17 شهریورماه صفحه ویژه روزنامه به این موضوع اختصاص داده است. این روزنامه در صفحه یک خود به شهرداری تهران نیز پرداخته است. شرق در گزارشی با تیتر « انتقاد از رپورتاژ آگهی از تلویزیون برای شهرداری» به جلسه دیروز شورای شهر تهران اشاره داشته که در آن رحمت الله حافظی از حضور یک طرف نماینده شهرداری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری انتقاد کرده و آن را تداعی کننده یک رپورتاژ آگهی دانسته بود.




روزنامه اعتماد و شرق در گزارش هایی که در رابطه با اطلاعیه شورای عالی مبارزه با پولشویی منتشر کرده اند، تیتر های مشابهی برای گزارش های خود در صفحه یک انتخاب کرده اند. اعتماد با تیتر « علیه پولشویی» و شرق هم با تیتر « همه علیه پولشویی» این گزارش را منتشر کرده اند. جمعه 19 شهریورماه سالروز سی و هفتمین درگذشت آیت الله طالقانی است و به همین مناسبت روزنامه اعتماد عکس صفحه یک خود را به آیت الله طالقانی اختصاص داده است. اعتماد یک صفحه از روزنامه امروز را به آیت الله طالقانی اختصاص داده و در گزارشی با تیتر « زندگی بین دو انقلاب» نوشته است: « بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ١٣٥٧ نیز تمام تلاش خود را برای تبدیل شورا به رکن مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی کرد، تا جایی که می‌توان گفت فصل هفتم این قانون یعنی فصل شوراها که شامل اصول ١٠١ تا ١٠٦ است، «میراث طالقانی در جمهوری اسلامی» است. عمر طالقانی در عرصه عمل بعد از انقلاب کوتاه بود، او «فرصت آن را نیافت که احتیاطات لازم و کمربندهای ایمنی محافظی برای نظام شورایی خود بیندیشد و تدارک کند تا چنین اندیشه زلالی به نوعی پوپولیسم نلغزد. طالقانی فقط به شورا می‌اندیشید و توکل به شورا، اما این نکته که چگونه می‌توان شورا را از طمع ورزان بیرون و آسیب درون صیانت کرد، هرگز مجالی برای تامل نیافت. از این حیث، اندیشه شورا اندیشه‌ای ناتمام است و طالقانی بی‌آنکه این نظریه را به نهایت منطقی‌اش برساند، تنها آغازگر شجاع این اندیشه در تفکر شیعه است.» روزنامه اعتماد همچنین از گزارش جلسه دیروز اعتراض رحمت الله حافظی به صدا و سیما برای تریبون دادن به نماینده شهرداری را در صفحه جامعه خود پوشش داده و این نکته را تیتر گزارش خود کرده است.




روزنامه آفتاب یزد هم در صفحه یک خود مانند روزنامه های اعتماد و شرق به مسئله FATF پرداخته است. این روزنامه برای گزارش خود تیتر « تلاش گسترده اسرائیل برای جلوگیری از عضویت ایران در FATF» را انتخاب کرده است. آفتاب یزد همچنین به کمیپن سه شنبه های بدون خودرو پرداخته است و از لغو این مراسم توسط پلیس گلایه کرده است. دیروز پلیس مانع برگزاری همایش دوچرخه سواری شهروندان که در راستای کمپین سه شنبه های بدون خودرو برگزار می شود، شد.




روزنامه وقایع اتفاقیه نیز مانند روزنامه آفتاب یزد، به لغو همایش دوچرخه سواری پرداخته است. این روزنامه با اختصاص دادن عکس یک خود به این همایش در گزارش خود که با عنوان « دوچرخه سواری خانوادگی لغو شد» منتشر شده، نوشته است: « درحالی‌که معاون و مدیران وزارت ورزش و جوانان در مراسم حضور دارند، مشاوران و شهرداران شهرداری‌های اصفهان و همدان و رئیس شورای شهر همدان آمده‌اند، معاون سازمان حفاظت محیط زیست و چند مدیر سازمان به‌همراه چند مدیر ارشد شهرداری تهران و قوه قضائیه در مراسم حضور یافته و استقبالی درخور از سوی مردم صورت گرفت، متأسفانه از سوی نیروی انتظامی حاضر در مراسم، اجازه برگزاری آن داده نشد، آن‌هم درحالی‌که ده‌ها خبرنگار و فیلمبردار، مراسم را تحت‌پوشش قرار داده بودند.» در همین رابطه محمد درویش مدیر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست در سرمقاله وقایع اتفاقیه در یادداشتی با عنوان « سه شنبه های بدون خودرو بازگشت نشاط به جامعه ایرانی» نوشته است: « مقامات کشوری نیز از این طرح استقبال کردند؛ آیت‌الله دری‌نجف‌‌آبادی، امام‌جمعه اراک، از «سه‌شنبه‌هاى بدون خودرو» حمایت و اعلام کرد که با دوچرخه تردد می‌کند؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا ظرفیت اجتماعی خاموش را زنده کنیم و فرایندهایی را که در کشور رخ می‌دهد، تغییر دهیم تا نشاط را به جامعه ایرانی بازگردانیم.»




روزنامه کیهان نیز تیتر یک خود را به FATF اختصاص داده است با این تفاوت که برای گزارش خود با تیتر « سایه شوم FATF با بیانیه برطرف نمی شود» نوشته است: « روز گذشته، وقتی شورای عالی مبارزه با پولشویی بیانیه مطول و مفصل خود را منتشر کرد، انتظار آن بود که به بخشی از ابهامات و نگرانی‌ها پاسخ داده شود. اما نه تنها چنین نشد، بلکه اطلاعیه مذکور با تحریف عجیب و غریب واقعیت و پنهان کردن حقایق و خطرات تلخ از تعهدات دولت یازدهم به کارگروه مشترک اقدام مالی، کوشید مردم را بار دیگر همچون ماجرای برجام، از آگاهی و دانستن آنچه حقشان است محروم کند!»حسین شریعتمداری نیز در ستون یادداشت روز کیهان در مطلبی با عنوان « این همه جاسوس دنبال چه هستند؟!» به انتخاب بعیدی نژاد به عنوان سفیر جدید ایران در انگلیس و انتخاب نیکلاس هاپتون به عنوان سفیر انگلیس در ایران پرداخته است. در این یادداشت این سوال مطرح شده که آیا دولت انگلیس سیاست های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تغییر داده است که وزارت خارجه کشورمان سطح روابط را از کاردار به سفیر رسانده است؟! شریعمتداری در ادامه این یادداشت نوشته است: « تمامی شواهد موجود به وضوح حکایت از آن دارند که انگلیس در سیاست‌های خصمانه خود علیه کشورمان نه فقط کمترین تغییری نداده است، بلکه بر شدت آن نیز افزوده است» شریعتمداری در این یادداشت به سوابق نیکلاس هاپتون اشاره کرده و گفته است که سوابق او نشان می دهد که او از ماموران برجسته سازمان MI6 بوده است و بعد هم این سوال را مطرح کرده که چرا انگلیس، سفیر خود برای ایران را از میان جاسوسان و ماموران امنیتی انتخاب کرده و به کشورمان می فرستد؟




اما روزنامه ایران از زوایه ای دیگر به ارتقای سطح روابط تهران و انگلیس پرداخته است. شمس الدین خارقانی کاردار سابق ایران در سفارت انگلیس در یادداشتی با تیتر « پیام های ارتقای سطح روابط تهران و لندن» نوشته است: « تهران و لندن با عبور از یک تنش دیپلماتیک 5 ساله و با وجود باقی ماندن اختلاف نظر در برخی حوزه‌ها روابط دوجانبه را به سطح سفیر رساندند. اقدامی که اگرچه در کوتاه مدت نمی‌تواند عادی سازی و برقراری سطحی عالی در روابط را به دنبال داشته باشد اما در عین حال دستاوردهای مهمی را برای ایران به دنبال خواهد داشت و پیام‌های مهمی را نیز به جامعه بین‌الملل ارسال می‌کند.» او همچنین نوشته است: « بهبود رابطه ایران با انگلیس به عنوان کشوری که فراز و فرودهای زیادی را با آن طی کرده است، حاوی این پیام است که ایران خواهان و عامل ایجادکننده رابطه با همه کشورهای دنیاست.»

روزنامه جوان و رسالت برخلاف روزنامه کیهان امروز در صفحه یک خود و در تیتر یا عکس یک به FATF نپرداخته اند و صحبت های مقام معظم رهبری را پوشش داده اند. اما محمد کاظم انبارلویی در روزنامه رسالت و در یادداشتی با عنوان « مدیران دورگه و مقوله نفوذ» نوشته است که « مدیران دو رگه در حوزه اقتصاد، مدیرانی هستند که صبح، پست دولتی دارند و ظهر در یک یا چند بنگاه اقتصادی خصوصی کار می‌کنند. آنها صبح، فروشنده و بعدازظهر خریدار یا برعکس، هستند!» او در این یادداشت این سوالات را مطرح کرده که « چرا اجرای سیاست‌های اقتصادی اصل 44 بر زمین ماند؟ چرا خصوصی سازی یا بهتر بگوییم مردمی سازی اقتصاد کشور منتفی شد؟ چرا انقلابی که قرار بود در حوزه اقتصاد به دلیل ابلاغ سیاست‌های اصل 44 پدید آید حتی در حد یک رفرم ساده اقتصادی جواب نداد؟» انبارلویی در پایان نوشته است: « اگر نظامی که در ایران مستقر باشد اسلامی نباشد حتماً مدیران دورگه و دوتابعیتی از صدر تا ذیل بدنه اجرایی، تقنینی و قضائی، آن را تصرف کرده‌اند. همچنین اگر نظامی که در ایران مستقر باشد، جمهوری نباشد، با یک حمله نظامی مختصر از خارج یا یک کودتای کوچک در داخل، ساقط می شود. آمریکایی‌ها تا آن روز لحظه‌شماری می کنند تا ببینند رؤیاهای آنها چقدر دست یافتنی است.» روزنامه جوان هم در گزارشی با عنوان « نفوذ بنیاد راکفلر به مزارع شمال ایران با برنج تراریخته» نوشته است که کشت برنج تراریخته موضوعی است که طی ماه‌های اخیر و با بالا گرفتن مناقشات در خصوص تولید و رها‌سازی محصولات تراریخته با تأکید بر پنبه و برنج که تکلیف قید شده در سند پشتیبان برنامه ششم توسعه است بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. جوان در ادامه این گزارش نوشته است: « فناوری نوین تولید و تجارت محصولات تراریخته با تلاش مشترک دو کمپانی مونسانتو و راکفلر که کمپانی‌هایی صهیونیستی و امریکایی هستند ابداع شده و گسترش پیدا کرده است.» گزارش نویس جوان نوشته است: « روش عمل کمپانی‌های مونسانتوو راکفلر در دنیا استفاده از ترکیب نخبگان سیاسی و متخصصان علمی کشورهای هدف است تا آرایشی از قدرت به نفع محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی شکل دهند. این شرکت‌ها عموماً به این ترتیب عمل می‌کنند که برای افراد سیاسی منافعی تعریف می‌کنند و به این طریق با نفوذ به مراکز قدرت، اهرم‌های اجرایی را در اختیار می‌گیرند. این کمپانی‌ها برای به‌کارگیری متخصصان علمی با بورسیه و تأمین مالی پروژه‌های آنها، به ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی و سیاسی‌شان در کشور هدف مبادرت می‌ورزند. عمده نفوذ و گسترش محصولات دستکاری ژنتیک از طریق همین افراد پیگیری و اجرا می‌شود.»



روزنامه اطلاعات نیز تیتر یک خود را به موضوع FATF اختصاص داده است و نوشته است: « شورای عالی مبارزه با پولشویی با صدور بیانیه‌ای ضمن پاسخ دادن به منتقدان توافق ایران با گروه اقدام مالی (FATF) تصریح کرد: تعاملات با گروه اقدام مالی، منحصر به این دولت نبوده و در دولت‌های سابق نیز تلاش‌های گسترده‌ای در جهت تعامل با گروه اقدام مالی صورت گرفته است.» جمهوری اسلامی همچنین در مطلبی به واقعه 17 شهریور ماه 1357 پرداخته است. جمهوری اسلامی نوشته است: « در اجرای این نقشه شوم از اوایل صبح جمعه (17 شهریور) توسط فرمانداری نظامی با انتشار اطلاعیه‌ای در تهران و یازده شهر دیگر کشور حکومت نظامی اعلام کرد و زمانی که این اطلاعیه منتشر شد تقریباً همزمان با ساعت‌هایی بود که مردم تهران درحال تجمع در میدان شهدا (ژاله سابق) بودند. بنابر این جمع کثیری از تظاهرات کنندگان از اعلام حکومت نظامی خبردار نشدند و آنهایی هم که اطلاع یافتند، اعتنایی به آن نکردند چرا که در امر مبارزه با رژیم خود فروخته و مستبد پهلوی عزم جدی و راسخ داشتند. از طرفی هرگز گمان آن نمی‌رفت که رژیم پهلوی سفاکی خود را به حدی برساند که انبوه مردم اعم از زن و کودک و پیر و جوان را آماج تیرهای مسلسل‌ها قرار دهد و در سر خود اندیشه قتل عام وحشیانه مردم را بپروراند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها