کد خبر: 138529
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

شجاع پوریان در گفت و گو با اعتمادآنلاین:

احزاب مختلف مطالبات مردم را در قالب های قانونی و مشخص پیگیری کنند/تقویت احزاب، افراد بی شناسنامه و بی هویت را از دایره تخریب خارج می کند/مردم در رقابت های مختلف نشان داده اند به احزاب اعتماد می کنند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: مهم ترین نقش احزاب علاوه بر رقابت برای کسب قدرت، ساماندهی مطالبات شهروندان است

احزاب مختلف مطالبات مردم را در قالب های قانونی و مشخص پیگیری کنند/تقویت احزاب، افراد بی شناسنامه و بی هویت را از دایره تخریب خارج می کند/مردم در رقابت های مختلف نشان داده اند به احزاب اعتماد می کنند
کد خبر: 138529
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - ولی الله شجاع پوریان عضو شورای شهر و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار اعتماد آنلاین، با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر کمک احزاب به دولت، گفت: احزاب کارکردهای مختلفی دارند. کشورهای پیشرفته دنیا و نمونه های موفق دموکراسی کشورهایی هستند که در نظام سیاسی و گردش نخبگانی خود به احزاب بهای زیادی داده اند.
وی تصریح کرد: سابقه احزاب قدرتمند در برخی کشورها به سه چهار قرن و حتی بیشتر می رسد، در ایران با وجود گذشت بیش از یک قرن از آغاز گفتمان توسعه سیاسی و دموکراسی از زمان انقلاب مشروطه به بعد ما هنوز نتوانسته ایم احزاب قدرتمند و ریشه داری داشته باشیم و اغلب با احزابی مواجه هستیم که در یک بازه زمانی خاص، حول یک فرد یا یک پدیده مقطعی شکل می گیرند و به تدریج یا به دلیل محدودیت های نظام سیاسی یا آشفتگی های داخلی محو می شوند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اشاره آقای روحانی به کمک احزاب به دولت در واقع تایید کارکرد مثبت احزاب در ساختار سیاسی کشور است، تاکید کرد: خوشبختانه روند تحزب در کشور در چند سال گذشته با چشم انداز روشنی روبروست، از یک طرف احزاب مختلفی در کشور شکل گرفته اند، از سویی افکار عمومی و کنش گران سیاسی نگرش حزبی را بر انتخاب های فردی ترجیح داده اند. گواه این ادعا موفقیت دو دوره ای لیست امید در انتخابات مجلس دهم و پنجمین دوره شورای شهر است. یعنی مردم به جای افراد به یک جریان یا گفتمان سیاسی اعتماد کرده اند.
شجاع پوریان افزود: اگر این رویه با پاسخ مثبتی همراه باشد، اعتماد مردم به نظام حزبی بیشتر می شود و در آینده هم همین رفتار را تکرار می کنند. همین رفتار باعث می شود احزاب مختلف نیز برای جلب اعتماد و تکرار موفقیت به دنبال تقویت خودشان بروند. مهم ترین نقش احزاب علاوه بر رقابت برای کسب قدرت، ساماندهی مطالبات شهروندان است. یعنی هر شهروند ذیل احزاب مختلف مطالبات و خواسته های خود را مطرح می کند.
وی خاطرنشان کرد: قشرهای مختلف احساس می کنند در سطح کلان دارای نمایندگانی هستند که مطالبات آنها را منعکس و پیگیری می کنند، از این رو رضایت مندی شهروندان افزایش می یابد. تاکید دکتر روحانی بر کمک احزاب به دولت می تواند ناظر بر همین موضوع باشد. یعنی احزاب مختلف مطالبات مردم را در قالب های قانونی و مشخص پیگیری کنند. احزاب می توانند نقش دوطرفه ایفا کنند. یعنی علاوه بر انتقال و ساماندهی مطالبات مردم، کاستی ها و محدودیت های نظام سیاسی را به جامعه انتقال دهند. اگر به یاد داشته باشید دکتر روحانی در سال های گذشته به انتقاد افراد بی شناسنامه اشاره کردند.
این عضو شورای شهربا تاکید بر اینکه " تقویت احزاب افراد بی شناسنامه و بی هویت را از دایره تخریب خارج می کند ، یادآور شد: افراد بی شناسنامه یعنی افرادی که دارای هویت خاصی نیستند، صرفا به دنبال تخریب هستند و بدون اینکه اعلام کنند وام دار چه گروه و تفکری هستند و درصدد پاسخگویی عملکرد خودشان برآیند، صرفا به انتقاد از وضع موجود می پردازند. تقویت احزاب افراد بی شناسنامه و بی هویت را از دایره تخریب خارج می کند.
شجاع پوریان گفت: یک حزب سیاسی علاوه بر اینکه به دنبال پاسخگو کردن نظام سیاسی است، خودش نیز ملزم به پاسخگویی است، یعنی اگر در یک دوره از انتخابات از شخص خاصی حمایت می کند، باید پاسخگوی عملکرد او باشد، نه اینکه در صورت ناکامی و مضربودن مدیریت آن شخص، خود را از آن مبری کند. احزاب همچنین نقش آموزش را می توانند عهده دار شوند. یعنی جوانان و فعالان سیاسی در ذیل یک حزب هم کسب تجربه می کنند و هم با قواعد سیاست ورزی آشنا شده و مهیای حضور در سطوح مختلف مدیریتی می شوند. احزاب در رسانه ها و مطبوعات می توانند نقش مهمی ایفا کنند و در یک نتیجه گیری کلی اگر روند تقویت تحزب در کشور پیگیری شود، هم مردم و هم نظام سیاسی از آن منتفع خواهد شد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص اینکه "آقای روحانی چه بستری را برای فعالیت احزاب می تواند ایجاد کند؟، اظهارداشت: مهم ترین راه برای تقویت احزاب و تسهیل فعالیت آنها، تدوین قوانین و سازوکارهای دقیق و شفاف و پرهیز از برخوردهای مقطعی است. دولت باید بستر فعالیت قانونی احزاب را فراهم کند، وقتی یک حزب سیاسی تصمیم می گیرد اصول و اعتقادات خود را ذیل قانون پیگیری کند، نباید در این مسیر محدودیت ایجاد شود، چه بسا اگر قرار است انتقاداتی نیز بر نظام سیاسی وارد شود، چه بهتر که از مسیر احزاب باشد چرا که قابل کنترل و نظارت است و از یک سیر مشخصی ادامه پیدا می کند.
شجاع پوریان ادامه داد: یکی دیگر از بسترهای مهمی که باید فراهم شود حذف نگاه های امنیتی به احزاب است. بسیاری از شهروندان و حتی فعالان سیاسی از عضویت در احزاب طفره می روند. بسیاری از افراد وقتی می خواهند وارد یک فعالیت سیاسی شوند، خود را مستقل اعلام می کنند در حالی که این اعلام استقلال یعنی آمادگی برای فرار و مسئولیت گریزی! اگر مدیری یا مسئولی از طرف حزبی هدایت و معرفی شده باشد، حزب خود را ملزم به پاسخگویی و توانمند ساختن مدیر می کند، اما ادعای استقلال یعنی من بعد از پایان دوران مدیریت خود را پاسخگو به نهادی نمی دانم. دولت باید این رویه های ناصحیح را از بین ببرد. نگاه جامعه به احزاب به یک تغییر اساسی نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش سالم و ورود به یک رقابت سیاسی برای سهیم شدن در قدرت اصلا پدیده مذمومی نیست، بلکه مذموم آن است که افراد به خاطر منافع شخصی خود امروز دنباله رو یک مرام سیاسی و فردا روی زیر پرچم جریان مخالف باشند. دولت باید با استفاده از ظرفیت‌های اسناد بالادستی و قانون اساسی، محدودیت ها و موانع قانونی را از پیش روی احزاب بردارد.
شجاع پوریان گفت: روندی که از سالهای گذشته آغاز شده، چشم انداز روشنی از تقویت تحزب در کشور را پیش روی ما نشان می دهد. به نظر می رسد حتی شهروندان از احزاب جلوتر هستند و پیش از آنکه احزاب به تقویت خود بردازند، مردم در رقابت های مختلف نشان داده اند به احزاب اعتماد می کنند. البته حصول نتیجه و تقویت تحزب یک پروسه زمان بر و طولانی مدت است اما می توان گام به گام به سوی آن پیش رفت. توسعه ارتباطات و افزایش آگاهی و دانش سیاسی مردم این آمادگی را در میان مردم افزایش داده، حال نوبت نظام سیاسی است که قائل است در یک فرایند قانونی احزاب و مردم را در توزیع و چرخش نخبگانی سهیم کند، یا همچنان به نفی و نهی تحزب در کشور بپردازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها