کد خبر: 146545
|
۱۳۹۶/۰۸/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» عملکرد سه ماهه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ را بررسی می‌کند

وزارت با چراغ خاموش

سه ماه از آغاز به کار سیدعباس صالحی سیزدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد، چهره‌ای که جایگزین علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری وزرای ارشاد دولت یازدهم شد تا در نهایت همان انتظاراتی را برآورده کند که در طول چهار سال گذشته بدون پاسخ مانده بود.

وزارت با چراغ خاموش
کد خبر: 146545
|
۱۳۹۶/۰۸/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| علی مطلب‌زاده- سه ماه از رای اعتماد مجلس به سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد دولت دوازدهم می‌گذرد، همان چهره‌ای که به عنوان مناسب‌ترین گزینه از سوی حسن روحانی برای نشستن بر جایگاهی پیشنهاد شد که پیش از در اختیار علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری قرار گرفته بود. او باید همان انتظاراتی را برآورده می‌کرد که در طول چهار سال گذشته در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر بدون پاسخ مانده بود. از چنین انتظاراتی در روزهای نزدیک به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زیاد صحبت شد. در یک طرف اهالی فرهنگ و هنر بودند که از حسن روحانی انتظار داشتند با توجه به حمایت‌هایشان به همان مطالباتی توجه شود که در طول این چهار سال بارها به آن اشاره کرده بودند.

در طرف دیگر اما خود حسن روحانی بود که صحبت‌هایش در روزهای پیش از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از توجه بیشتر او به حوزه فرهنگ و هنر در این دوره خبر می‌داد. او پیش از این و در جریان قبول استعفای علی جنتی و معرفی سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر ارشاد این موضوع را کلید زده بود تا هم به خواسته‌های اهالی هنر پاسخ دهد و هم «دیپلماسی فرهنگی» را در دستور کار قرار دهد. این مساله‌ای بود که در دوران 9 ماهه وزارت سیدرضا صالحی امیری مقدماتش چیده شد. صالحی امیری ابتدای امسال دستور تشکیل کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی را به محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی داد. کمیته‌ای که حاصل کار آن یعنی رفع توقیف پنج فیلم سینمایی در روزهایی اعلام شد که سیدعباس صالحی کار خودش را به عنوان وزیر ارشاد جدید شروع کرده بود. برگزاری کنسرت سالار عقیلی و علیرضا قربانی در استان خراسان رضوی هم یکی دیگر از دستاوردهای ارشاد در طول این مدت بود که البته آن را هم رسانه‌ها به پای سیدعباس صالحی نوشتند.

سیدعباس صالحی و عملکرد چهارساله‌اش در معاونت فرهنگی

معرفی سیدعباس صالحی به عنوان گزینه وزارت ارشاد در هفدهم مردادماه امسال بهانه‌ای برای مرور چندباره مطالبات اهالی فرهنگ و هنر از وزیری شد که قرار بود با توجه به عملکرد علی جنتی و سیدرضا صالحی از مجلس رای اعتماد بگیرد. سیدعباس صالحی پیش از این چهار سال به عنوان معاون فرهنگی ارشاد در این وزارتخانه حاضر بود و همین حضور پرونده قابل‌قبولی برایش رقم زده بود.

صالحی در مهرماه سال 92 در شرایطی به عنوان معاون فرهنگی ارشاد معرفی شد که این وزارتخانه حواشی زیادی را دو دولت نهم و دهم پشت سر گذاشته بود. تلاش برای جلب اعتماد دوباره اهالی قلم به ارشاد مهم‌ترین وظیفه صالحی در زمان معاونت او بود. شفافیت رسانه‌ای، تعامل بیشتر با اهالی فرهنگ و نشر، تخصیص یارانه کتاب به مخاطبان در طرح‌های تابستانه، پاییزه و عیدانه کتاب، عدم تمرکز بر فعالیت‌های نشر در پایتخت و واگذاری نظارت بر انتشار کتاب‌ها به استان‌ها و یا حتی رفع حاشیه‌های جوایزی مثل پروین، جلال و جشنواره شعر فجر لیست اقدامات صالحی را در طول چهار سال گذشته کامل می‌کرد. در این میان اهالی نشر و نویسندگان با توجه به مسوولیت صالحی به عنوان معاون فرهنگی ارشاد دولت یازدهم انتظار داشتند تا به مشکلات این حوزه و کاهش ممیزی‌ها در دولت دوازدهم بیشتر پرداخته شود. همین انتظارات باعث حمایت ناشران و نویسندگان از گزینه حسن روحانی برای وزارت هم شد. تلاش برای جلوگیری از لغو کنسرت‌ها مهم‌ترین خواسته جامعه موسیقی بود و سینمایی‌ها هم انتظار داشتند با توجه به تلاشی که در دوره وزارت صالحی امیری در رفع توقیف فیلم‌ها صورت گرفته این موضوع در دستور کار وزیر بعدی هم قرار بگیرد.

اعلام برنامه‌های سیدعباس صالحی به مجلس نشان داد او برای چهار سال پیش رو همان هدفی را دنبال خواهد کرد که علی جنتی چهار سال قبل‌تر با ارائه برنامه‌اش به مجلس از آن صحبت کرده بود. او در این برنامه نیم‌نگاهی هم به دیپلماسی فرهنگی مطرح شده از سوی سیدرضا صالحی امیری که آبان سال گذشته جایگزین علی جنتی شده بود داشت تا در نهایت رای اعتماد مجلسی‌ها را در روزهای پایانی مردادماه امسال بگیرد.

سیدعباس صالحی و وعده‌های رای اعتماد

«در برخی از حوزه‌های هشت‌گانه فرهنگ و هنر مدعی تخصص و در بخش دیگری مدعی آشنایی نه‌چندان اندک هستم. هنر و ارتباط با هنرمندان و اهالی هنر از جمله حوزه‌هایی است که بنده با آن مشهور و مأنوس بودم و دغدغه آنها را می‌دانم. تلاش می‌کنم که اهالی هنر مانند اهالی فرهنگ در صدر بنشینند.» این‌ها بخشی از دفاع سیدعباس صالحی از خودش و عملکرد چهارساله‌اش در معاونت فرهنگی ارشاد بود که یک روز قبل از رای اعتماد در صحن علنی مجلس از آن صحبت می‌کرد. او به موضوع توقیف فیلم‌های سینمایی و سیاست «یک بام و دو هوا» وزارت ارشاد در حوزه موسیقی هم اشاره کرد. او بعدتر به سراغ چالش‌های اساسی حوزه فرهنگ رفت و آن‌ها را لیست کرد. صالحی از تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره تولیدهای فرهنگی و هنری و مشکلات اهالی فرهنگ با این نهادها از جمله ممیزی، توقیف فیلم‌ها، لغو کنسرت‌ها و نمایش تئاتر و مشکلات مربوط به مطبوعات گفت تا وعده لزوم اقتدار در تصمیم‌گیری درباره صدور مجوزها را بدهد: «ما از مجوزهای صادره پاسداری خواهیم کرد. در بخش دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنر هم معتقدیم آنچه می‌ماند فرهنگ و هنر است و آنچه می‌رود نفت است. جامعه‌ای که فرهنگ مقتدر و پویا داشته باشد، به جهان نشان می‌دهد که امنیتش پایدار خواهد بود. ما باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی فرهنگی تقویت کنیم.» گفت‌وگو و شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا و اعتقاد به اینکه دوره مدیریت پشت درهای بسته در غیاب مردم گذشته است موضوعات دیگری بودند که صالحی برای حل مشکلات بر آن‌ها تاکید کرد و بدون اشاره به جزییات بیشتر از آن گذشت.

سیدعباس صالحی و حضور رسانه‌ای

گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد در روزهایی که برنامه‌هایش را برای رای اعتماد مجلس ارائه کرده بود حضور رسانه‌ای محسوسی داشت. او در چند گفت‌وگو از آشنایی‌اش با حوزه فرهنگ و هنر گفت، اینکه جدای از مسوولیتش به عنوان معاون فرهنگی بیشتر به عنوان مخاطب سینما و موسیقی را دنبال کرده است. او از لزوم توجه به گفت‌وگو و مشارکت در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر هم گفت تا وعده رفع مشکلاتی را که در گذشته وجود داشت تکرار کند. اما این حضور رسانه‌ای پررنگ چیزی نبود که در ادامه با همان شدت و حدت دنبال شود.

اولین نشست خبری سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم مهرماه امسال برگزار شد تا او این‌بار مقابل خبرنگاران از برنامه‌هایش درباره مسائل روز حوزه فرهنگ و هنر بگوید. او یک ماه فعالیتش را در وزارت ارشاد این‌طور مرور کرد: «در این یک ماه که به عنوان وزیر ارشاد انتخاب شدم، فصل اول کارهایم معطوف به برنامه‌ای بود که به مجلس ارائه دادم و به دو گونه می‌توان با آن مواجه شد. نگاه اول برای گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان مجلس و شیوه دوم برای اینکه به این برنامه‌ها عمل شود. نگاه من بر مبنای رأی اعتماد بر مبنای یک معاهده است که باید به آن عمل شود. بعد از رأی اعتماد در مرحله اول نظرات اصلاحی که می‌توانست مکمل باشد بدون تغییر روح برنامه که از مجموعه‌های مختلف دریافت کردم و ویرایش نهایی شده است شکل گرفت.»

وزیر ارشاد در همین نشست از برنامه صد روزه‌ای خبر داد که همین روزها باید در مورد آن و محقق شدنش از او سوال کرد. این بسته 100 روزه به گفته صالحی در چند حوزه ارائه ‌شده تا به بهبود فضای کسب‌وکار، فضای فرهنگی و هنری و رسانه‌ای منجر شود. صالحی گفت که یک ماه اول وزارتش (شهریورماه) به شناسایی، تدوین و تنبیه برنامه‌ها گذشته و برای ماه دوم (مهرماه) استقرار معاونت‌ها را در نظر گرفته است. همین صحبت‌های صالحی درباره برنامه‌هایش در دومین ماه وزارت به گمانه‌زنی‌هایی منجر شد که در آن‌ها گزینه‌های جدید برای معاونت هنری، فرهنگی و مطبوعاتی مرور می‌شد. وزیر ارشاد در نهایت یک‌ماه بعد این وعده را با یک تغییر عملی کرد و با صدور حکمی برای محسن جوادی او را به عنوان معاون امور فرهنگی این وزارتخانه معرفی کرد.

صالحی و سرنوشت وعده‌هایش درباره موسیقی، سینما و...

اما برگزاری اولین نشست خبری وزیر ارشاد بهانه‌ای برای صحبت درباره عمده‌ترین حاشیه‌های حوزه فرهنگ و هنر در طول این سال‌ها هم بود. رفتارهای فراقانونی در حوزه موسیقی و جلوگیری از اجرای کنسرت‌ها در شهرهایی مثل مشهد اولین موضوعی بود که در این نشست درباره آن صحبت شد: «مسلما کشور را باید با قانون اداره کرد و قانون بد از بی‌قانونی بهتر است. این نگاه بنده است و با همین رویکرد در این یک ماه در حال گفت‌وگو بودیم که علائم‌ روشنی را در این مدت نشان داده و امیدواریم به اجماع برسیم تا قانون مبنای عمل همه باشد.» او هم مثل وزرای قبلی به این موضوع اشاره کرد که مجوزهای زیادی در بخش موسیقی صادر شده و موارد لغو مجوز نسبت به آن‌ها اندک بوده است. او در ادامه به این حرفش یک نکته هم اضافه کرد تا به طور ضمنی وعده لغو نشدن کنسرت‌ها را در دوران وزارتش بدهد: «قبول دارم که باید به هر موضوع به‌درستی پرداخت اما نکته‌ای که من دارم این است که حتی لغو یک‌ مجوز هم غلط است چون مردم نظام و حاکمیت را می‌شناسند و وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد اختلال در نظام را می‌بینند. ما مسوولان باید خودمان مسائل‌مان را باهم حل کنیم و مردم را درگیر نکنیم.»

موسیقی و حاشیه‌های مربوط به لغو کنسرت‌ها موضوعی بود که در دومین نشست خبری سیدعباس صالحی در آبان‌ماه امسال هم از آن صحبت شد. او این‌بار اعلام کرد بحث برگزاری اجراهای زنده موسیقی در استان‌های مختلف کشور توسط وزارت ارشاد دنبال می‌شود و صحبت‌هایی نیز در این باره صورت گرفته است. صالحی در پایان دومین ماه وزارتش همچنان امیدوار بود تا حرکت‌های فرهنگی و هنری بدون دغدغه‌های غیرقانونی دنبال شود: «امیدواریم در حوزه‌های فیلم، تئاتر، کتاب و موسیقی شاهد این باشیم که فضای کشور با یک قانون مشخص اداره شود و بدون دغدغه‌های غیرقانونی مسیر این حرکت‌های فرهنگی و هنری دنبال شود. البته به نظر می‌رسد که تاکنون این مسیر پیش رفته است و در ادامه نیز پیش خواهد رفت.»

هرچند این امیدواری با توجه به وقفه دوماهه‌ای که به خاطر تعطیلی اجراهای زنده موسیقی در ایام محرم و صفر بود همچنان حفظ شد، اما تازه‌ترین اظهارات حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نشان می‌دهد که اهالی موسیقی همچنان منتظر عملی شدن وعده‌های وزیر در این حوزه هستند. نوربخش در گفت‌وگویی که دیروز با مهر داشت از تاخیر در تایید اساسنامه جشنواره موسیقی فجر گفته و به این اشاره می‌کند که تدوین سند موسیقی حتی از این تاییدیه هم مهم‌تر است. مدیرعامل خانه موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مواضع تکراری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر گفت‌وگو برای حل مشکلات و موانع پیش روی موسیقی و اجرایی نشدن مذاکرات طی سال‌های اخیر هم انتقاد کرده است: «من متاسفم از اینکه همه چیز معطل عزل و نصب‌ها می‌ماند. این موضوع به خودی خود یک معضل است. به عبارتی ما در این مواقع شاهد این هستیم که قبل از انتخابات ریاست جمهوری می‌گویند: ببینیم سرنوشت رییس جمهور آینده چه می‌شود؟ بعد می‌گویند ماجرای هیات دولت و وزیر چه می‌شود؟ بعد هم که وزیر انتخاب می‌شود این عبارات دایم مطرح می‌شود که بهتر است منتظر بمانیم تا ببینیم مدیران قبلی و بعدی چه سرنوشتی پیدا می کنند؟ و همین موضوع ادامه پیدا می‌کند تا به یک باره می‌بینید زمان زیادی را صرف همین ماجراهای تکراری کرده‌اید.»

او درباره پیگیری مطالبات اهالی موسیقی هم به این نکته اشاره می‌کند که هیچ عقب‌نشینی صورت نخواهد گرفت: «با تمام این موارد سعی می‌کنیم راه خودمان را برویم و مطالبات ما سر جای خود قرار دارد و در این زمینه هم هیچ تعارفی نداریم و در هیچ کجا هم عقب‌نشینی نمی کنیم. آقای رییس جمهور شاهد هستند که هنرمندان قبل از ایام انتخابات برای وی سنگ تمام گذاشتند زیرا صحبت‌هایی از سوی وی ارایه شد که جامعه هنری احساس کرد نظرات وی با خواسته‌های آنها همپوشانی دارد. حال اگر همین هنرمندان غیر این را ببینند در نظرشان تجدیدنظر می‌کنند و این حمایت ادامه نخواهد داشت. جامعه هنری همان گونه که در ایام انتخابات آمده، حمایت کرده و جامعه را تحت تاثیر قرار داده تا اینکه به یک نفر اقبال نشان دهد، هم اکنون منتظر و نگران است.»

نوربخش در پایان صحبت‌هایش به حرف‌های صالحی درباره تغییرات در مجموعه وزارت ارشاد اشاره می‌کند و می‌گوید اهالی موسیقی برای گفتن حرف‌هایشان منتظر تثبیت شرایط هستند: «وزیر ارشاد چندی پیش عنوان کرده بود که تا پایان مهرماه تمامی عزل و نصب‌های مرتبط با وزارت ارشاد مشخص می‌شود اما مهر و آبان گذشت. امیدوارم به هر حال تثبیتی اتفاق بیفتد و ما بتوانیم حرف‌هایمان را بزنیم. ما به این دولت خیلی امید داشتیم و مسایل صنفی و توجه به وضعیت معیشت هنرمندان، بیکاری، اشتغال هنرمندان موسیقی، مساله فارغ التحصیلان موسیقی و نحوه جذب آنها، نحوه حضور بانوان نوازنده در عرصه موسیقی مواردی است که وزارت ارشاد باید تصمیم قاطعی درباره‌اش بگیرد.»

اما اظهارات سیدعباس صالحی درباره سینما هم تنها به مواردی مربوط می‌شود که او در دو نشست خبری‌اش به آن‌ها اشاره کرده است. او در اولین نشست خبری‌اش از همان کمیته‌ای صحبت کرد که در دوران وزارت سیدرضا صالحی امیری برای بازبینی فیلم‌های توقیفی تشکیل شد. پنج فیلم سینمایی توسط این کمیته رفع توقیف شدند و وزیر ارشاد درباره اینکه تکلیف هفت فیلم توقیفی دیگر کی مشخص خواهد شد اعلام کرد که «وزیر تصمیم گیرنده درباره محصولات فرهنگی تولید شده نیست.» اما اظهارات او درباره فیلم رستاخیز به عنوان یکی از آثار حاضر در لیست فیلم‌های توقیفی نشان داد که در این موارد نمی‌توان به این زودی‌ها انتظار مشخصی از وزیر داشت. او درباره سرنوشت این فیلم و امکان رفع توقیف آن گفت: «رستاخیز» مربوط به دوره قبل می‌شود و از همان دوران گفت‌وگوهایی با صاحبان فیلم شده و کارگردان و تهیه‌کننده به جمع‌بندی رسیده و مثل هر قراردادی طرفین با آن مبنا حرکت کرده‌اند. سازمان سینمایی با صاحبان آثار گفت‌وگو داشته و به همین ترتیب خساراتی به تهیه کننده پرداخت شده و نمایش خارجی نیز انجام می‌شود، اما نمایش داخلی فعلا انجام نمی‌شود.» نکته جالب در این اظهارات صالحی شباهت حرف‌هایش با علی جنتی در مورد «رستاخیز» بود تا نشان دهد همچنان در موارد خاص وزارت ارشاد تصمیم‌گیرنده نهایی نیست.

تعیین تکلیف مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تا پایان مهرماه یکی دیگر از مواردی بود که در اولین نشست خبری سیدعباس صالحی از آن صحبت شد. این اتفاقی بود که در موعد مقرر نیفتاد تا وزیر ارشاد در دومین نشست خبری‌اش دلیل آن را انتظار برای تعیین معاون فرهنگی عنوان کند. او در دومین نشست خبری‌اش به گفت‌وگوهایی اشاره کرد که با شهرداری انجام شده است: «آن‌ها با جدیت به دنبال این هستند تا به نامه ما پاسخ دهند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که ابتدای استقرار شهردار جدید است و زمان‌بر بودن این پروسه تا اندازه‌ای طبیعی خواهد بود. به هر حال ما امیدواریم هر چه سریع‌تر پاسخ شهرداری تهران را در آینده‌ای نه چندان دور داشته باشیم.» افزایش بودجه تئاتر، کاهش بودجه جشنواره فیلم فجر و موضع وزارت ارشاد درباره حواشی فرهنگستان هنر و اظهارات علی معلم درباره تابلوهای امانت گذاشته شده در این فرهنگستان از دیگر موضوعاتی بود که سیدعباس صالحی در دو نشست خبری‌اش به آنها اشاره کرد و همه چیز درباره آن‌ها به بعد موکول شد. او در این فاصله یک‌بار هم از توجه بیشتر به حوزه تجسمی در بحث اختصاص بودجه گفت و از این موضوع هم گذشت.

سیدعباس صالحی و یک توانایی خاص

«آقای صالحی شخصیتی فرهنگی است و پدر ایشان هم یکی از استادان مبرّز و برجسته حوزه علمیه مشهد بودند. علاوه بر این، خود آقای صالحی از نظر تحصیلات دارای سطح بالایی از تحصیلات حوزوی و قطعا مجتهد است، همچنین او از جمله روشنفکران حوزه علمیه و از پایه گذاران نخستین مجله حوزه بعد از انقلاب تحت همین عنوان است؛ تحصیلات دانشگاهی او هم در حد دکترا است [...] از دیگر نقاط مثبت آقای صالحی این است که هم سیاست‌های دولت آقای روحانی را کاملا قبول دارد و هم اینکه مورد اعتماد رهبری است.» این بخشی از گفت‌وگویی بود که علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم در آن به قابلیت‌های بالقوه سیدعباس صالحی برای تصدی‌گری وزارت ارشاد اشاره می‌کرد. جنتی در این گفت‌وگو پیشنهادهایی هم برای وزیر ارشاد آینده داشت؛ اینکه وزیر بعدی باید ارتباط خود را با علما و محافل بیشتر کرده و با ارائه بولتن‌های حاوی گزارش‌های مثبت اثرات بولتن‌های منفی را (همان چیزی که در مراسم تودیعش از آن صحبت کرده بود) خنثی کند: «در دوره وزارت من برای مقابله با این اقدامات یک نفر به‌عنوان مشاور امور روحانیت منصوب شده بود که مسوولیت او ارتباط با حوزه، ائمه جمعه و علما بود همچنین یک بولتن هفتگی نیز برای ائمه جمعه ارسال می‌شد؛ با این همه طرف مقابل تمام تلاشش این بود که بگوید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه دین هیچ فعالیتی ندارد و فقط در حوزه سینما، تئاتر و به‌ویژه موسیقی فعال است. ما از طریق مشاور امور روحانیت و بولتن‌ها اعلام می‌کردیم که ۲۱ هزار کانون فرهنگی ایجاد کرده‌ایم و فعالیت‌هایمان را شرح می‌دادیم.»

جنتی در این گفت‌وگو از پارادوکس موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد هم گفته بود: «از سویی دولت یک جریان فکری مبنی بر اعطای آزادی‌های قانونی بیشتر به نویسندگان و هنرمندان، عدم اعمال سلیقه در صدور مجوزها و همچنین موارد مربوط به شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای و امثال آن را دنبال می‌کند. در مقابل نیز جریان فکری‌ای با عناصر قوی همچون ائمه جمعه و حوزه‌های علمیه وجود دارد که می‌گوید ما برداشتی از مفاهیم دینی داریم و چون در موضع حکومت هستیم باید آن را تبعیت کنند. به فرض در حوزه کتاب، قانون یکسری ممنوعیت و محدودیت‌هایی ایجاد شده و این موارد در شورای انقلاب فرهنگی نیز تصویب شده ولی این جریان می‌گوید براساس تشخیص خودمان اگر هرجا در کتابی کلمه عشق آمد این مستهجن است و باید حذف شود. در حوزه‌هایی همچون سینما و تئاتر نیز همین گونه است. اینکه در چنین مسأله‌ای یک وزیر بتواند دو طرف قضیه را راضی نگه دارد کاری بسیار مشکل و شاید محال باشد اما مهم این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند تا حد امکان سیاست‌های دولت منتخب مردم را اعمال کند و هم اینکه با دیگران به نوعی تعامل دست یابد.»

شاید همین صحبت‌ها باعث شد تا سیدعباس صالحی در جلسه بررسی صلاحیتش برای تصدی‌گری پست وزارت ارشاد به این موضوعات اشاره‌ای گذرا داشته باشد و از جایگاه دین و اهمیت دادن به منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و هنر بگوید. اما در سوی دیگر این ماجرا انتظارات حسن روحانی از گزینه پیشنهادی‌اش برای وزارت ارشاد هم مطرح بود. رئیس جمهور به این مساله در دفاعش از سیدعباس صالحی در جلسه 24 مردادماه مجلس اشاره کرد: «مساله این وزارتخانه برای ما خیلی مهم است نباید بگذاریم سلیقه در کشور حاکم شود. یک آقایی جایی سلیقه‌ای دارد و برای خود هم محترم است اما نباید آن را در میان دیگران جا بیندازد. وقتی وظیفه‌ای بر عهده دولت و وزارت ارشاد است دستگاه‌های دیگر حق مداخله در امور کشور را نباید داشته باشند. اگر این حق وجود دارد بهتر است مجلس شورای اسلامی وظیفه را به همان نهادها واگذار کند نه به دولت.»
عملکرد سیدعباس صالحی در طول سه ماه گذشته نشان می‌دهد او فعلا قصد استفاده از این قابلیت را ندارد. تمام فعالیت‌های سیدعباس صالحی در این بخش در دیداری خلاصه می‌شود که با مراجع قم داشت. او در دیداری که با آیت‌الله مکارم شیرازی در قم و در شهریورماه امسال داشت انتظاراتش از مراجع را این‌طور مطرح کرد: «نیازمند همراهی‌های بیشتر از سوی مراجع هستیم، از طرفی به دنبال نقطه اتصال دین و فرهنگ به همراه حوزه و روحانیت هستیم یعنی در بخش نظارت و بخش عملیاتی نیازمند کمک هستیم. حوزه و روحانیت باید مطالبات خود را در زمینه فرهنگی با ما در میان بگذارند.» روزهای پیش‌رو با احتمال بروز هر کدام از حاشیه‌های تکراری حوزه فرهنگ و هنر در طول این سال‌ها نشان خواهد داد وزیر ارشاد دولت دوازدهم چقدر روی این قابلیت با چاشنی همراهی بیشتر مراجع حساب باز کرده است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها