کد خبر: 373399
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

گزارش گاردین از مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای مسکو:

علیرضا فیروزجا؛ نابغه‌ مهاجر/ چگونه شطرنج‌باز 16 ساله ایرانی همه را مبهوت قدرت خود کرد؟

در مسابقات مسکو کارلسن قهرمان شد و فیروزجا در رده دوم ایستاد. هرچند قهرمانی کارلسن مهم‌ترین خبر روز شطرنج بود، اما داستان موفقیت فیروزجا با ریتینگ 69 این مسابقات و رقابت نزدیک او با کارلسن جذابیت خاصی داشت.

علیرضا فیروزجا؛ نابغه‌ مهاجر/ چگونه شطرنج‌باز 16 ساله ایرانی همه را مبهوت قدرت خود کرد؟
کد خبر: 373399
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - علیرضا فیروزجا نوجوان 16ساله ایرانی که در رنکینگ جهانی شطرنج در رده نوجوانان نفر اول است، آخر هفته گذشته در تورنمنت شطرنج سریع و برق‌آسای مسکو با پرچم فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) بازی کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از گاردین، در این مسابقات همه بزرگان شطرنج سریع دنیا از جمله مگنوس کارلسن، شماره یک شطرنج سریع جهان، نیز حضور داشت.

مگنس کارلسن

زمانی که فیروزجا 15ساله بود، هیکارو ناکامورا، شماره 2 شطرنج سریع جهان، او را یکی از سه شطرنج‌باز برتر جهان خطاب کرد. ایوان سوکولوف مربی تیم ایران در سال 2018 نیز فیروزجا را با ویشی آناند جوان مقایسه کرده و گفته بود او با قدرت پیش‌بینی، ذهن و سرعتی که دارد می‌تواند قهرمان جهان شود.

هفته گذشته 2 شطرنج‌باز دیگر ایرانی در رقابت‌های گرند مسترز در سیتگس اسپانیا در مقابل حریفان اسرائیلی بازی کردند. آنها پس از این مسابقات توضیح دادند که رقابت با اسرائیلی‌ها تصادفی بوده و از قرعه خود اطلاعی نداشتند. توضیحات این 2 شطرنج‌باز مورد قبول قرار گرفت، اما به منظور پیشگیری از تکرار این اتفاق حضور در رقابت‌های مسکو برای تیم مردان ایران ممنوع اعلام شد.

پیش از این تاکتیک‌هایی اتخاذ می‌شد تا قرعه اسرائیلی‌ها و ایرانی‌ها آنها را در مقابل هم قرار ندهد، اما حالا این تلاش‌ها متوقف شده است و ممانعت از بازی با رقیب به دلیل مسائل سیاسی حداقل اخراج از تورنمنت را به همراه خواهد داشت.

شطرنج زیر پرچم فیده

6 اسرائیلی در تورنمنت مسکو حضور داشتند. اقدام مسئولان ورزش ایران به دلیل پیشگیری از بازی احتمالی تیم مردان ایران برای بازی مقابل شطرنج‌بازان اسرائیلی بود. این در حالی بود که ایران تنها شطرنج‌بازان زن را به این دلیل که در بخش زنان شطرنج‌باز اسرائیلی حضور نداشت، به این رقابت‌ها اعزام کرد. اما علیرضا فیروزجا تصمیم گرفت زیر پرچم فیده در این مسابقات شرکت کند.

علیرضا فیروزجا

در مسابقات مسکو کارلسن قهرمان شد و فیروزجا در رده دوم قرار گرفت. هرچند قهرمانی کارلسن مهم‌ترین خبر روز شطرنج بود، اما داستان موفقیت فیروزجا با ریتینگ 69 این مسابقات و رقابت نزدیک او با کارلسن جذابیت خاصی داشت.

نمایش فوق‌العاده فیروزجا در مقابل رقبا

در ماجرای فیروزجا این شطرنج‌باز نابغه به دلیل اختلاف با فدراسیون شطرنج ایران، بازی زیر پرچم فیده و در نهایت تغییر تابعیت، حساسیت ماجرا را بالا برده بود. اما در کنار این مسائل، فیروزجا نمایشی فوق‌العاده در مسکو از خود به اجرا گذاشت. او در روز اول رقابت‌ها از پنج امتیاز 3.5 امتیاز کسب کرد. در روز دوم 2.5 امتیاز به دست آورد و در روز سوم با نمایشی خارق‌العاده 4.5 امتیاز از پنج امتیاز را از آن خود کرد. او ارنستو اینارکیف روس و لی کوانگ لیام ویتنامی را شکست داد و بعد با دیمیتر اندریکین روس به تساوی رسید. فیروزجا در قدم بعدی وانگ و مامدیاروف را شکست داد. بازی فیروزجا و وانگ به طور خاص تاثیرگذار بود و در مقابل مامدیاروف نیز او به روشنی از لحاظ تاکتیکی برتر بود.

علیرضا فیروزجا و پدرش مدتی است ایران را ترک کرده‌اند و در فرانسه زندگی می‌کنند. با تابعیت فرانسه فیروزجا می‌تواند در مهم‌ترین مسابقات شطرنج که در اروپا برگزار می‌شود شرکت کند و فدراسیون شطرنج فرانسه نیز شانس آن را دارد که با حضور فیروزجا در کنار واچیر لاگروا، شطرنج‌باز شماره چهار جهان، یکی از قوی‌ترین تیم‌های شطرنج دنیا را شکل دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها