کد خبر: 659137
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۵ ۰۸:۵۶:۴۱
| |

هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور در روز دوشنبه + جزئیات

کارشناس هواشناسی گفت: بارش‌ها با شدت و ضعف تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت و در روز دوشنبه سامانه بارشی جدید از غرب وارد کشور خواهد شد و نیمه غربی کشور را در بر خواهد گرفت.

هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور در روز دوشنبه + جزئیات
کد خبر: 659137
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۵ ۰۸:۵۶:۴۱

کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی، گفت: امروز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در بیشتر مناطق کشور بارندگی داشتیم و در شمال غرب، سواحل دریای خزر و دامنه‌ها و ارتفاعات البرز بارش‌ها به شکل پراکنده و در سایر نقاط نیز به شکل رگبار و رعدوبرق بود و شدت بارش‌ها امروز در مناطق جنوب و شرق کشور بود.

به گزارش جماران، وی ادامه داد: برای فردا نیز در نوار غربی کشور بارش‌ها به شکل رگبار ادامه خواهد داشت و در دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، شرق و شمال شرق کشور بارش‌ها پراکنده خواهد بود و در مناطق مرکزی، جنوب و شرق کشور نیز بارش‌ها به شکل خفیف رخ خواهد داد. همچنین برای فردا، بارش‌های شدیدتر در مناطق جنوب غرب و غرب کشور خواهد بود.

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: این بارش‌ها با شدت و ضعف تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت و در روز دوشنبه سامانه بارشی جدید از غرب وارد کشور خواهد شد و نیمه غربی کشور را در بر خواهد گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز مناطق مرکزی خلیج‌فارس مواج خواهد بود و فردا نیز تنگه هرمز این شرایط را خواهد داشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود در روزهای جمعه و شنبه نیز آب‌های دریای خزر مواج و متلاطم باشد.

رفیعی با اشاره به بارش‌های شدید و صدور هشدار نارنجی هواشناسی نیز گفت: امروز استان‌های هرمزگان، فارس، نیمه جنوبی کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، لرستان و جنوب استان مرکزی شامل این هشدار خواهند بود و مخاطراتی از قبیل سیل آبی شدن مسیرها و طغیان رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه و احتمال بارش تگرگ در این مناطق محتمل خواهد بود.

هواشناسی مازندران درباره فعالیت سامانه بارشی از بعد از ظهر امروز جمعه در مناطق کوهستانی استان هشدار زرد صادر کرد.

هواشناسی مازندران با صدور هشدار سطح زرد اعلام کرد: با شکل گیری جریانات شمالی همراه با عبور موج از بعدازظهر جمعه ۱۴ اردیبهشت تا صبح شنبه ۱۵ اردیبهشت در ارتفاعات به ویژه در غرب استان رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد نسبتاً شدید و کاهش تدریجی دما خواهیم داشت.

لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در تردد محور‌های کوهستانی، جاری شدن روان‌آب، افزایش حجم آب رودخانه‌ها، صاعقه و ریزش سنگ در مناطق کوهستانی از پیامد‌های این سامانه است.

توصیه می‌شود شهروندان عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع و سایر اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهند.

هواشناسی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه و هشدار نارنجی از بارشهای باران همراه با رعد و برق و آبگرفتگی معابر در این استان خبر داده است.

در اطلاعیه روز جمعه اداره کل هواشناسی خراسان رضوی آمده است: بر اساس تحلیل نقشه‌ها و مدلهای پیش‌یابی، با توجه با تقویت سامانه فعال در استان از اواخر وقت امشب تا عصر روز شنبه شاهد افزایش حجم بارش‌ها همراه با رعدوبرق، بارش تگرگ، آبگرفتگی و سیلاب در برخی از نقاط استان هستیم.

این سامانه وقوع بارش‌های رگباری همراه با رعدوبرق با احتمال برخورد صاعقه، وزش باد شدید در برخی از نقاط بارش تگرگ، آبگرفتگی، ایجاد روانآب و سیلابی شدن مسیل‌ها و همچنین اختلال در سیستم حمل و نقل را در بردارد.

در این اطلاعیه آمده است: بیشترین حجم بارشها  در شهرستانها و توابع سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، نیشابور، فیروزه، کاشمر، ریوش، خواف، تربت‌حیدریه، قوچان، درگز، چناران – گلبهار، طرقبه و شاندیز، ارتفاعات و دامنه‌های بینالود و ارتفاعات و دامنه‌های هزار مسجد و برخی از نوحی کلانشهر مشهد رخ خواهد داد.

عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها؛ خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی؛ مدیریت تردد در مناطق ییلاقی و گردشگری استان و خودداری از سفرهای غیر ضروری از توصیه های هواشناسی خراسان رضوی در این اطلاعیه است.

اداره کل هواشناسی استان تهران، آسمان تهران را تا فردا ابری، در بعضی ساعات همراه با وزش باد شدید، بارش باران و گاهی رگبار پیش‌بینی کرده است.

براساس آخرین اطلاعات سازمان هواشناسی، پیرو هشدار شماره ۹ سطح زرد، آسمان استان تهران تا فردا (۱۵ اردیبهشت) ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد شدید، بارش باران، گاهی رگبار و تندر و آذرخش پیش بینی می‌شود و بارش تگرگ در نقاط مستعد دور از انتظار نیست. از ظهر فردا (۱۵ اردیبهشت) با تداوم وزش باد، به تدریج کاهش ابر و تا پایان یکشنبه آسمانی صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد نسبتاً شدید پیش بینی می‌شود.

همچنین با گذر موجی دیگر از بامداد دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) تا سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) شب، آسمان استان نیمه ابری تا ابری، در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و رگبار باران، گاهی تندر و آذرخش و در پاره‌ای نقاط باد و گرد و خاک و کاهش دید مورد انتظار است.

رگبار باران، رعد و برق، گاهی وزش باد شدید و در مناطقی از مرکز، جنوب و جنوب شرق بارش خفیف باران و وزش باد نسبتا شدید پیش‌بینی می‌شود.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، آسمان تهران فردا (۱۵ اردیبهشت) ابری و بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق از بعدازظهر وزش باد شدید به تدریج کاهش ابر با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد و برای روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) صاف تا کمی ابری در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با احتمال وزش باد شدید در شب افزایش ابر با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها