کد خبر: 136772
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

میرلوحی: دستاوردهای دولت به پشتوانه اعتماد مردمی حاصل شده است/ آقای رییس‌جمهور علاقه‌مند به دیدگاه‌های اصلاح‌جویانه است

میرلوحی:جامعه خواستار حقوق شهروندی، آزادی بیان و مطبوعات هستند. این است که باید به این مطالبات توجه شود. آقای رییس‌جمهور همان‌طور که نشان داد علاقه‌مند به دیدگاه‌های اصلاح‌جویانه است و با نگاه اعتدالی آن را دنبال می‌کند و به مطالبات شهروندان توجه دارد. باید شیب دیدگاه‌هایی که توسط آقای رییس‌جمهور و حامیانش مطرح می‌شود به سمت مطالبات مردم و نگاه‌های اصلاح‌طلبانه باشد. رونق اقتصادی نیاز امروز جامعه ایران است.

میرلوحی: دستاوردهای دولت به پشتوانه اعتماد مردمی حاصل شده است/ آقای رییس‌جمهور علاقه‌مند به دیدگاه‌های اصلاح‌جویانه است
کد خبر: 136772
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- سید محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که تصمیم جریان اصلاحات مبنی بر حمایت از روحانی در سال ٩٦ بر اساس شرایط و بستر سیاست‌ورزی کنونی و برآورد‌هایی از دستاوردهای دولت بوده است. او معتقد است که دولت دستاوردهای مثبتی دارد که تداوم آن سیاست‌ها در ٤ ساله آینده می‌تواند به نفع کشور باشد.

شورای عالی سیاستگذاری روحانی را رسما به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات انتخاب کرد. چرا در بستر و شرایط کنونی جغرافیای سیاست این تصمیم گرفته شد؟ بر چه مبنایی اصلاح‌طلبان ریاست‌جمهوری روحانی در چهار سال آینده را لازم می‌بینند؟
شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان امروز مجموعه‌ای اعم از احزاب اصلاح‌طلب، مدیران سابق، نمایندگان ادوار و شخصیت‌های معتبر مردم در سطح کشور است. تمام کسانی که در ذیل اصلاح‌طلبی فعالیت می‌کردند در همه شهرستان‌ها و استان‌های کشور با هم مجتمع شدند و این شورا را تشکیل دادند. این شورا یک جبهه پیوسته و منسجم کشوری را تشکیل داده که مورد اعتنا و اعتبار تمام دیدگاه‌های مختلف اصلاح‌طلبی در کشور است. این جریان به واسطه امکانات و ظرفیتی که دارد مجموعه شرایط کشور را مرتبا رصد کرده و با استان‌ها و شهرستان‌ها ارتباط دارد. برآوردی که این جریان سیاسی از شرایط کشور داشته است، به این انتخاب منجر شده است. همان‌طور که اصلاح‌طلبان در سال‌های ٩٢ و ٩٤ این مصلحت و اقتضا را در نظر گرفتند و تصمیمات منجر به نتایج مطلوبی شد. در حال حاضر اصلاح‌طلبان همان راه را می‌روند. تشکیل دولت تدبیر و امید و مجلس دهم محصول فعالیت جریان اصلاحات است که در صحنه حضور داشته و میدان را خالی نکرده است.

چرا تصمیم اصلاح‌طلبان در سال ٩٢ باید ادامه‌دار باشد؟ در حوزه مختلف کشور دولت روحانی چه دستاوردهایی داشته است که اصلاح‌طلبان چهار سال دیگر از او حمایت می‌کنند؟
امروز که شرایط کشور را از حیث مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، سیاست داخلی، اقتصادی، فرهنگی، امنیت و امور اجتماعی بررسی می‌کنیم، حس می‌کنیم که تصمیم مردم در سال ٩٢ باید ادامه‌دار باشد. به پشتوانه اعتماد مردمی است که برجام به امضا رسید؛ تورم مهار شد و رونق به صورت نسبی به حوزه صنعت کشور بازگشت. در شرایط کنونی تولید و صادرات کشور جان گرفته است و در شرایطی هستیم که تراز تجاری کشور مثبت شده است. اینها همه پیروزی کمی نیست برای کشوری که در معرض تحریم و محدودیت‌های مختلفی بوده است. کشاورزی شرایط بسیار خوبی را پیدا کرده است و در دولت هشتم به خودکفایی گندم رسیدیم اما متاسفانه در دولت نهم‌و دهم از آن حراست نشد. مردم می‌بینند که در دولت پیشین ارز چه وضعیتی داشت و آرامشی که امروز بر قیمت ارز حاکم است، در گذشته مشاهده نمی‌شد. مجموعه این عوامل باعث شده است که جریان اصلاح‌طلب احساس کنند که تداوم دولت آقای روحانی به نفع و مصلحت کشور است؛ منافع ملی ایران را تامین می‌کند و کشور را از معرض بحران‌ها و تهدید‌هایی که قبل از این دولت مرتبا تکرار می‌شد، نجات می‌دهد. در گذشته هر روز رجز خوانی رژیم صهیونیستی و امریکا مردم را نگران کرده بود. وجود امنیت و آرامش در دولت یازدهم دستاورد کمی نیست. اگر دولت در حوزه‌هایی هنوز به نتیجه نرسیده است؛ باید به او زمان داد. انتظارات مردم در حوزه رونق اقتصادی کاملا بجا است و می‌خواهند که رونق در زندگی شان محسوس باشد. نظرات کارشناسی و آمارهای بانک مرکزی تایید می‌کند که رشد اقتصادی کشور به ٤/٧ رسیده است اما هنوز در زندگی مردم ملموس نیست و دولت در این راستا باید گام‌های موثرتری بردارد. جریان اصلاحات با بررسی‌های همه‌جانبه و گزینه‌های مختلفی که مطرح هستند به این نتیجه رسیده است که حضور آقای روحانی در راس قوه مجریه به صلاح کشور است. می‌دانیم که متاسفانه همچنان در بر پاشنه قبلی می‌چرخد و شورای نگهبان روند پیشین را ادامه می‌دهد و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند با تمام ظرفیت در انتخابات شرکت کنند. امکان اینکه یک نیروی اصلاح‌طلب به صحنه بیاید، وجود ندارد. از آن طرف هم رقبای دولت را که ارزیابی می‌کنیم، می‌بینیم که هیچ فرد در تراز آقای روحانی که بتواند همین وضع موجود را با همه کمبودها و نواقص ادامه دهد، وجود ندارد. از این رو دست به چنین انتخابی زده‌ایم. جریان اصلاحات می‌خواهد که امنیتی که به وجود آمده پایدار‌تر بشود و آرامشی که در حوزه اقتصادی به وجود آمده، گسترش و دوام یابد. امثال این موارد به این مساله منجر شد که شورای عالی سیاستگذاری به این نتیجه برسد که ادامه دولت آقای روحانی منطبق با صرفه و عقلانیت است.

جلب رای برای آقای روحانی علاوه بر حمایت از او اهمیت دارد. اصلاح‌طلبان برای افزایش سبد رای روحانی نسبت به سال ٩٦ چه کارهایی باید انجام دهند؟
در جلساتی که با آقای روحانی داشتیم و جلسه روز یکشنبه که با آقای شریعتمداری به عنوان نماینده دولت داشتیم این مساله را مطرح کردیم که بر اساس برآوردهای ما ذایقه جامعه ایرانی به سمت اصلاح امور است. جامعه نگاه‌های قیم مآبانه و رفتارهای محدود‌کننده و بی‌احترامی به هنر، موسیقی، جوانان و زنان را نمی‌پذیرد و در عین اعتقاد به دین و مذهب نشاط و عدم مزاحمت دولت در حریم خصوصی مردم را خواستار است. امروز ١٠ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی داریم. این جامعه را دیگر نمی‌توان با وعده‌هایی که رییس دولت پیشین مطرح می‌کرد، قانع کرد. جامعه خواستار حقوق شهروندی، آزادی بیان و مطبوعات هستند. این است که باید به این مطالبات توجه شود. آقای رییس‌جمهور همان‌طور که نشان داد علاقه‌مند به دیدگاه‌های اصلاح‌جویانه است و با نگاه اعتدالی آن را دنبال می‌کند و به مطالبات شهروندان توجه دارد. باید شیب دیدگاه‌هایی که توسط آقای رییس‌جمهور و حامیانش مطرح می‌شود به سمت مطالبات مردم و نگاه‌های اصلاح‌طلبانه باشد. رونق اقتصادی نیاز امروز جامعه ایران است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها