کد خبر: 146020
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۶ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

تحلیل ایندیپندنت از «تنش بین ریاض و تهران» و نقش جانبداری کشورهای غربی؛

چگونه غرب می‌تواند باعث جنگی تمام عیار میان ایران و عربستان شود؟

تنها راهی که می‌تواند از درگیری منطقه‌ای بین ریاض و تهران جلوگیری کرد این است که با دو کشور رفتار یکسانی داشته باشیم.

چگونه غرب می‌تواند باعث جنگی تمام عیار میان ایران و عربستان شود؟
کد خبر: 146020
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۶ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین | الهه شهبازی- درگیری و تنش بین عربستان و ایران می‌تواند زنگ خطری برای منطقه باشد چرا که تحلیل‌گران معتقدند این تنش‌ها قابلیت تبدیل شدن به یک جنگ تمام عیار را دارد؛ اظهارات تند و تنش‌زای حاکمان سعودی در روزهای اخیر و تلاش برای شکل‌گیری اجماع کشورهای عربی علیه ایران، نمونه‌ای از این اقدامات است. ایندیپندنت در گزارشی تحلیلی تاکید می‌کند که رفتار کشورهای غربی و روسیه در جانبداری از هر یک از طرفین می‌تواند به شعله‌ور شدن آتش جنگی تمام عیار منجر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از ایندیپندنت؛ بزرگترین تهدید برای صلح جهانی از سمت خاورمیانه تروریسم نیست، بلکه خطر درگیری گسترده سنی و شیعه است که قدرت‌های بزرگ درگیر آن شده‌اند.

این روزنامه انگلیسی در ادامه مدعی می‌شود: قربانیان بمب‌گذاری در شهر های غربی و مجروحان بمباران حومه شهر سانا، همگی قربانیان جنگ بین شیعه وسنی هستند که علنی شده است.

ایندیپندنت همچنین در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: درگیری‌های امروز چیزی بیشتر از جنگ‌های مذهبی قرن هفدهم، یا درگیری های ایرلند شمالی و یا خونریزی‌های بوسنی است. در واقع این یک رقابت بین ریاض و تهران برای مسلط شدن بر خاورمیانه است.

این گزارش همچنین با بیان اینکه درگیری منطقه‌ای بین ریاض و تهران با مشاجره مذهبی شروع و از طرف روسیه و غرب حمایت شد، مدعی می‌شود که این درگیری می‌تواند به اندازه کره شمالی تهدید بزرگی برای صلح جهانی باشد مخصوصا اگر اسرائیل در آن درگیر شود.

ایندیپندنت با طرح این پرسش که در چنین شرایطی، سیاست کشورهای غربی برای خطر این فاجعه چه باید باشد؟ می‌نویسد: پاسخ واضح است نباید جانبداری کنند. ما باید رفتار یکسانی با کشورها داشته باشیم. اگر آن‌ها جنایات جنگی را مرتکب می‌شوند, ما باید آن‌ها را محکوم کنیم و در عین حال باید دائما تلاش کنیم تا آن ها را به مذاکره و گفت‌و‌گو تشویق کنیم. غربی‌ها باید از جانبداری سنی‌ها و روسیه از جانبداری شیعیان خودداری کنند؛ این خطر بزرگی است که ما به آن نزدیک هستیم.

این رسانه انگلیسی با این حال تاکید می‌کند: واضح است که بمباران غیر نظامیان توسط عربستان سعودی و استفاده از تحریم غذایی و گرسنگی دادن، به عنوان یک صلاح جنگی، از نظر قانون بین‌الملل کاملا غیر قانونی است. سکوت بریتانیا در مورد این جنایات جنگی شرم‌آور است.

ایندیپندنت همچنین می‌نویسند: حقیقت این است که ما سلاح را به عربستان سعودی عرضه می‌کنیم. دولت باید تا زمانی که بمباران غیرنظامیان پایان یابد، تعلیق فوری فروش اسلحه به ریاض را اعلام کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها