کد خبر: 151220
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

با پایان رؤیای «خلیفه»؛

داعش و آغاز استراتژی مرگبار

شکست‌های منطقه‌ای در سوریه و عراق به این معناست که نظامیان داعش در جاهای دیگر جنگ‌های فرقه‌ای خونینی را شعله‌ور می‌کنند. انفجارهای هفته گذشته در کابل نشان که این گروه تلاش دارد خود را مدافع و حامی اهل سنت معرفی کند. پیام بیانیه داعش این بود که قربانیان این حملات سربازان احتمالی ارتشی بودند که ایران می‌خواهد همه جای منطقه ایجاد کند.

داعش و آغاز استراتژی مرگبار
کد خبر: 151220
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| شهاب غدیری- با کمک نیروهای روسیه، سوریه، هواپیماهای ایالات متحده، نظامیان ایران، نیروهای کرد و گروه‌های نظامی دیگر در دمشق، بغداد و لبنان خلافت خودخوانده داعش نابود شد. با این حال شواهد بین‌المللی نشان می‌دهد که این گروه تروریستی به دنبال جذب نیروهایی جدید است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، گاردین در تحلیلی پیرامون استراتژی جدید داعش در منطقه نوشت، پنجشنبه گذشته، به دنبال حملات تروریستی کابل ده‌ها غیرنظامی در یک مرکز فرهنگی شیعه کشته شدند. این انفجار آخرین حمله از سلسله حملات گروه‌های وابسته به داعش بود. این مسئله نشان می‌دهد که علی‌رغم جنگ بی‌وقفه بین‌المللی علیه این گروه تروریستی طی ماه‌های اخیر، خطر همچنان پابرجاست.

به گزارش اعماق، خبرگزاری وابسته به داعش، سه انفجار در محوطه این مرکز رخ داد. سپس، بمب‌گذار خودش را میان جمعیتی در مرکز فرهنگی تبیان منفجر کرد. این حادثه 41 نفر کشته و 90 زخمی برجای گذاشت.

حملات روز پنجشنبه در حالی رخ داد که کمپین مشترک ایالات متحده و افغانستان برای ریشه‌کنی دو گروه تروریستی داعش و طالبان، خصوصاً با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تشدید شده است.

در ماه آوریل، ایالات متحده مدعی شد که روی یکی از پایگاه‌های داعش در افغانستان «مادر تمام بمب‌ها» را رها کرده است. این حرکت، نمادی بود از آغاز مبارزه سخت این کمپین برای مبارزه با داعش. در ماه‌های اخیر، متخصصان و مقامات رسمی به تلاش‌های موفق شعبه افغانستان داعش اشاره کردند. به گفته این مقامات، داعش در افغانستان به دنبال ایجاد پایگاه در پایتخت و یارگیری از دهها سکنه این منطقه، از جمله کودکان است.

شعبه افغانستانی داعش رقیب طالبان است و تلاش می‌کند علیرغم حضور نوپای خود در این کشور ریشه‌هایش را تقویت کند. انفجار پایتخت افغانستان نشان می‌دهد که این گروه توانسته از یک سازمانی با مدیریت برون مرزی به سرعت بومی شود.

انفجارهای روز پنجشنبه نشان می‌دهد که داعش با از دست دادن خلافت خود در سوریه و عراق چه هدفی را دنبال می‌کند. رسانه داعش پس از انفجار مرکز فرهنگی تبیان، در خبرگزاری خود نوشت: «این مرکز یکی از مراکز اصلی تبلیغ تشیع در افغانستان است [...] جوانان افغانستانی به ایران فرستاده می‌شوند تا زیر نظر روحانیون ایران آموزش‌‌های دانشگاهی ببینند.»

داعش تلاش کرده است که خود را مدافع اهل سنت در منطقه معرفی کند. انتخاب واژگان آن‌ها نیز نشان می‌دهد که قصد انتقال چنین پیامی را دارد. به نظر می‌رسد که رویکرد فرقه‌گرایی توجه اصلی این گروه در سال‌های پس از فروپاشی خلافت خواهد بود. ادبیات فرقه‌گرایی این کمک را به داعش می‌کند که، در فقدان خلافت، نوعی «ایدئولوژی همه‌گیر» را از افغانستان تا سوریه تبلیغ کند. پیام بیانیه داعش این بود که قربانیان این حملات سربازان احتمالی ارتشی بودند که ایران می‌خواهد همه جای منطقه ایجاد کند.

این گروه امیدوار است که ادبیاتش میان افرادی که ایران را عامل مداخله در سرزمینشان می‌دانند جذابیت داشته باشد. مرگ خلافت و از دست رفتن مناطق تحت نفوذ داعش شاید تهدیدات علیه غرب را کمتر کند، اما این گروه در خاورمیانه از بن‌بست‌های سیاسی و شکاف‌های اجتماعی برای تجدید سازماندهی و تقویت خود استفاده خواهد کرد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها