کد خبر: 159442
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

عرضه اوراق جدید در بازار سرمایه با هدف جذب پول های سرگردان

بازار سرمایه امروز (یکشنبه) علاوه بر افت 128 واحدی شاخص بورس، شاهد عرضه نمادهای جدید اوراق بدهی در فرابورس بود که با سود حدود 20 درصدی در صدد جذب نقدینگی های سرگردان در جامعه است.

عرضه اوراق جدید در بازار سرمایه با هدف جذب پول های سرگردان
کد خبر: 159442
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| بازار سرمایه امروز (یکشنبه) علاوه بر افت 128 واحدی شاخص بورس، شاهد عرضه نمادهای جدید اوراق بدهی در فرابورس بود که با سود حدود 20 درصدی در صدد جذب نقدینگی های سرگردان در جامعه است.

عرضه اوراق جدید در بازار سرمایه با هدف جذب پول های سرگردان

بازار عرضه اسناد خزانه اسلامی (اوراق بدهی دولتی) که با هدف تامین مالی دولت و پرداخت مطالبات پیمانکاران انجام می شود، در روزهای اخیر رونق یافته به طوری که امروز 2 نماد جدید عرضه شدند و در روزهای دوشنبه و چهارشنبه نیز 2 نماد دیگر عرضه خواهد شد.

با عرضه این اوراق که سود حدود 20 درصد و حتی بالاتر را دارا هستند، بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه جذب می شود.

در معاملات امروز، 2 نماد «اخزا 608» و «اخزا 609» در بازار ابزارهای نوین مالی با هدف تامین مالی دولت عرضه شدند.

اوراق «اخزا 608» به تعداد 16 میلیون ورقه با تاریخ سررسید 11 تیرماه 98 در 11 آبان‌ماه سال جاری منتشر شد که امروز هر ورقه آن 769 هزار ریال قیمت خورد.

همچنین تعداد کل اوراق «اخزا 609»، 8 میلیون ورقه بود که عرضه آن با قیمت پایانی 774 هزار ریال به اتمام رسید.

در پی پذیرش و عرضه اسناد خزانه اسلامی در قالب بودجه سال 96 دو سری اخزای دیگر در نمادهای «اخزا 610» و «اخزا 612» به ترتیب در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هفته جاری عرضه می‌شوند.

اوراق اخزا 610 به تعداد 17 میلیون ورقه، آبان امسال از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شد که در آذرماه 98 سررسید می‌شود.
اخزا 612 نیز به تعداد 18 میلیون ورقه منتشر شده که سررسید آن اواسط بهمن‌ماه سال 98 خواهد بود.

**کاهش 128 واحدی شاخص بورس

شاخص بورس امروز (یکشنبه) با افت 128 واحدی در جایگاه 98 هزار و 300 واحدی ایستاد.

بر اساس معاملات امروز 997 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 33 میلیارد ریال در 117 هزار و 376 نوبت خرید و فروش شد.

سایر شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز روندی نزولی داشتند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 41 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 46 واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، نیز 35 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر بخشی از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد 274 واحد افت کرد.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد، از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 76 واحد و شاخص بازار دوم بورس 354 واحد پایین آمد.

برپایه معاملات امروز، گروه شیمیایی در صدر گروه های بورسی قرار گرفت؛ امروز در این گروه 106 سهم به ارزش 416 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه خودرو به ارزش 211 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش 144 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم، گروه فرآورده های نفتی با معاملاتی به ارزش 113 میلیارد ریال جای گرفت.

گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 102 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.

نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، خودرو (ایران خودرو)، وبملت (بانک ملت) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) در معاملات امروز با افت خود، بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند، اما نمادهایش شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و ومعادن (توسعه معادن و فلزات) با بالاترین تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص شدند.

** ارزش بیش از 55 میلیارد ریالی بازار اوراق تسهیلات مسکن

بیش از 222 میلیون ورقه بهادار به ارزش 2 هزار و 78 میلیارد ریال در فرابورس داد و ستد شدند و شاخص آیفکس نیز 2 واحد عقب کشید و درجایگاه یک هزار و 99 واحدی ایستاد.

معامله گران اسناد خزانه اسلامی امروز با جابه‌جایی 281 هزار و 917 ورقه در نماد «اخزا 607» به ارزش افزون بر 238 میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی بازار اوراق با درآمد ثابت را در این نماد رقم زدند.

در مجموع، بازار اوراق با درآمد ثابت میزبان دست به دست شدن بیش از یک و نیم میلیون ورقه به ارزش نزدیک به یک هزار و 420 میلیارد ریال بود.

از سوی دیگر معامله گران اوراق تسهیلات مسکن در دومین روز کاری هفته پایانی بهمن‌ماه بیش از 77 هزار ورقه تسه را مبادله کردند که خریدوفروش این مقدار از اوراق تسه، ارزش بیش از 55 میلیارد ریالی را به ثبت رساند.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها