کد خبر: 159712
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۶ ۰۸:۱۶:۰۰
| |

محمدعلی مشفق از مدیران وزارت کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» و در واکنش به درگیری‌های اخیر:

اجرای بدون تنازل قانون اساسی راه‌حل پایان بحران‌های کشور است/ وجود تبعیض باعث بروز خشونت می‌شود/ برخوردها با دراویش ساحتی فراقانونی و سلیقه‌ای دارد

محمدعلی مشفق، از مدیران وزارت کشور در دولت خاتمی معتقد است راه‌حل پایان بحران‌های کشور بازگشت به قانون اساسی و اجرای بدون تنازل آن است؛ به‌طوری‌که هیچ‌کس در برابر قانون اساسی از دیگری برتر نباشد و همه، از صدر تا ذیل حاکمیت، قانون را ملاک عمل و فیصله دهنده قلمداد کنند.

اجرای بدون تنازل قانون اساسی راه‌حل پایان بحران‌های کشور است/ وجود تبعیض باعث بروز خشونت می‌شود/ برخوردها با دراویش ساحتی فراقانونی و سلیقه‌ای دارد
کد خبر: 159712
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۶ ۰۸:۱۶:۰۰
اعتمادآنلاین| محمدعلی مشفق، از مدیران وزارت کشور در دوران اصلاحات معتقد است راه‌حل پایان بحران‌های کشور بازگشت به قانون اساسی و اجرای بدون تنازل آن است؛ به‌طوری که هیچ‌کس در برابر قانون اساسی از دیگری برتر نباشد و همه، از صدر تا ذیل حاکمیت، قانون را ملاک عمل و فیصله‌دهنده قلمداد کنند.
او با اشاره به اتفاقات اخیر در تهران و درگیری دراویش گنابادی و مأموران گفت: «اتفاقاتی که در کشور می‌افتد عجیب است؛ انسان می‌ماند چه دست‌های پنهان و ناپیدایی وجود دارد که حادثه پشت سر حادثه و مشکلات پشت سر مشکلات برای کشور اتفاق می‌افتد. جالب‌تر اینکه بسیاری از مسئولان کشور هم آنقدر که اتفاقات پشت سر هم افتاده، این اتفاقات برایشان عادی شده است.»
مشفق با یادآوری اینکه «در دولت آقای خاتمی هر 9روز یک‌بار بحران ایجاد می‌شد اما در دولت آقای روحانی، کشور هر روز با یک بحران مواجه است» اظهار کرد: «دولت آقای روحانی متاسفانه نه هویت اصلاح‌طلبی دارد و نه هویت اصولگرایی، و دولت ایشان معجونی است که هویت آن قابل تشخیص نیست؛ به همین دلیل بخشی از این اتفاقات ریشه درهمین بی‌هویتی ترکیب دولت دارد؛ چرا که مجموعه کسانی که با دولت همکاری می‌کنند به دلیل فقدان هویت اصلاح‌طلبانه یا اصولگرایانه، به طور جدی پای کار نیستند. از سوی دیگر هم جریان‌هایی که همیشه در کشور تولید بحران می‌کنند در دولت روحانی فعال‌تر شده‌اند و با قدرت و جسارت بیشتری به میدان آمده‌اند.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه «مقابله جدی با دراویش از دولت احمدی‌نژاد شروع شد» اظهار کرد: «دروایش گنابادی دوازده امامی هستند مانند ما؛ اما آنان به حضرت علی بیشتر از ما اهمیت می‌دهند، مثل ما که به حضرت فاطمه خیلی اهمیت می‌دهیم و می‌گوییم عالم و تمامی انبیا، به خاطر حضرت فاطمه به وجود آمده است.»
او با بیان اینکه «بر سر عقاید دراویش یک دعوا و منازعه تاریخی بین فقها وجود داشته و دارد و برخورد با آنها در واقع از همین‌جا نشأت می‌گیرد» تأکید کرد: «همه مردم بر اساس ده‌ها اصل از اصول قانون اساسی با هم برابرند و هیچ‌کس در قانون اساسی بر هیچ‌کس دیگر برتری ندارد. بر اساس قانون اساسی باید حقوق همه یکسان شمرده شود و کسی بر کس دیگری برتری نداشته باشد. بند9 اصل سوم قانون اساسی هر نوع تبعیضی را نفی کرد ه است و وجود تبعیض باعث به وجود آمدن سرخوردگی می‌شود و سرخوردگی و ناامیدی هم باعث ایجاد خشونت می‌شود.»
مشفق با محکوم کردن اقدامات خشونت‌بار در مورد دراویش گنابادی آنان را «خاموشان و گریزان از سیاست و قدرت» توصیف کرد و گفت: «راه‌حل معضلاتی که اکنون در کشور وجود دارد بازگشت به قانون و اجرای نص صریح قانون اساسی است. برخوردهایی که با دراویش صورت می‌گیرد بر اساس قانون اساسی نیست و ساحتی فقهی و فراقانونی و سلیقه‌ای دارد، درحالی که طبق قانون اساسی همه ازحق یکسان برخوردارند .»
او تأکید کرد: «برای برطرف کردن بحران‌هایی که کشور با آن روبروست هیچ راهی جز حاکمیت قانون اساسی وجود ندارد. بهترین راهبرد و استراتژی اجرای قانون اساسی به صورت یکسان برای همه مردم است.»
مدیرکل اسبق انتخابات در وزارت کشور با تأکید بر اینکه «مشکلات در ایران ریشه در یک کلمه دارد و آن هم عدم حاکمیت قانون اساسی است» یادآور شد: «آقای خاتمی در دولت اصلاحات بحث حاکمیت قانون را خیلی برجسته کرد؛ اینکه چقدر موفق بود جای بحث دارد، اما قدم‌های بلندی برداشت. او برای اجرای قانون اساسی نهاد پیگیری را تشکیل داد که صدها تذکر نقض قانون اساسی را به نهادهای مختلف از جمله قوه قضائیه داد. آقای روحانی اما جسارت و جرات این کار را نداشت. برای همین، منشور حقوق شهروندی را تدوین کرد. در حالی که ما قانون اساسی داریم و همه چیز به صورت نسبی در این قانون آمده است و نیازی به منشور حقوق شهروندی که ضمانتی برای اجرا ندارد نبود.»
مشفق با تأکید بر اینکه «آقای روحانی باید قانون اساسی را که میثاق ملی و مورد تأیید همه است اجرا کند» اظهار کرد: «تا وقتی قانون اساسی اجرا نشود بحران‌ها ادامه دارد و این نگرانی هم به صورت جدی هست که اوضاع بدتر از این شود. وقتی مجلس ما ساکت است، وقتی قانون اساسی اجرا نمی‌شود، معلوم است که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.»
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها