طرح زیرساختی مشترک منطقه‌ای ایالات‌متحده، استرالیا، هند و ‍ژاپن برای مقابله با کمربند اقتصادی جاده ابریشم

آمریکا و متحدانش نمی‌توانند چین را از بین ببرند

ایالات‌متحده و متحدانش می‌خواهند پروژه جدیدی را برای رقابت با چین آغاز کنند. خبرگزاری اسپوتنیک در همین باب گفت‌وگویی با استوارت اور، استاد دانشکده تجارت و حقوق، دانشگاه دیکین در استرالیا، صحبت کرد.

آمریکا و متحدانش نمی‌توانند چین را از بین ببرند
کد خبر: 159888
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| گزارش‌شده است که ایالات‌متحده، استرالیا، هند و ‍ژاپن در حال مذاکره برای ایجاد یک طرح زیرساختی مشترک منطقه‌ای برای مقابله با کمربند اقتصادی جاده ابریشم چین هستند. این طرح برای مقابله بانفوذ روزافزون پکن است. اسپوتنیک با استوارت اور، استاد دانشکده تجارت و حقوق، دانشگاه دیکین در استرالیا، صحبت کرده است که ترجمه این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:
اسپوتنیک: برنامه ایالات‌متحده و متحدانش برای ایجاد یک پروژه مشترک که می‌تواند با چین رقابت کند تا چه اندازه واقعی است؟
استوارت اور: من فکر می‌کنم این کاملاً واقع‌بینانه است؛ زیرا کشورهای ترکیبی منابع زیادی در این منطقه به دست آورده‌اند و همچنین توافق‌های تجاری با یکدیگر دارند. بنابراین این موضوع قطعاً زیرساخت‌های جایگزین و راه‌های تجاری را تسهیل خواهد کرد.
البته قدرت اقتصادی و جغرافیایی زیادی به‌ویژه در ایالات‌متحده و ژاپن وجود دارد؛ بنابراین من فکر می‌کنم پتانسیل بسیار قوی برای ایجاد یک جایگزین وجود دارد.
اسپوتنیک: این موضوع چه تأثیری بر پروژه چینی خواهد داشت؟
استوارت اور: آن‌ها نمی‌توانند زیاد موفق شوند، زیرا چین شریک تجاری عمده برای این کشورها است؛ بنابراین آن‌ها نمی‌توانند چین را از بین ببرند. من براین باورم که این طرح برای دستیابی به تعادل و ارائه برخی گزینه‌‌ها برای حفظ فعالیت‌های تجاری است.
درحالی‌که کمربند اقتصادی جاده ابریشم چین اساساً یک ساختار جدید زیربنایی است و شامل تعدادی از کشورها است که باید توسعه یابد، رویکرد کشورهای ذکرشده بیشتر در خصوص حفظ آنچه وجود دارد، است.
اسپوتنیک: برخی از کارشناسان گفته‌اند هنوز مشخص نیست که آیا این کشورها پول لازم برای سرمایه‌گذاری در این پروژه را دارند. جالب است که نظر شما را در این خصوص بدانیم.
استوارت اور: من حدس می‌زنم که نکته مثبت برای هر یک از کشورها این است که سرمایه‌گذاری در ساحل است، بنابراین زیرساخت‌هایی که آن‌ها درحال‌توسعه آن هستند، علاوه بر ایجاد سازوکار زیرساخت‌های همکاری، به‌طور مستقل نیز به این کشورها کمک خواهد کرد.
اسپوتنیک: فکرمی‌کنید واشنگتن بخواهد در این پروژه سرمایه‌گذاری کند؟
استوارت اور: مطمئناً با بسیاری از سیاست‌های در حال ظهور مقابله می‌شود. از سوی دیگر دونالد ترامپ تاجر موفق و خوبی است و توانایی دیدن فرصت‌ها را دارد. قطعاً این منطقه در جهان به‌طور چشمگیری رو به رشد است. هند تقاضاهای فراوانی را ایجاد کرده است؛ کشورهای دیگر، ویتنام و اندونزی همگی به‌سرعت در حال رشد هستند.
اسپوتنیک: اکنون برخی از تحلیلگران گفته‌اند که این کشورها می‌توانند از این پروژه برای اعمال فشار بر پکن، مانند مسئله مربوط به اختلافات مداوم در دریای چین استفاده کنند. آیا این درست است؟
استوارت اور: فکر می‌کنم که این‌یک شیوه نسبتاً هوشمندانه است. به‌جای اقدام نظامی به‌عنوان هدف اول، از توانایی‌های مبتنی بر تجارت برای پاسخگویی استفاده می‌کنند. این‌یک فرصت خوب است؛ چراکه تعادل به منطقه بازمی‌گردد. مطمئناً مسیرهای تجاری که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، (تنگه‌ مالاکا) حجم زیادی از تجارت‌های جهانی را دارند و دریای جنوب چین برای این کشورها بسیار ارزشمند است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها