یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین:

اروپایی‌ها تحت تاثیر سیاست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند/ سفرهای گروه‌های پارلمانی به حدی زیاد شده که مورد انتقاد برخی قرار گرفت

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهارداشت: تا زمانی که اروپا نتواند استقلال رای داشته باشد ما هرگونه اقدام مناسبی که در جهت اطمینان‌بخشی انجام می دهیم باز هم پاسخ مثبتی نمی‌شنویم.

اروپایی‌ها تحت تاثیر سیاست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند/  سفرهای گروه‌های پارلمانی به حدی زیاد شده که مورد انتقاد برخی قرار گرفت
کد خبر: 160597
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۸ ۰۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد جواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اعتمادآنلاین در مورد راهکار افزایش مراوده با کشورهای اروپایی گفت: با پذیرفتن برجام ما از بسیاری حق و حقوق خودمان گذشتیم تا دغدغه هایی که اروپا و امریکا -و نه جامعه بین الملل- در رابطه با برنامه صلح‌آمیز هسته ای‌مان داشت برطرف شود و در این راستا طولانی مدت مذاکره کردیم.

وی با اشاره به اقداماتی که ایران در برجام انجام داد، تصریح کرد: بیشترین نظارت سازمان انرژی اتمی جهانی را پذیرفتیم و در بحث های منطقه ای کاملا سازنده عمل کردیم اما اروپا به تعهداتش عمل نکرد. مشکل اروپا این است که به دلایل تاریخی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی متاسفانه تحت فشار سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین تا زمانی که اروپا نتواند استقلال رای داشته باشد ما هرگونه اقدام مناسبی که در جهت اطمینان‌بخشی انجام می دهیم باز هم پاسخ مثبتی نمی شنویم و گاهی اوقات هم از اقدامات ما بد برداشت می شود و فکر می کنند اقداماتی که ما انجام می دهیم از موضع ضعف است و می‌خواهند فشارهایشان را بیشتر کنند.

جمالی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که موضع وزارت خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان خصمانه شده است.

وی اظهارداشت: ما هر کاری که می توانستیم انجام داده ایم اما به نظر می رسد آنها بیشتر با ماهیت جمهوری اسلامی مشکل دارند و این مشکل کلیدی است. چرا که این دولت، دولتی نیست که چوب افراطی را برداشته باشد و بخواهد بر سر اروپا بزند. بلکه دولتی بوده که از ابتدا که آغاز به کار کرد گفت که ما حاضر به مذاکره هستیم و اولین دولتی بوده که در بحث هسته ای مذاکره مستقیم با آمریکا داشته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: آنها جاسوسی می کنند و علیه ما اقداماتی نیز انجام می دهند. آنها به ما جواب مثبت نمی دهند و مشکل این است که تحت تاثیر سیاست های رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند.

جمالی در خصوص اینکه آیا دیپلماسی پارلمانی می تواند در این شرایط موجب بهبود روابط با اروپا شود؟، گفت: این کار را انجام داده ایم و گروههای دوستی راه انداخته ایم و حتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سفرهای مختلفی داشته اند. کمیسیون فرهنگی کمیسیون به فرانسه سفر کرد. گروههای پارلمانی شدیدا در این مجلس فعال هستند و این سفرها به حدی زیاد شده است که مورد انتقاد برخی واقع شده است.

وی ادامه داد: گروههای دوستی کشور های مختلف را سفر می کنند و مواضع را اعلام می کنند و در جهت همکاری ها اقداماتی را انجام می دهند. بحث این است که همانطور که آقای روحانی گفت. کدخدا نمی گذارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما کارهای عملیاتی انجام دادیم اما از سوی طرف مقابل جوابی دریافت نکرده ایم. آنها هر تعهدی که دادند اجرا نکرده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها