کد خبر: 161483
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۶ ۱۴:۱۳:۰۰
| |

نعمت احمدی وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

فعالان محیط زیست حتی اگر هم نخواهند باید برای آنها وکیل تعیین شود/ ماده 48 آیین دادرسی کیفری صراحت دارد که متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی باید وکیل داشته باشد

یک وکیل دادگستری با اشاره به پرونده بازداشتی‌های محیط زیستی اظهار داشت: اینکه می‌گویند چند نفر بازداشتی خود نمی‌خواهند وکیل داشته باشند، حتی اگر هم نخواهند، چون اتهام آنها جاسوسی است باید برای آنها وکیل تعیین شود.

فعالان محیط زیست حتی اگر هم نخواهند باید برای آنها وکیل تعیین شود/ ماده 48 آیین دادرسی کیفری صراحت دارد که متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی باید وکیل داشته باشد
کد خبر: 161483
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۶ ۱۴:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| نعمت احمدی وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره بازداشتی‌های محیط زیست که هنوز وکیلی برای آنها تعیین نشده است، با بیان اینکه هرکس اتهامی دارد و گناهی کرده است باید به گناه او رسیدگی شود و مجازات شود؛ اما باید مطابق با قانون باشد، بیان کرد: ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری، صراحت دارد که متهم باید وکیل داشته باشد.

او در ادامه افزود: اصل 25 قانون اساسی هم می گوید همه اصحاب دعوا در حین دعوا باید وکیل داشته باشند و اگر نداشته باشند باید برای آنها وکیل انتخاب شود.

احمدی با تاکید بر صراحت ماده 48 آیین دادرسی کیفری ادامه داد: ماده 48 به صراحت اعلام می کند که متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی باید وکیل داشته باشند، البته به این موضوع هم تاکید شده است که وکیل باید مورد وثوق قوه قضاییه باشد.

این حقوقدان با اشاره به پرونده بازداشتی‌های محیط زیست عنوان کرد: پرونده بازداشتی های محیط زیستی متاسفانه نحوه شکل گیری، نوع نگاهی که به آن شده است، تحقیقاتی که صورت گرفته دارای مشکل است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: شما ببینید از چهار بهمن اولین گروه بازداشت شده اند و نوزده بهمن اعلام شد که آقای سیدامامی خودکشی کرده است. الان بیش از یک ماه است که برخلاف ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری نتوانسته اند از تخصص وکیل استفاده کنند و این خلاف قانون است.

او افزود: مشخص نیست که چرا برخی مواقع قانون اجرا نمی شود و اجازه داده می شود که افراد غیرمتخصص اظهارنظرهایی انجام دهند که بیرون از کشور به ما بخندند.

این وکیل دادگستری در ادامه با تاکید براین موضوع که نمی شود گفت که چندین نفر بازداشتی خود نمی خواهند وکیل داشته باشند، ادامه داد: حتی اگر هم نخواهند، چون اتهام آنها جاسوسی است باید برای آنها وکیل تعیین شود.

احمدی با اشاره به وکلایی که درخواست قبول وکالت این بازداشتی ها را داده اند، گفت: آقای قاسم شعله سعدی، آقای ترک همدانی به صراحت اعلام کرده‌اند، من هم از طریق شما اعلام می کنم که حاضر هستم وکالت تک تک این افراد را به عهده گیرم. بیشتر وکلا حاضر هستند که چنین کاری را انجام دهند، اما آنچه به جایی نرسد فریاد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها