سلحشوری:

آزادی بیان باید برای همه باشد نه فقط احمدی‌نژاد

پروانه سلحشوری با انتقاد از افزایش بازداشت‌ها در روزهای اخیر گفت: آزادی بیان باید برای همه باشد نه فقط احمدی نژاد.

آزادی بیان باید برای همه باشد نه فقط احمدی‌نژاد
کد خبر: 162430
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ۰۸:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته پروانه سلحشوری و فرید موسوی، اعضای فراکسیون امید مجلس دهم در جلسه بررسی عملکرد این فراکسیون در سال دوم فعالیت خود، که در شاخه جوانان حزب اعتماد ملی برگزار شد به تشریح نقاط ضعف و قوت این فراکسیون پرداختند.


فرید موسوی در این نشست خبری توضیح داد: «مجلس دهم در شرایطی ایجاد شد که در مجالس قبل صدای مردم به گوش هیچ کدام از نمایندگان مجلس نمی‌رسید. نمایندگان مجلس در دوره های قبل به صحبت‌های عمومی مردم توجه نمی‌کردند. ولی در فراکسیون امید کمیته‌های مختلفی شکل گرفت که در راستای حل مشکلات مردم گام‌هایی را برداشته است. او در ادامه تاکید کرد: با فعال شدن لیست امید، مردم پیامی را به مجلس دادند که منتخبین مردم صدای آنها را بشنوند. هر چند که در زمان انتخابات برخی رسانه‌های مخالف کوشیدند جامعه را از رایی که به لیست امید داده اند ناامید کنند و این پیام را به مردم برسانند که اشتباه انتخاب کرده اند.

رئیس فراکسیون جوانان مجلس در ادامه افزود: اقدامات دولت نهم و دهم باعث شد تا دولت جدید با نشاط بیشتری راه خود را ادامه دهد و به دنبال حل مشکلات مردم باشد و در انتخابات سال 94 با رای اکثریت مردم به لیست امید مجلس دهم، با نشاط بیشتری آغاز به کار کرد. ولی اتفاق و خطایی که در همان ابتدا در انتخاب تعداد برخی شعب افتاد که البته به دلیل تازگی فضای کار برای اکثر اعضای فراکسیون، برای تخریب ها مزید بر علت شد. هم ما و هم بدنه اجتماعی فراموش کردیم که ما به عنوان یک ائتلاف آمده ایم و ویژگی های ائتلاف را هم باید رعایت کنیم در حالی که از آن فاصله گرفتیم.

این نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از اینکه فراکسیون امید در مواقع بحرانی به رسانه نیاز داشته است، گفت: «همین امر باعث شده است تا عملکرد آن به درستی منعکس نشود یا در مواقعی که نیاز به توضیح و پاسخ بود این خلاء رسانه احساس شد و در ارائه فعالیت‌های خود به خاطر نداشتن رسانه عملکرد ضعیفی داشته باشد. موسوی همچنین تاکید کرد: البته اظهار می کنم که در داخل فراکسیون ما نیز به صورت فردی خطاهایی داشتیم و افتادن فضای مجازی به جان ما باعث شد با تکروی از حرکت جمعی فراکسیون جداشویم و به فکر این بیفتیم که تعداد لایک های توییتر را بالا ببریم و تعداد ممبرهای کانالمان را بالا ببرم. این مزید بر علت شد که به جای پیگیری اقدامات منسجم گروهی و فراکسیونی به دنبال حرکت های انفرادی باشیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: ما نماینده مردم و برآمده از رای آنها هستیم. همه تلاش ما بر این است که به مردم اثبات کنیم در این فضای سنگین تخریبی که مخالفان علیه این فراکسیون ایجاد کرده اند به مردم بگوییم ایهاالناس به رای شما خیانت نکرده‏ایم و پیش وجدان خودمان هم راحت باشیم و فردای قیامت پاسخگو باشیم که امید شما را ناامید نمی کنیم. می خواهیم به آنها بگوییم هرجا امکان و مقدوراتی بوده است در راستای مطالبات شما تلاش کرده ایم و هرجا روند گروهی در جریانی کند بوده است به صورت انفرادی ورود کرده و به این جریان و نتیجه سرعت عمل بیشتری داده ایم.

او همچنین تاکید کرد که برای مطالبات اجتماعی تلاش هایی کرده اند ولی در حوزه مدیریتی باید چالاکی و چابکی بیشتری داشته باشد تا بتوانند منسجم تر به این مطالبات جواب دهند. موسوی درباره ارتباط فراکسیون امید با جامعه اظهار کرد: تلاش داریم ارتباط خود را با بدنه جامعه بیشتر کنیم. ولی به دلیل محدودیت هایی که فراکسیون امید دارد نمی توانیم همه مشکلات مردم را حل و فصل کنیم.

این عضو فراکسیون امید در پاسخ به انتقاد برخی مبنی بر اینکه چرا برخی اعضای فراکسیون سکوت می کنند و عملکرد مشخصی ندارند گفت: در فراکسیون امید تقسیم کاری صورت گرفته است و هر یک از اعضا بخشی از مطالبات و خواسته های مردم را پیگیری می کنند. مثلا قرار نیست موضوع حوزه زنان را که خانم سلحشوری پیگیری می کند من هم در این حوزه ورود کنم یا مثلا درباره موضوعات اقتصادی و ارز که من پیگیری می کنم، خانم سلحشوری ورود کنند یا مثلا درباره عملکرد آقای صادقی و مباحثی که پیگیری می کنند فرد دیگری وارد شود. مهم این است که کارها انجام شوند و کاری روی زمین نماند.


او همچنین تاکید کرد: این مهم است اعضای فراکسیون در امضای طرح ها و بیانیه به حدی به یکدیگر اعتماد داریم که آن را بدون مطالعه امضا می کنیم. مثلا در تحقیق و تفحص از خودرو که دوستی پیگیری می کند اکثرا از او حمایت می کنیم و پشت او قرار می گیریم و حامی یکدیگر هستیم و در تلاشیم خلاها در حوزه های مختلف را پوشش دهیم.


او درباره استیضاح وزرای کار و راه و شهرسازی که گفته می شود در صورتی که این استیضاح انجام شود، آیا گزینه جایگزین می‌تواند کارآمد باشد، گفت: باید بگویم که ما هنوز گزینه ای جایگزین نداریم. هر چند برخی دوستان رسانه ای درباره استیضاح وزرای مورد نظر سعی دارند به شکل های مختلف نمایندگان را از انجام وظیفه قانونی خود منحرف کنند، ولی حمایت ما از دولت جای خود دارد و کسی نمی تواند به همراهی و حمایت فراکسیون امید از دولت شک کند. البته مطالبات مردم چیزی است که به عهده ما است و باید برای مردم هم جواب قانع کننده ای داشته باشیم. همچنین تاکید می‌کنم مجلسی که به عنوان حامی دولت آمده است، در بسیاری مواقع طعم همراهی دولت با مجلس را نچشیده است و این موضوع باید آسیب شناسی شود.

در ادامه این نشست خبری، پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس و عضو دیگر فراکسیون امید درپاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت فعالان محیط زیستی بازداشت شده، گفت: آقای تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره فعالان محیط زیستی بازداشتی پیگیری جدی دارد و فراکسیون محیط زیست هم جدای از فراکسیون امید نیست. او ادامه داد: همانطور که گفته شد و تقسیم کاری صورت گرفته است این مسئولیت در حال حاضر به عهده آقای تابش است و از طریق فراکسیون محیط زیست این موضوع را پیگیری می کند.


این نماینده مردم تهران در خانه ملت همچنین درباره پیگیری وضعیت خبرنگاران بازداشت شده در روز زن که مقابل وزارت کار تجمع کرده بودند گفت: موضوع زنان تا حدودی از نظر حاکمیت بغرنج شده و حساسیت ها دراین باره بالا رفته است. باید اجازه دهید در این رابطه با کمی آرامش کارها را جلو ببریم چون گاهی با پیگیری های رسانه ای و سر و صدا برخی کارها سرعت خود را از دست می دهد و نتیجه عکس می دهد. از طرفی هم وزیر کار که البته در شرف استیضاح است به این موضوع ورود پیدا کرده و پیگیر وضعیت خبرنگاران بازداشتی است.


سلحشوری همچنین تاکید کرد: نکته قابل تامل این است که خبرنگاران، دختران و پسران ما در تجمع روز زن مقابل وزارت کار بازداشت می شوند. افرادی که تهدیدی برای نظام نیستند و خط و نشانی برای نظام نکشیده اند و مثل پیامبران بشارت به اتفاق عجیبی برای نظام در آینده نداده اند. ولی احمدی نژادی که به راحتی مقابل نظام و حاکمیت ایستاده، آزاد است و کسی کاری به او ندارد.


رئیس فراکسیون زنان مجلس در ادامه نشست درباره موضوع مورد بحث گفت: باید موضوعات مطرح شده را به صورت ملی و فراتر از اصلاح طلبی و اصولگرایی ببینیم. در کل دنیا احزاب وجود دارند ولی درراستای توسعه کشورشان فعالیت می کنند و وقتی بحث منافع ملی وسط باشد مخل فعالیت یکدیگر نمی شوند. این چیزی است که ما هم باید یادبگیریم.


این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: ما در حوزه توسعه سیاسی عقب هستیم و شعار جامعه مدنی و توسعه سیاسی که آقای خاتمی مطرح کردند و بدنه نحیف آن در حال شکل گیری بود، در زمان احمدی نژاد بسیاری از (NGO)ها تعطیل شد و روابط بین کنشگرانی که به دولت وصل بودند قطع شد و این انفعال باعث شد این تنفس قطع شود.


سلحشوری با تاکید بر اینکه « در حال حاضر انتقادات زیادی نسبت به روحانی مطرح است»، گفت: ببینید دانشگاه آزاد چه شرایطی دارد و اگر قرار بود کل کشور مثل دانشگاه آزاد اداره شود، خودتان حساب کنید چه اتفاقی در نبود روحانی می افتاد! آقای روحانی که به نظر ما منفعل است یا کاری انجام نمی دهد و توسط برخی تهدید می شود که ما بنی صدر را توانستیم عزل کنیم، بودنش خیلی بهتر از تبدیل شدن کل کشور به شرایط فعلی دانشگاه آزاد است.

این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین تاکید کرد: ما مطالبات فروخورده 8 سال دوران احمدی نژاد را داریم که مثل فنری تحت فشار قرار گرفته است و البته سطح انتظارات به حدی رسیده که می خواهیم روحانی یا فراکسیون امید انتظاراتی را برآورده کنند که تا کنون نادیده گرفته شده است. ولی شرایط اجتماعی و اقتصادی ما اجازه انجام یکسری کارها را نمی دهد. سلحشوری در ادامه انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: در دوران احمدی نژاد 700 میلیارد بودجه نفت را به کسی دادند که مشخص نشد، صرف چه هزینه هایی در کشور شد و الان همان فرد در آزادی کامل می چرخد. تاکید ما این است همان طورکه آزادی گفتمان برای احمدی نژاد فراهم است، می خواهیم برای سایر اقشار جامعه نیز فراهم شود چرا که هویت ملی ما متاسفانه به صورت وحشتناکی در حال تهدید شدن است. رئیس فراکسیون زنان مجلس در ادامه نشست تصریح کرد: یک گسست بزرگ در جامعه ایجاد شده است و باید مراقب باشیم. ما اصلاح طلبان تریبون فراگیر نداریم و تلویزیون به دنبال تخریب ما است و هیچ وقت برای مباحث جدی و چالشی و برنامه زنده سلحشوری، نماینده تهران را دعوت نمی کند.

در انتهای نشست مهدی مازنی، رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی نیز گفت: جوانان و دانشجویان نیازمند ارتباط دوسویه و بیشتر با نمایندگان مجلس و دولتمردان هستند. چرا که در گفت‌وگوی چهره به چهره به بسیاری از سوالات پاسخ داده می‌شود و ابهامات بر طرف می شود. وی با اشاره به برنامه‌های شاخه جوانان و دانشجویان حزب در ارتباط بررسی عملکرد دولت و مجلس گفت: پیش از این جلساتی با برخی مسئولان و همچنین فعالان حوزه سیاسی و اجتماعی داشتیم و در ادامه بنا براین است که نشست‌هایی با نمایندگان مجلس برگزار کنیم تا درباره عملکردها بیشتر بدانیم.


مازنی افزود: تجربه انتخابات 92، 94 و 96 بسیار مهم است و لازم است اصلاح‌طلبان از تجربه دهه 80 درس گرفته باشند و با همدلی و نزدیکی و قرابت با مردم به حل مسائل کشور بپردازند.


وی ادامه داد: برنامه‌های شاخه جوانان حزب اعتماد ملی با این رویکرد ادامه خواهد یافت و امیدوارم ارتباط نمایندگان با مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بیش از پیش پررنگ‌تر شود.

منبع: روزنامه ابتکار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها