معاون فرهنگی دانشگاه تهران خبر داد:

3 دانشجوی دانشگاه تهران به قوه قضاییه فراخوانده شدند/ رایزنی برای عدم صدور احکام سنگین

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه یک دانشجو در رابطه با تجمع دراویش گنابادی و یک نفر نیز در تجمعِ اعتراضی مقابل وزارت کار بازداشت شده است، گفت: همچنین 3 دانشجوی دیگر دانشگاه تهران هم در ارتباط با حوادث دی ماه، برای ادای برخی توضیحات، به قوه قضاییه فراخوانده شده اند که با رایزنی و هماهنگی با قوه محترم قضاییه، در تلاش هستیم شرایطی ایجاد شود که احکام سنگینی شاملِ دانشجویانی که سابقه سوء قبلی ندارند، نشود.

3 دانشجوی دانشگاه تهران به قوه قضاییه فراخوانده شدند/ رایزنی برای عدم صدور احکام سنگین
کد خبر: 162651
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۱ ۱۴:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی این دانشگاه، با بیان اینکه همه 42 دانشجوی دستگیرشده در جریان حوادث دی ماه، آزاد شده‌اند، گفت: برخی از این افراد اکنون منتظر برگزاری دادگاه هستند. در عین حال، ما با دوستان قوه قضاییه در ارتباط و تعامل هستیم که حداقل آن‌هایی که اولین بار در چنین تجمعاتی شرکت کردند و سوابق قبلی ندارند، در سایه عنایتِ دستگاه قضایی مشمول حداکثر رافت اسلامی شوند و بتوانند به زندگی و درسشان بازگردند.

وی افزود: جدا از اتفاقات دی ماه، طی یکی دو هفته اخیر تعدادی از دانشجویان ما برای ادای پاره‌ای توضیحات به قوه قضاییه فراخوانده شده‌اند؛ یک نفر در رابطه تجمع دراویش گنابادی و وقایعِ گلستانِ هفتم پاسداران، دستگیر و یک نفر نیز در تجمعِ اعتراضی مقابل وزارت کار، بازداشت شده است. ضمن اینکه 3 دانشجوی دیگر دانشگاه تهران هم در ارتباط با اتفاقات دی ماه، برای ادای برخی توضیحات، به قوه قضاییه فراخوانده شده‌اند.

او ادامه داد: در رابطه با این 3 دانشجو، ما هم با قوه قضاییه و هم با خانواده‌هایشان در تماس هستیم و امیدواریم به محض اینکه مواردِ مورد پیگیریِ قوه قضاییه و بازجویی‌ها پایان گیرد، آزاد شده و به زندگی و دانشگاه برگردند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: قوه قضاییه، یک قوه مستقل است و طبیعتاً همه ما باید به جایگاه، وظایف و تکالیف آن احترام بگذاریم. ما در دانشگاه تهران به هیچ عنوان، قصد دخالت در فعالیتهای دستگاه قضایی را نداریم، همچنین از خطاهایی که انجام شده نیز طرفداری و جانبداری نمی‌کنیم، اما معتقدیم، همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند، قشر دانشجو و جوانان قشر خاصی بوده که با احساسات و هیجانات عجین و قرین است و اگر هم اشتباهی مرتکب شد، نباید این اشتباه تاثیر منفی بر آینده و سرنوشتش بگذارد، لذا بر این باور هستیم که ما همه وظیفه داریم، اگر اشتباهی از این افراد سر زد، آنها را به اشتباهشان واقف کنیم تا از تکرار آن بپرهیزند.

سرسنگی با تاکید بر اینکه ما در دانشگاه تهران وظیفه خود می‌دانیم که نقش تربیتی‌مان را ایفا کنیم، خاطرنشان کرد: لذا در همین راستا با رایزنی و هماهنگی با قوه محترم قضاییه، در تلاش هستیم شرایطی ایجاد شود که احکام سنگینی شاملِ دانشجویانی که سابقه سوء قبلی ندارند، نشود. با عنایتی که رییس قوه قضاییه و نیز سایر مدیران این قوه و قضات محترم نسبت به دانشگاه و دانشجویان دارند، دانشجویانِ مورد اشاره، مشمول رحمت و رافت نظام شده و هرچه زودتر به درس و روال معمول و عادی زندگی برگردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ادامه تجمعات اعتراضی دانشجویان؛ از جمله اجتماع روز گذشته دانشجویان دانشگاه امیرکبیر آیا کار را برای رسیدگی به پرونده دانشجویان بازداشتی سخت‌تر و پیچیده‌تر نمی‌کند؟ گفت: ما همیشه گفته ایم که مطالبه‌گری، حق دانشجویان است که اظهارنظر کرده و حرفشان را به گوش مسئولان برسانند. حق دارند نسبت به نقصان های موجود در کشور حتی انتقاد کنند‌، اما همه اینها باید از راه های قانونی صورت بگیرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر ما واقعاً می خواهیم با یک حرکتِ اصلاح‌گرایانه به حلِ مشکلات جامعه کمک کنیم، نباید این کار را با قانون گریزی و هنجارشکنی انجام دهیم. لذا توصیه ما همواره بر این است که دانشجویان عزیز، اگر می‌خواهند تجمع، اعتراض و یا انتقادی داشته باشند و حرفشان را به مسئولین برسانند، آن را از مجاری قانونی پیگیری کنند.

او افزود: در همین جریانات دی ماه دیدیم که برخی افراد چگونه به میان دانشجویان آمده و جریان را به سمتی بردند که خود آنها هم راضی نبودند؛ اکثریت دانشجویانی که در این تجمعات حاضر شدند، در واقع قائل به شعارها و رفتارهای هنجارشکنانه نبودند اما متاسفانه کسانی می‌آیند، مسیر را منحرف می کنند و نهایتاً هم آن را به حساب دانشگاه و کلیت دانشجویان می گذارند.

سرسنگی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است دانشجویان بیشتری برای ادای توضیحات به قوه قضاییه فراخوانده شوند؟ گفت: ما از محتوای پرونده ها اطلاع نداریم و در اختیار مراجع امنیتی و قضایی است؛ لذا طبیعتاً اگر قوه قضاییه و نهادهای امنیتی احساس کنند که نیاز است افراد دیگری نیز مورد بازجویی قرار گیرند، آنها را احضار خواهند کرد، ولی ما بسیار امیدوار هستیم که این دستگیری‌ها به حداقل برسد، چرا که معتقدیم، می‌شود با دانشجویان به گونه‌ای برخورد کرد که اگر خطایی هم مرتکب شده‌اند، متوجه خطایشان بشوند و در واقع به گونه‌ای عمل نشود که خدای نکرده، برایشان یک سابقه سوئی ایجاد شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها