کد خبر: 163714
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۴ ۱۱:۲۷:۰۰
| |

غار «کتله خور» زنجان، وادی حیرت‌زای طبیعت

هنوز عملیات شناسایی پهنه و امتداد غار کتله خور به پایان نرسیده است؛ اما مشاهده زییایی‌های شگفت‌آور طبیعت در همان وسعت اندکی از غار که برای بازدید مهیا شده، هر بیننده‌ای را در ذوق و حیرت فرو می‌برد.

غار «کتله خور» زنجان، وادی حیرت‌زای طبیعت
کد خبر: 163714
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۴ ۱۱:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| «کتله خور» از طولانی ترین غار خشکی و آهکی کشف شده در دنیا است که کیفیت بلورها و قندیل‌ها، زیبایی و تعدد طبقاتش، آن را به یک نمونه منحصر به فرد تبدیل کرده است.


با این وجود غار «کتله خور» از زمان کشف تا کنون چنان که باید، شناخته نشده، در حالی که این غار در کنار جاذبه خیره کننده اش برای گردشگران، رازها و زیبایی های زیادی را در دل خود جای داده است.


به گفته مدیر غار «کتله خور» تاکنون حدود 30 کیلومتر از این غار آهکی شناسایی و نقشه برداری 22 کیلومتر از این محدوده انجام شده، ولی در زمان حاضر فقط یک مسیر یک هزار و 250 متری،آن هم در طبقه اول غار برای بازدید گردشگران مهیا است.


مجید یوزباشی افزود: تاکنون پنج طبقه از «کتله خور» شناسایی شده ولی عملیات اکتشاف در پهنه این غار هنوز به پایان نرسیده است و همچنان ادامه دارد.


وی ادامه داد: در سال 1365 گروهی مجهز از غارنوردان زبده کشور بازدید مفصلی از محدوده هایی از غار انجام دادند؛ در سال های 82 و 83 تیم های غارنوردی از سوئیس و آلمان توانستند تا 12 کیلومتر در غار پیشروی کنند.


وی با بیان اینکه بر اساس یافته های به دست آمده؛ قدمت غار «کتله خور» به 27 تا 30 میلیون سال پیش ( دوره سوم زمین شناسی) می رسد، گفت: در عملیات اکتشافی اخیر، اسکلت حیواناتی از گونه سگ سانان در طبقات دوم و سوم غار کشف شد که شباهتی به انواع حیوانات موجود ندارند.

ساختمان غار «کتله خور» در زیر رشته کوهی به همین نام قرار گرفته است. در بعضی ازمناطق غربی ایران به کوههای کم ارتفاع کتله می‌گویند و به احتمال وجه تسمیه غار نیز به همین علت باشد که غار در این کوه ها قرارگرفته‌است.


غار «کتله خور» دارای تونل های فرعی و استلاکتیت ها( قندیل های آویزان) و استلاکمیت ها( رسوبات مخروطی کف غار) و ستون های متعدد در گذرگاه های اصلی است.


قندیل های مخروطی آویزان از سقف ها در اثر داشتن ناخالصی ها، رنگ های متنوع به خود گرفته اند و آنها که ترکیبات به همراه نداشته و یا کمتر دارند به صورت بلورهای شیشه ای بسیار شفاف مشاهده می شوند.


ورودی غار یک دهلیز چهار هزار متری با سقفی کوتاه و فاقد غار سنگ و چند دهلیز فرعی است.


پس از دهلیز فرعی یک دالان وسیع 950 متری با سربالایی‌هایی به ارتفاع 2 متر و گودال های خشک قرار دارد که با دو شاخه 50 متری ادامه پیدا می‌کند و پس از عبور از یک سربالایی به تالار وسیعی پوشیده از چکنده و چکیده و ستون های آهکی می‌رسد.


علاوه بر انبوه قندیل ها، تجمع‌های مختلف آهکی در قسمت های مختلف غار سبب پدید آمدن اشکال مختلفی شده است که براساس شباهت های ایجاد شده، بخش های مختلف غار در طول مسیر بازدید به نام هایی همچون میدان پنج شیر، میدان بیستون، میدان چهل‌ستون، تالار عروس، میدان شمع، نخل سوخته و میدان مریم مقدس نام گذاری شده است.


غار کتله خور در 155 کیلومتری جنوب زنجان، 80 کیلومتری جنوب شهرستان خدابنده و 173 کیلومتری شمال همدان، در نزدیکی شهر گرماب واقع شده است.


مسیر متداول برای بازدید از این جاذبه طبیعی، جاده زنجان به خدابنده (قیدار) در امتداد زرین آباد به گرماب است.
به گزارش ایرنا، وجود گنبد سلطانیه به عنوان بزرگ ترین گنبد آجری جهان، غار شگفت انگیز 'کتله خور'، مومیایی های 'مردان نمکی' با قدمت بیش از 2 هزار سال، طولانی ترین بازار سر پوشیده جهان و مردمانی مهمان نواز، استان زنجان را به میزبانی پرجاذبه و مهربان برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.


گنبد سلطانیه یکی از 17 میراث جهانی ایران محسوب می شود که قدمت آن به قرن هفتم هجری شمسی، دوره ایلخانیان می رسد.


«مردان نمکی» مومیایی های نمکی هستند که از معدن تاریخی نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان کشف شده اند.


تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و مدفون شده اند.


بر اساس مطالعات انجام شده، قدمت برخی از این مومیایی ها به بیش از 2 هزار سال می رسد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها