آذر منصوری:

باید مبادی گفت‌وگوی ملی روشن شود

یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تحقق یافتن گفت‌وگوی ملی گفت: ابتدا باید این مبادی گفت‌وگوی ملی روشن شود و بعد باید روی محورها به توافق رسید. این توافق خود اولین قدم برای ترمیم شکاف سیاسی امروز ایران است.

باید مبادی گفت‌وگوی ملی روشن شود
کد خبر: 163768
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۶ ۰۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب درباره دستیابی به اهداف و آرمان‌هایی که در ابتدای انقلاب مدنظر مسئولان و بنیان‌گذاران بوده است، گفت: انقلاب سال 57 در نوع خود یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های جهان بود و معیار اصلی ما هم باید برمبنای اصل رضایت‌مندی مردم از دستاوردهای 39ساله جمهوری اسلامی باشد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران ادامه داد: اگر اهداف اصلی انقلاب را آزادی، استقلال، کرامت انسانی، رفاه، امنیت، مردم‌سالاری و توسعه همه جانبه بدانیم باید ببینیم مجموعه دستاوردهای انقلاب توانسته این اهداف را متحقق کند یا خیر؟ و آیا مردم به عنوان ولی نعمت کشور،‌ نظام‌ و انقلاب از آن‌چه در این سال‌ها اتفاق افتاده خرسند و راضی هستند یا خیر ؟ پاسخ به همه این‌ پرسش‌ها نیاز به بررسی دقیق و همه جانبه دارد.

وی با بیان این که آیا شاخصه امید اجتماعی در شرایط فعلی در حدی هست که مردم باور داشته باشند ادامه وضع موجود به بهترشدن زندگی آنها خواهد انجامید یا خیر، عنوان‌کرد: طبیعتا ما به عنوان جریان اصلاحات به رغم همه نقدهایی که داریم، معتقدیم جمهوری اسلامی توانسته در بخشی از اهداف انقلاب موفق عمل نماید، در بعضی از بخش‌ها موفقیت های نسبی داشته و در برخی دیگر علاوه بر این که هیچ موفقیتی نداشته، شاخص‌های مورد نظر نسبت به 40سال پیش بدتر هم شده است.

منصوری تاکید کرد: قاعدتا مبنای ارزیابی ما باید برگرفته از یک‌ متدولوژی باشد تا ارزیابی نسبتا دقیقی ارایه شود. به نظر من جمهوری اسلامی در مقابله با تک صدایی کاملا موفق نبوده است؛ یعنی برگزاری هر دوسال یک بار انتخابات به رغم روند حذفی نظارت استصوابی امکان غلبه تک صدایی را در کشور گرفته است. اما نمی‌شود گفت همه صداهای موجود در کشور امکان شنیده شدن برایشان وجود دارد.

این عضو جمعیت زنان مسلمان نو اندیش با اشاره به عملکرد مسئولان نظام در 4 دهه گذشته گفت: معتقدم در زمینه استقلال جمهوری اسلامی ایران در این 4دهه مسئولان بسیار موفق عمل کرده‌اند. استقلال در راستای تامین و پیشرفت سرمایه داخلی، سرمایه انسانی و نیز تکنولوژی صنعتی و نظامی دستاورد کمی نیست. این‌ها همه پیشرفت است و بی دلیل نیست که امروز ایران را یکی از قدرت‌های مهم خاورمیانه قلمداد می‌کنند.

وی افزود: در زمینه توسعه و ارتقاء شاخص انسانی نیز عملکردها قابل دفاع است. ما در این شاخص‌ها رشد داشته ایم؛ به عنوان مثال سطح سواد زنان ایران در مقایسه با قبل از انقلاب 70درصد رشد داشته است.

احزاب و جامعه مدنی و نهادهای صنفی بال دیگر مردم‌سالاری هستند

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: هر چند از ظرفیت‌های زنان در خدمت توسعه همه جانبه کشور استفاده نشده و این اتفاقا یکی از نقدهای جدی من به جمهوری اسلامی است،اما ظرفیت‌های انسانی و به خصوص ظرفیت‌های انسانی زنان از سلامت و بهداشت و آموزش گرفته تا قدرتمند شدن زنان در سیاست و اقتصاد در این 39سال به مراتب افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان این که در مقایسه با گذشته قانون اساسی ما فرصتی برای تک صدایی و مهندسی فرهنگی نگذاشته است گفت: تلاش اقتدارگرایان در این زمینه کم نبوده،اما به هرترتیب تاکنون‌ نتوانسته‌اند که جلو آزادی بیان و یا گردش آزادانه اطلاعات را در کشور بگیرند.

منصوری ادامه داد: اما از یک سوی دیگر موضوع را باید در عدم تحقق سازمان یافتگی و‌ مشارکت مردم غیر از سطح انتخابات دید. احزاب و جامعه مدنی و نهادهای صنفی بال دیگر مردم‌سالاری هستند که برنامه و امکانی برای شکل گیری، رشد و فربه شدن آنها وجود نداشته است و همین عاملی برای بی اعتمادی و گسست‌های سیاسی، اجتماعی،‌ اقتصادی و فرهنگی کشور شده است. اگر درگذشته ظرفیت‌ها وجود داشت قاعدتا نباید امروز نگران این شکاف‌ها بودیم. همین نقد جدی خود به بزرگترین عامل شکل گیری رانت و فساد در کشور نیز تبدیل شده است.

وی در خصوص نمره دهی به مسئولان نظام و کشور گفت: طبیعتا تا زمانی که امکان اصلاح روند ها و رویه ها وجود داشته باشد نمره جمهوری اسلامی قابل قبول و قابل دفاع است به میزانی که امکان اصلاح وجود نداشته باشد معتقدم نمره‌های منفی افزایش پیدا می‌کند.

مردم نقش ناچیزی در شکل گیری کم و کاستی های کشور دارند

منصوری با اشاره به کم و کاستی هایی که در کشور وجود دارد و نقش مردم و مسئولان در شکل گیری آنها عنوان کرد: من سهم‌مردم را بسیار ناچیزتر می‌بینم. مردم ایران در این 39سال از دوره جنگ تحمیلی گرفته تا دوران سازندگی و‌تحریم هر جا که لازم بوده آمدند و حماسه آفریدند.

وی افزود: در این 4دهه درصد مشارکت مردم در انتخابات یکی از بالاترین رقم‌های مشارکت بوده،‌ تاریخ هم نشان داده است آن‌جا که بی‌تفاوت بوده‌اند به مسئولین برمی‌گردد که برنامه‌ای برای مشارکت وحضور جدی‌تر مردم در اداره کشور ندیده‌اند و آن‌ها را به بازی نگرفته‌اند.

این عضو جمعیت زنان نو اندیش مسلمان با تاکید بر این که عملکرد مردم ناشی از آموزش‌ها و برنامه‌هایی است که دولت‌ها به آنان ارائه می‌دهند بیان کرد: اگر در ماه‌های اخیر با سطحی از اعتراضات در کشور مواجه بودیم که بعضا به خشونت هم کشیده شد،علت را باید در نوع مواجهه حکومت با مردم و مطالبات‌شان دانست. بنابر این عمده ایرادات و ناکارآمدی ها به مسئولین بر می‌گردد به ویژه مسئولینی که همه راهها را برای نظارت بیشتر مردم و پرسشگری و پاسخگویی خود بسته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: بهترین حکومت‌ها و‌ مسئولان در سایه حذف نظارت و‌ پرسشگری مردم به بدترین حکومت‌ها تبدیل شده‌اند و این تجربه بارها در تاریخ تکرار شده است.

مبادی شکل گیری گفت و گو ملی مشخص شود

منصوری در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید باید یک بار بعد از این 40 سال بحث گفت‌وگوی ملی به صورت عملیاتی مورد توجه قرار گیرد و از شعار به عرصه اجرا درآید،‌ عنوان کرد: یکی از راه حل‌های جدی حل مشکلات موجود در کشور گفت‌گو است. موضوع گفت‌وگو سال هاست که توسط آقای خاتمی مطرح شده است به ویژه که ایران در سال 2005نامش به عنوان مبدع گفت‌‌وگوی تمدن‌ها در تاریخ ثبت شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: ما در برجام با گفت‌‌وگو و مذاکره به نتیجه رسیدیم. با این ظرفیت چرا نباید این گفت‌‌وگو در فضای داخلی کشور نیز جریان سازی شود؟چرا فقط در سطح ایده باقی مانده است؟قبلا هم‌گفته‌ام برای عملیاتی شدن گفت‌‌وگوها مقدماتی لازم است. اصل آن به نظر می‌آید که پذیرفته شده است. اما قدم بعدی تعیین محورهای گفت‌‌وگو و‌ نیز مبادی آن است.

وی تاکید کرد: ابتدا باید این مبادی روشن شود و بعد باید روی محورها به توافق رسید.این توافق خود اولین قدم برای ترمیم شکاف سیاسی امروز ایران است. اگر این مسیر برای جریان سازی گفت‌ وگوی ملی روشن نشود، علی القاعده ایده گفت‌و گوی ملی در همین سطح باقی خواهد ماند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خصوص نظر امام خمینی (ره) درباره نگاه‌های افراطی برخی مسئولان در اداره کشور بیان کرد: معتقدم با توجه به اینکه امام در اجتهاد دو اصل زمان و مکان را در نظر می گرفت و بر این اساس به این جمع بندی می رسید که گاهی باید نرمش داشت و گاهی نیز با قاطعیت برخورد کرد، می‌شود استدلال کرد که امام تا چه حد با نگاه‌های افراطی برخی مسئولان، مسئله داشتند.

منصوری ادامه داد: 39سال پیش امام یکی از مترقی ترین دیدگاه‌ها را نسبت به حضور زنان داشتند. این تقابل با همین افراط‌گرایی‌ها است که امروز مانع از پذیرش اصل و توصیه مؤکد امام مبنی بر حضور زنان در مقدرات اساسی مملکت می‌شود. مثال دیگرش در ماجرای پذیرش قطعنامه 598 بود که امام (ره) مصلحت کشور را در نظر گرفت.

وی افزود: برخی معتقدند امام در سال 57 قائل به استفاده از ظرفیت همه سلایق از احزاب و تشکل‌های سیاسی تا اقلیت‌های دینی و مذهبی بود.

این عضو جمعیت زنان مسلمان نواندیش با بیان این که امام معتقد بودند حتی کمونیست‌ها هم باید امکان فعالیت در چهارچوب قانون را داشته باشند گفت: در قانون اساسی ما چارچوب‌ها تعریف شده است اما متاسفانه اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: بخش مهمی از حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی معطل مانده است و دلیل اصلی آن هم فقدان ضمانت‌های اجرایی شدن این قانون است تا جایی که برای آن منشور حقوق شهروندی هم تدوین می‌شود،اما در صورتی ضمانت اجرایی خواهد داشت که همه دستگاه‌ها به خصوص نهادهایی که ماموریت‌شان در این حوزه تعریف می‌شود خود قائل به این حقوق برای مردم باشند اما متاسفانه نیستند و به نظرم منشور حقوق شهروندی هم بدون این ضمانت‌ها ره به جایی نخواهد برد چرا که فقدان این ضمانتها راه را برای اعمال سلیقه افراد و فرار از نظارت و‌پاسخگویی باز گذاشته است.

وی تاکید کرد: یکی از نقدهایی که در این 40سال عنوان می‌شود، عدم بهره گیری از ظرفیت‌های انسانی کشور بوده است.یعنی ما در تولید دانش و نیروی انسانی موفق بوده‌ایم اما در حفظ و‌نگهداری و بهره مندی از این ظرفیت‌ها ناکام بوده ایم. به عنوان مثال فرار مغزها و خانه نشین شدن بسیاری از نیروهایی که عمدتا به دلایل سیاسی از عرصه به دور شدند و حتی برخی انقلابیون دیروز نیز در این حلقه محذوفین قرار گرفتند.

منصوری با اشاره به این که برای رهایی از این وضعیت اولین قدم رعایت حق شهروندی همه افراد فارغ از همه تفاوت هاست بیان کرد: گام اساسی باید در انتخابات برداشته و فضای مناسب برای حضور همه ظرفیت های کشور در نهادهای انتخابی فراهم شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها