بن‌سلمان و راهبرد جدید ریاض در منطقه؛

به رسمیت شناختن اسرائیل و استراتژی شاهزاده سعودی

شاهزاده محمد بن سلمان اظهار کرده است که اسرائیل حق موجودیت دارد. این سخن چه معنایی دارد؟ و آیا به معنای نزدیک‌تر شدن فاصله میان این دو کشور است؟

به رسمیت شناختن اسرائیل و استراتژی شاهزاده سعودی
کد خبر: 164326
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ۱۴:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| بن سلمان در مصاحبه‌ای با مجله آمریکایی آتلانتیک که دوشنبه منتشر شد اظهار کرد اسرائیل حق موجودیت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، به نقل از دویچه وله، شاهزاده سعودی در گفت‌وگو با این مجله گفت: عربستان سعودی هیچ مشکلی با ملت یهود ندارد. حتی پیامبر اسلام نیز همسری یهودی داشت.

این جمله بن سلمان را می‌توان به معنای نزدیکی رابطه میان این دو کشور در نظر گرفت. شاهزاده سعودی در ادامه افزود: «اسرائیل علیرغم وسعت سرزمینش اقتصاد بزرگ و در حال رشدی دارد. ما البته منافع مشترک بسیاری با اسرائیل داریم، و در صورت صلح، منافع مشترک بسیاری میان اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و کشورهایی نظیر مصر و اردن وجود دارد». به عنوان مثال عربستان و رژیم صهیونیستی هر دو خواستار محدود کردن نقش ایران در مناقشات منطقه و کشورهایی نظیر سوریه و یمن هستند.

حسن نافعه، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در گفت‌‌وگو با دویچه وله گفت: عامل اصلی تغییر موضع عربستان به سمت اسرائیل، ایران است. «عربستان سعودی برای رهبری جهان اسلام به دست ایران شیعی رقابت می‌کند و نگران سلطه این کشور [در منطقه] است».

وی در ادامه افزود همچنین، هر دو کشور نگران دست‌یابی ایران به تسلیحات اتمی هستند. حتی این احتمال وجود دارد که عربستان از حمله اسرائیل به پایگاه‌های توسعه توان هسته‌ای ایران پشتیبانی کند.

تأسیسات هسته ای

«مزخرف محض»

یوسی مکلبرگ، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ریجنت لندن در مصاحبه با دویچه وله گفت: به رسمیت شناختن اسرائیل به دست عربستان، تا حدی به دلیل تهدید علیه موجودیت این کشور است.

این کارشناس بیان کرد: «اسرائیل بخشی از منطقه است و باید مذاکرات منصفانه‌ای با طرف فلسطینی برقرار شود، اما این ادبیات قدیمی را که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود را باید کنار گذاشت». مکلبرگ گفت اسرائیل از موضع اخیر عربستان استقبال می‌کند، اما «فلسطینی‌ها به همان اندازه راضی نیستند، زیرا احساس می‌کنند که اسرائیل از طرف جهان عرب در حال به رسمیت شناخته شدن است در حالی که فلسطین هیچ امتیازی را در فرایند صلح کسب نکرده است».

مواضع اخیر عربستان و اسرائیل واکنش‌های متنوعی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. الاد راتسون، از دیپلمات‌های اسرائیلی ساکن در لندن در خصوص این موضوع معتقد است که اظهارات اخیر شاهزاده سعودی نشان می‌دهد که عربستان سعودی از سیاست‌های اسرائیل در منطقه دفاع می‌کند.

این دیلپمات در حساب توییتر خود نوشت: «ایران، اخوان المسلمین و گروه‌های تروریستی سنی (نظیر حماس) ریشه خشونت‌ها در خاورمیانه هستند! اسرائیل سال‌هاست که چنین موضعی دارد... شاید، الان که محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی، چنین حرفی را گفته، بد نباشد به آن گوش کنید؟»

اسرائیل توییتر

یاسر الزعاتره، نویسنده فلسطینی ساکن غزه در واکنشی تند به موضع گیری بن‌ سلمان گفت: «صهیونیست‌ها هیچ «حقی» در قبال هیچ بخشی از فلسطین ندارند، آن‌ها مهاجمانی‌ هستند که از اکناف دنیا برای تصرف یک کشور و بیرون راندن مردمانش آمده‌اند. این سخنان درباره «حق» کاملاً مزخرف است.»

یاسر الزعاتره

جان کری، هنگام تصدی وزارت امور خارجه در دولت اوباما برای تسهیل در مذاکرات صلح سفرهای متعددی به فلسطین و اسرائیل داشت. اما ایالات متحده در دولت ترامپ کمتر از قبل نقش موازنه‌کننده داشته است. ترامپ اورشلیم (قدس) را پایتخت اسرائیل اعلام کرد و این موضع‌گیری با واکنش انتقادی بخش غالب جامعه بین‌الملل مواجه شد. شاید امروز عربستان سعودی است که در قامت قدرت منطقه‌ای تلاش دارد نقش میانجی را در گفت‌وگوهای صلح ایفا کند. بن سلمان در مصاحبه خود مدعی شد «ما باید به توافق صلحی برسیم که ثبات و روابط عادی را برای همه تضمین کند».

ملکبرگ در پایان گفت: عربستان سعودی در حال انجام «تغییراتی بزرگ» است. این کشور به‌تازگی در سیاست‌های خود تجدید نظر کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان دادن اجازه رانندگی به زنان و موضع‌گیری مقامات سعودی در قبال اسرائیل را برشمرد. محمد بن سلمان با تجدید نظر در سیاست‌های پیشین عربستان سعودی منافع این کشور را با اسرائیل هماهنگ کرده است و به رسمیت شناختن اسرائیل نیز در همین راستا قابل درک است. به بیان دیگر عربستان برای مهار کردن نقش ایران در جهان اسلام، و به دست آوردن نقش میانجی‌ صلح در مناقشه اسرائیل و فلسطین خود را در موقعیت بسیار خوبی قرار داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها