رئیس سازمان شیلات در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

هیچ شناور خارجی در آب‌های ایران مشغول صید نیست/ تصاویر منتشرشده متعلق به ایران نیست

رئیس سازمان شیلات کشور در واکنش به ویدئویی که چند روز است در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود مبنی بر اینکه شناورهای چینی در آب‌های ایران در حال صید ماهی هستند، گفت: «این تصاویر متعلق به آب‌های ایران و حتی آب‌های مشترک که ما در امور آنها دخالت داریم نیست. اساساً هیچ شناور خارجی مجوز بهره‌برداری از آب‌های ایران را پیدا نکرده است.»

هیچ شناور خارجی در آب‌های ایران مشغول صید نیست/ تصاویر منتشرشده متعلق به ایران نیست
کد خبر: 165374
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۶ ۱۰:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| چند روز است که ویدئویی بین کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و واکنش‌هایی هم به دنبال داشته است. در این ویدئو شناورهایی دیده می‌شوند که با جدیدترین روش‌ها مشغول صید هم‌زمان میلیون‌ها ماهی هستند. نکته جنجال‌برانگیز ویدئو آنجاست که این شناورها چینی اعلام می‌شوند و تصاویر در کنار شناورهای قدیمی و پهلو گرفته ایرانی قرار داده می‌شوند.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات در مورد صحت‌وسقم این ویدئو به اعتمادآنلاین می‌گوید: «تصاویر منتشرشده اصلاً متعلق به آب‌های ایران نیست. به جرئت می‌توانم بگویم که چنین شناوری در آب‌های ایران فعالیت نمی‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «اساساً هیچ شناور خارجی حق صید در داخل آب‌های ایران ندارد. همچنین اجازه بهره‌برداری به شرکت‌های خارجی در آب‌های مشترکی که ما در اداره آنها نقش داریم داده نشده است.»

او با تأکید بر اینکه سال‌هاست اصلاً شناوری به شناورهای ماهیگیری اضافه نشده است، گفت: «فشارها به شیلات برای دادن مجوز فعالیت صیادی به شناورهای جدید بسیار زیاد است اما از آنجایی که ذخیره آبزیان کم شده و از طرفی این کار باعث صدمه دیدن اشتغال و صید صیادان بومی می‌شود، شیلات به‌هیچ‌وجه موافقت نمی‌کند. به‌ویژه در آب‌های با عمق کمتر از 200 متر.»

یکی از موضوعاتی که پیروی انتشار این ویدئو دستمایه نقد به سازمان شیلات شده، ندادن مجوز صید به شناورها و ماهیگیران بومی در مقابل چنین بهره‌برداری‌های خارجی است. صالحی در این باره می‌گوید: «اجازه صید در زمان‌های خاص و با توجه به ذخیره آبزیان داده می‌شود. متأسفانه ذخیره آبزیان ما در برخی مناطق به‌شدت کم شده و به همین دلیل هم تعداد مجوزها کم شده است. از طرفی صید در هر منطقه فصل و زمان خاصی دارد و فقط در همان زمان اجازه صید داده می‌شود به همین دلیل هم ممکن است ارائه مجوز صید به صیادان مدت زیادی طول بکشد.»

او ادامه می‌دهد: «بسیاری از ذخایر آبزیان ما در خطر است و شیلات باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها