کد خبر: 165503
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۷ ۰۶:۵۰:۰۰
| |

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

دین در تعارض با قدرت است/ کسانی که از آمیختن قدرت و دین حرف می‌زنند یا از دین آگاهی ندارند یا به دنبال قدرت هستند

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این موضوع که همراهی دین با قدرت را در عملکرد پیامبر قبول ندارم، گفت: دین در تعارض با قدرت است و خداوند در قران پیامبر خود را از اعمال قدرت پرهیز داد. پیامبر هم موظف به رعایت «لکم دینکم ولی الدین»، شده یعنی دین از خود شما و دین من هم از خود من است.

دین در تعارض با قدرت است/ کسانی که از آمیختن قدرت و دین حرف می‌زنند یا از دین آگاهی ندارند یا به دنبال قدرت هستند
کد خبر: 165503
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۷ ۰۶:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره همراهی قدرت و دین تاکید کرد: کلاً دین در تعارض با قدرت است. خدا هم در قران اعلام کرده «لا اکراه فی ‌الدین» هیچ کجای دین جبر و زور اکراه بردار نیست.

او با تاکید براین موضوع که قدرت یعنی چیزی را به عده‌ای تحمیل کنید، قدرت قانون و قدرت اجرا را بر کسانی تحمیل کنید، بیان کرد: مسئله قانون در هر کشوری باید پشتوانه آن قدرت باشد که قدرت سیاسی آن کشور است.

فاضل میبدی ادامه داد: فرضاً اگر شما در حین رانندگی تخلف کنید قدرتی است که شما را جریمه کند یا مجازات کند. اما اصلاً در دین چنین چیزی نیست؛ دین یک مسئله اعتقادی است، از مقوله اختیار، عشق و از مقوله درون انسان است؛ اصلاً با قدرت سازگار نیست. قدرت یعنی چیزی که بخواهد قانون را به شما الزام و اجبار کند و اگر تخلف کردید مجازات تعیین می‌شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره مقوله اختیاری که در دین وجود دارد،‌ گفت: دین به دنبال این است که انسان را در یک اختیار قرار دهد که خود بشر انتخاب کند که این یا آن؛ در چند جای قران هم آمده است. کسانی که سخن از آمیختن قدرت و دین می‌کنند یا از دین آگاهی ندارند یا خود به دنبال قدرت هستند و می‌خواهند آن را با دین توجیه کنند.

فاضل میبدی افزود: حتی آیه قرآن است که خدا به پیغمبر می‌گوید هیچ سلطه‌ای به مردم نداری؛ «انما انت مذکر» تو فقط تذکردهنده هستی. در مسئله قدرت، سلطه و سیطره مطرح است اما قران رسماً نقض سلطه و سیطره از پیغمبر می‌کند.

او در ادامه تاکید کرد: بنابراین دین در تعارض با قدرت است و خداوند در قران پیامبر خود را از اعمال قدرت پرهیز داد. پیامبر هم موظف به رعایت «لکم دینکم ولی الدین»، شده یعنی دین از خود شما و دین من هم از خود من است.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید براینکه تنها در یک صورت قدرت مطرح است، بیان کرد: البته اگر کسی بخواهد به جامعه دینی تجاوز کند، تجاوز به حقوق مردم که باید از مردم دفاع شود آنجا نیاز به قدرت است. چه جامعه دینی و چه غیردینی، فرقی نمی‌کند شما در جامعه لائیک هم که بروید برای دفاع از حقوق ملت قدرتی اعمال می‌شود.

فاضل میبدی افزود: در هر جامعه‌ای قدرت لازم است چه جامعه دینی و چه جامعه غیردینی، اما اینکه بگوییم دین توأم با قدرت است و کار پیغمبر همراه با قدرت بود است قبول ندارم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها