شکست ترزا می در توافق اتحادیه گمرکی مساوی با استعفای اوست

ترزا می در صورت شکست در یک رای‌گیری مهم ماه آتی درباره برگزیت از مقام نخست‌وزیری بریتانیا استعفا خواهد کرد.

شکست ترزا می در توافق اتحادیه گمرکی مساوی با استعفای اوست
کد خبر: 166550
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ۱۶:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دفتر نخست‌وزیری بریتانیا رای‌گیری بر سر اتحادیه گمرکی را در واقع رای اعتماد به دولت ترزا می‌ در نظر گرفته است. با این حال یک منبع ارشد در دولت لندن بعدا تاکید کرد که رای‌گیری مذکور مساله رای اعتماد به حساب نمی‌آید.

به گزارش میرر، در حالی که رای‌گیری مذکور به لحاظ حقوقی الزام‌آور نخواهد بود، اما نشانه‌ای برای قانونگذاران هم حزبی ترزا می است مبنی بر اینکه او حاضر است شغل خودش را برای خروج بریتانیا از هرگونه اتحادیه گمرکی به خطر بیندازد.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که نخست‌وزیر بریتانیا با هفته‌ای مملو از مبارزات پارلمانی روبروست و این درگیری‌ها عمدتا روی ماندن در یک اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا متمرکز است که هنوز دولت را به چالش می‌کشد.

در همین حال دولت لندن در پاسخ به شایعاتی مبنی بر عقب‌نشینی به موضعی نرم‌تر تاکید و اعلام کرد: ما در اتحادیه گمرکی نمی‌مانیم یا به یک اتحادیه گمرکی ملحق نمی‌شویم.

به گفته برخی مقام‌ها، ماندن در اتحادیه گمرکی پس از اجرای بریگزیت به نفع بریتانیاست چرا که در آن صورت دیگر به ایجاد توافق مرزی با ایرلند نیازی نیست. با این حال خروج از اتحادیه گمرکی به بریتانیا اجازه می‌دهد تا پس از بریگزیت توافق‌های تجاری مستقل خارج از اتحادیه اروپا داشته باشد.

دولت بریتانیا بار دیگر تعهدش بر خروج از اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا را بازگو کرد؛ این اظهارات در آستانه رای‌گیری نمادین روی این مساله در روزهای آتی مطرح شد. چهارشنبه گذشته، دولت در مجلس اعیان انگلیس روی لایحه خروج اتحادیه اروپا در باب مساله ماندن در یک اتحادیه گمرکی بریتانیا-اتحادیه اروپا پس از بریگزیت شکست خورد و قانونگذاران پنج‌شنبه این هفته فرصت دارند تا نظراتشان را بیان کنند.

اما یک مقام دفتر نخست‌وزیری گفت که موضع دولت تغییری نخواهد کرد. حزب کارگر از دولت خواسته است تا به یک اتحادیه گمرکی جدید پسا بریگزیت ملحق شود. لایحه خروج اتحادیه اروپا در هفته‌های آتی در مجلس عوام به بحث گذاشته می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها