کد خبر: 166862
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ۰۷:۵۹:۰۰
| |

غرویان:

فلسفه نباشد حوزه علمیه به سمت جمود و خشکی می‌رود

محسن غرویان گفت: اگر در حوزه‌های علمیه، فلسفه، مسائل عقلی و انتقاد نباشد، به سمت جمود و خشکی می‌رود. در این صورت فکر بسته بر حوزه‌ها حاکم می‌شود و طلبه‌ها از دنیای تفکر دور می‌مانند.

فلسفه نباشد حوزه علمیه به سمت جمود و خشکی می‌رود
کد خبر: 166862
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ۰۷:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| رهبر انقلاب طی سخنانی به لزوم توجه به فلسفه در حوزه‌های علمیه اشاره کرده اند. محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم در گفتگویی لزوم توجه به فلسفه در حوزه‌های علمیه را تشریح کرد که مهم‌ترین بخش‌‌های آن در ادامه می‌آید:

*سابقا در حوزه علمیه علامه طباطبایی تنها فردی بود که فلسفه می‌گفت که حدود 50 شاگرد داشت. آن زمان فلسفه در حوزه رونقی نداشت. علامه‌طباطبایی نهضت فلسفی را آغاز کرده و شاگردانی را تربیت کرد که آیت‌الله جوادی‌آملی، یکی از همین شاگردهایی است که تدریس فلسفه را ادامه داد.

*رهبری گفتند که سابقا در تهران در زمان مرحوم زنوزی حکمای دیگری هم بودند اما الان تهران خالی از حکیم و فیلسوف شده است. نظر ایشان این بود که در تهران باید استاد و مدرس فلسفه بیش از این باشد. حوزه اگر بخواهد توسعه فکری پیدا کند، باید درس فلسفه داشته باشیم. فلسفه تطبیقی نیز بسیار اهمیت دارد. بین فلسفه اسلامی و غرب باید تطبیق‌هایی صورت بگیرد. رهبری در این همایش بر نگاه انتقادی تکیه کردند. حرف فیلسوف باید توسط دیگران نقد شود، این‌طور نباشد که حرف یک نفر تعبدی پذیرفته شود. این سخن رهبری، نکات سیاسی هم داشت. همان نکته‌ای که رییس‌جمهور هم چندی پیش تاکید کرد که در کشور باید نقد باشد. اصولا در حکومت دینی باید نقد باشد و در فلسفه هم جدی‌تر باید رعایت شود.

*امام خمینی مطرح کرد ولایت فقیه در واقع ولایت حکیم است. منظور فقه به معنای عام است که شامل فلسفه و کلام می‌شود. ولایت فقیه به معنای عام آن مدنظر است. ولایت از آن فیلسوف و حکیمی است که جامع العلوم بوده و به مسائل اجتماعی و سیاسی وقوف داشته باشد. همچنین این نظریه فلسفی افلاطون است که معتقد بود حاکم باید حکیم باشد. این نکته را رهبری در گذشته نیز مطرح کرده بودند. اینکه فلسفه باید در دست حوزه‌ها باشد، اگر خارج شود به دست نااهلان می‌افتد.

*متاسفانه برخی علما مقداری با فلسفه مخالفت کرده و طلبه‌ها را به سمت مخالفت با فلسفه و عرفان سوق می‌دهند. این نگرانی رهبری ناشی از همین موضوع است.

*از قدیم در حوزه‌های علمیه عده‌ای به اسم مکتب اهل بیت و مکتب تفکیک با فلسفه مخالف بودند. رهبری جواب مکتب تفکیکی‌ها را دادند چرا که از نظر ایشان فلسفه از فقه و اصول جدا نیستند.

*اگر در حوزه‌های علمیه، فلسفه، مسائل عقلی و انتقاد نباشد، به سمت جمود و خشکی می‌رود. در این صورت فکر بسته بر حوزه‌ها حاکم می‌شود و طلبه‌ها از دنیای تفکر دور می‌مانند. در حالی که دنیای امروز، دنیای تفکر، اندیشه و توسعه فلسفی است و طلبه‌ها باید با آخرین داده‌های فلسفی جهان آشنا باشند. سیاست، اقتصاد، حقوق و علوم انسانی وابستگی شدید به فلسفه دارد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها