کد خبر: 167256
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ۱۱:۴۳:۰۰
| |

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد؛

جای خالی نخبگان در حوزه‌های مدیریتی/ نقض حقوق شهروندی نخبگان در هر سطحی بوده باید جبران شود/ غفلت در سیستم نخبه‌پروری

یک نماینده مجلس معتقد است که در سه حوزه نظام آموزشی، عدم استفاده آن‌ها در ارکان مدیریتی و همچنین در مسائل امنیتی در حق نخبگان غفلت شده است.

جای خالی نخبگان در حوزه‌های مدیریتی/ نقض حقوق شهروندی نخبگان در هر سطحی بوده باید جبران شود/ غفلت  در سیستم نخبه‌پروری
کد خبر: 167256
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ۱۱:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به مشکلات نخبگان در کشور، گفت: در حوزه نخبگان و افراد متخصص در کشور، اعم از دانشگاهی و خارج از دانشگاه‌ها، سه حوزه را باید مورد توجه بیشتر قرار دهیم که این حوزه‌ها در دوره گذشته و در دهه‌های گذشته در برخی از مقاطع مورد غفلت قرار گرفته است.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با بیان اینکه یکی از حوزه‌های مورد غفلت نظام آموزشی غفلت در سیستم نخبه‌پروری است، گفت: «سؤال این است که آیا واقعاً سیستم آموزشی ما چه در آموزش‌وپرورش و چه در آموزش عالی خروجی‌هایش نخبه هستند و یا نخبه‌ها به‌صورت تصادفی از این سیستم بیرون می‌آیند؟ بنابراین باید بازنگری در سیستم آموزشی به‌منظور شناسایی نخبگان و هم بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان به‌منظور تقویت سیستم آموزشی و ایجاد فضای بیشتر برای تکثیر نخبگان در فضای فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور ایجاد شود.»

این نماینده مجلس، گفت: «مسئله دوم که مورد غفلت قرارگرفته مسئله مدیریتی است. یعنی استفاده از ظرفیت نخبگان در حوزه‌های مدیریتی و آموزشی که به نظر می‌رسد علیرغم تاکیدی که برنامه‌های 5 ساله مختلف و انتظاراتی که جامعه داشته به‌صورت منظم و چارچوب دار از نخبگان در حوزه‌های مدیریتی استفاده‌ نشده است. افراد عادی غالباً در سطوح مدیریتی خدمت می‌کنند و افراد نخبه کمتر در مناسب مدیریتی فرصت پیدا می‌کنند.»

رحیمی یادآور شد: «نکته دیگری که در خصوص نخبگان مورد غفلت قرارگرفته مسائل امنیتی از جمله امنیت شغلی، امنیت روانی و حقوق شهروندی نخبگان است. همان‌طور که می‌گوییم خسارت معنوی و شغلی واردشده در صورت صدمه به انگشت یک نقاش چیره‌دست با انگشت یک شخص معمولی بسیار متفاوت است، به همان نسبت امنیت شغلی برای یک فرد نخبه و یک فرد عادی می‌تواند اثرات متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل امنیت نخبگان و آرامش روانی نخبگان، پیرامونشان و خانواده‌شان باید حتماً موردتوجه قرار بگیرد و اگر احیاناً خطاهایی صورت گرفته و یا اشکالاتی در امنیت روانی و آسایش نخبگان وجود داشته و نقض حقوق شهروندی در هر سطحی بوده باید جبران شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها