سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

حتی یک قلم داروی چینی در بازار وجود ندارد/ نماینده‌های مجلس اگر نمونه‌ای دارند رسانه‌ای کنند

سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به حرف‌وحدیث‌هایی که در مورد واردات دارو از کشور چین، شنیده می‌شود، گفت: «هیچ نهادی غیر از سازمان غذا و دارو نمی‌تواند برای واردات دارو مجوز صادر کند و ما چنین مجوزی صادر نکرده‌ایم، ممکن است یک نفر در بازاری غیر رسمی به دارویی با هویت نامعلوم یا چینی برخورد کند اما امکان ندارد یک داروخانه چنین دارویی عرضه کند.»

حتی یک قلم داروی چینی در بازار وجود ندارد/ نماینده‌های مجلس اگر نمونه‌ای دارند رسانه‌ای کنند
کد خبر: 187804
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چند روز است که خبرهایی درباره وجود داروی چینی در بازار دارویی کشور شنیده می‌شود، موضوعی که خیلی‌ها را به واکنش واداشته است. احمد بیگدلی سخنگوی فراکسیون غذا و دارو مجلس هم اعلام کرد که مجلس پنهان‌کاری در این زمینه را نادیده نمی‌گیرد و تأکید کرد که امکان ندارد داروی چینی در کشور نباشد اما کیانوش جهان پور سخنگوی سازمان غذا و دارو به اعتمادآنلاین می‌گوید: «با اطمینان کامل می‌گویم که حتی یک قلم داروی چینی به کشور وارد نشده است.»

او ادامه می‌دهد: «هیچ نهادی غیر از سازمان غذا و دارو نمی‌تواند برای واردات دارو مجوز صادر کند و ما چنین مجوزی صادر نکرده‌ایم، ممکن است یک نفر در بازاری غیررسمی به دارویی با هویت نامعلوم یا چینی برخورد کند اما امکان ندارد یک داروخانه چنین دارویی عرضه کند.»

جهان پور از نماینده‌های مجلس و کسانی که ادعا می‌کنند داروی چینی در بازار دارویی کشور وجود دارد، می‌خواهد که این ادعا را اثبات کنند، او می‌گوید: «دارو که به صورت ورقه‌ای و دانه‌ای وارد نمی‌شود، بنابراین از هر دارویی که از مبادی رسمی وارد شده باشد تعداد قابل توجهی وجود دارد، تعدادی که قابل کتمان نیست. من از کسانی که علی رغم تکذیب ما اعلام می‌کنند که قطعاً داروی چینی وارد کشور می‌شود این ادعا را از طریق رسانه‌ها اثبات کنند. تصویری از این داروها به همراه سندی که نشان دهد از داروخانه تهیه شده است، به دست ما برسانند.»

او ادامه می‌دهد: «اینکه هر چند وقت یک بار شایعه‌ای درست می‌شود، آن هم در مورد موضوع حساسی مانند سلامتی مردم اصلاً قابل هضم نیست. به همین دلیل هم با جدیت منتظر دریافت اسناد وجود داروی چینی در بازار دارویی کشور هستیم.»

جهانپور هم‌زمان که بر عدم ورود داروی چینی به کشور تأکید می‌کند، طرز نگاه منتقدان به داروهای چینی را هم درست نمی‌داند و می‌گوید: «طوری برخورد می‌کنند انگار داروی چینی سم است. به هر حال کشور چین نزدیک به یک میلیارد و نیم جمعیت دارد و بسیاری از مردم این کشور از داروهای تولید داخل کشورشان استفاده می‌کنند. بنابراین نباید طوری رفتار کنیم که واردات دارو از چین یا هر کشور دیگری لزوماً بد است. با این وجود ما تا کنون به این ضرورت نرسیده‌ایم که از این کشور دارو وارد کنیم. ما به صورت سنتی از یک سری کشورهای خاص که دارای بالاترین کیفیت تولید دارو هستند، دارو تهیه می‌کنیم. آنچه برای ما اهمیت دارد رعایت استانداردهای بین‌المللی در زمینه تولید دارو است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها