حسین زاده:

کشته شدن اسب‌های کوله‌بران موجب مشکلات زیست‌محیطی است

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، گفت: کشته شدن اسب‌های کوله‌بران نه تنها مشکلاتی را برای این افراد ایجاد می‌کند، بلکه منطقه را نیز از ابعاد مختلف زیست‌محیطی، روانی و اقتصادی با مشکلاتی مواجه می‌سازد.

کشته شدن اسب‌های کوله‌بران موجب مشکلات زیست‌محیطی است
کد خبر: 188081
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۱۳:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگویی، که در واکنش به انتشار فیلم کشتار نزدیک به 90 اسب باربر در نبردل‌هـای امیرآباد شهرستان اشنویه در توئیتر خود نوشته بود «مسئولان بایـد هر چه سریع‌تر از کشتن اسب‌هـای کوله بران دست بردارند» در تشریح جزییات این اظهارنظر گفت: هم‌اکنون بدبینانه‌ترین حالت این است که این اسب‌ها برای قاچاق استفاده شده باشد و خوشبینانه‌ترین حالت نیز این بوده که آنها را اسب مورد استفاده کوله‌بران بدانیم، اما در هر دو صورت کشتن اسب‌ها نمی‌تواند قابل قبول باشد و تنها پاک کردن صورت مساله است.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: آنچه مسلم است کشته شدن اسب‌های کوله بران نه تنها مشکلاتی را برای این افراد ایجاد می‌کند، بلکه منطقه را نیز از ابعاد مختلف زیست محیطی، روانی و اقتصادی با مشکلاتی مواجه می‌سازد.

او در بیان مشکلات زیست محیطی این اقدام تصریح کرد: بی‌تردید بعد از کشته شدن تعدادی از حیوانات، لاشه آنها در محیط رها می‌شود که این امر می‌تواند اثرات زیست محیطی مختلفی را از جمله آلوده کردن سفره‌های آب زیرزمینی و خاک که بیماری‌های متعددی را ایجاد می کنند، به همراه داشته باشد.

حسین زاده با اشاره به ابعاد روانی این موضوع افزود: بعد روانی این مهم نیز از این نظر دارای اهمیت است که کشته شدن این حیوانات ممکن است ایجاد فضای خشنی را در یک منطقه خاص به نمایش بگذارد که این امر مطلوب جامعه ایرانی نیست.

او با یادآوری مشکلات اقتصادی که کشتار اسب‌ها در این منطقه می‌تواند ایجاد کند خاطرنشان کرد: کشتار اسب‌ها از این نظر دارای اشکال است که استفاده از آنها تامین‌کننده معیشت بخشی از مردم این منطقه از جمله کوله بران و افرادی است که این اسب‌ها را برای باربری استفاده می‌کنند، ضمن اینکه برخی نیز از طریق اجاره آنها به امرار معاش می‌پردازند.

حسین زاده با تاکید بر اینکه مشاغل جایگزین می‌تواند راهکاری در جهت ممانعت از کشتار اسب‌ها باشد، یادآورشد: البته از مدتی قبل اجرای طرحی در این منطقه آغاز شده است مبنی بر تعویض گاو شیرده با اسب‌ها که اگر دولت نیز از آن حمایت کند و فعالیت‌ها در این زمینه گسترده‌تر شود، می‌تواندمشاغل جدید و ایمن‌تری را برای صاحبان اسب‌ها ایجاد کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به راهکاری ایمن در جهت بهره‌مندی از ظرفیت اسب‌های این منطقه اظهار کرد: این مناطق به دلیل برخورداری از دشت‌های گسترده می‌تواند مکان مناسبی برای گردشگری باشد، بنابراین می‌توان از این اسب‌ها در پیست‌های اسب دوانی که یکی از جاذبه‌های گردشگری بوده، استفاده کرد تا در پی آن منبع درآمد جدیدی نیز برای صاحبان این اسب‌ها ایجاد شود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس، در پایان با انتقاد از طولانی شدن روند بررسی طرح حمایت از کوله بران تاکید کرد: متاسفانه در صحن در مورد این طرح که به صورت دوفوریتی مطرح شده بود شفاف‌سازی نشد و همین امر باعث شد که این طرح به حاشیه کشیده شود، بنابراین در نهایت به صورت طرحی عادی در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است و مراحل پایانی خود را نیز طی می‌کند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها