کد خبر: 188094
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

تندروهای آمریکا از سوی مجاهدین خلق حمایت می‌شوند؛

آیا ترامپ به دنبال تغییر رژیم ایران است؟

بولتون، جولیانی و تعدادی از سیاستمداران واشنگتن توسط سازمان مجاهدین خلق حمایت مالی می‌شوند. سازمان مجاهدین خلق یک‌بار به‌عنوان گروهی تروریستی در لیست وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفت؛ اما یک دادگاه استیناف در واشنگتن دی سی آمریکا، حکم کرد که نگه‌داشتن سازمان مجاهدین خلق در لیست تروریستی ایالات‌متحده اشتباه بوده است و وزارت خارجه این کشور باید در این نام‌گذاری تجدیدنظر کند. جولیانی هفته گذشته درباره رابطه گرم و صمیمی‌اش یا این سازمان صحبت کرد.

آیا ترامپ به دنبال تغییر رژیم ایران است؟
کد خبر: 188094
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- رودولف جولیانی، از اعضای حزب جمهوری‌خواه و تیم حقوقی دونالد ترامپ در طول هفته گذشته سخنرانی‌ داشت. شهردار پیشین نیویورک در جمعی از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران این معاهده را محکوم کرد و گفت که دولت ترامپ هنوز خسارت‌های فراوانی را در خاورمیانه پیش‌بینی می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از واشنگتن‌پست، جولیانی روز شنبه مدعی شد که ما رئیس‌جمهور سفت‌وسختی داریم. او متعهد به تغییر رژیم است. مقابله با ایران از توافق بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مهم‌تر است.

از زمانی که ترامپ به قدرت رسیده، توافقنامه‌ای که بین ایران و قدرت‌های جهانی در سال 2015 شکل‌گرفته را مورد انتقاد قرار داده است. او بارها و بارها پیمانی را که در زمان اوباما صورت گرفت امتیازی شرم‌آور به دولتی سرکش قلمداد کرد و به نظر می‌رسد به دنبال اعمال مجدد تحریم‌ها بر ایران است. ترامپ ادعا‌های بی‌اساس محافظه‌کاران واشنگتن و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را تکرار می‌کند و جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین خطر برای خاورمیانه تلقی می‌کند.

اما اگر تغییر رژیم ایران در دستور کار ترامپ باشد، درباره چگونگی وقوع آن بسیار محتاط است. در زمان اعتراضات خیابانی در ایران، ادعا کرد که حامی مردم ایران است؛ اما این حمایت آن‌چنان واقعی نبود.

تندروهایی مثل مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی، مانند خود ترامپ این دیوانگی‌ها را دارند. هر دو آن‌ها خواستار تغییر رژیم ایران هستند.

بولتون، جولیانی و تعدادی از سیاستمداران واشنگتن توسط گروه مجاهدین خلق حمایت مالی می‌شوند. سازمان منافقین یک‌بار به‌عنوان گروهی تروریستی در لیست وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفت؛ اما یک دادگاه استیناف در واشنگتن دی سی آمریکا، حکم کرد که نگه‌داشتن سازمان مجاهدین خلق در لیست تروریستی ایالات‌متحده اشتباه بوده است و وزارت خارجه این کشور باید در این نام‌گذاری تجدیدنظر کند. جولیانی هفته گذشته درباره رابطه گرم و صمیمی‌اش یا این سازمان صحبت کرد.

نشریه پولیتیکو اعلام کرد که سازمان مجاهدین حدود 20 هزار دلار یا حتی بیشتر را به جولیانی برای همکاری با این گروه و خارج کردن نام آن‌ها از لیست تروریست‌ها پرداخت کرده است.

جیسون رضاییان، خبرنگار سابق روزنامه واشنگتن‌پست که مدت یک سال و نیم در ایران بازداشت بود، به نگرانی گسترده مردم ایران درباره سازمان مجاهدین اشاره کرد و گفت این سازمان را خشن و خائن می‌بینند.

اقدامات ترامپ علیه ایران عمدتاً به دلیل تمایل او به از بین بردن سیاست‌های اوباما است و به نظر می‌رسد که به لحاظ ایدئولوژیکی بر روی شکستن این توافق سرمایه‌گذاری کرده است. حتی در اسرائیل، بسیاری از چهره‌های برجسته در نیروهای امنیتی این کشور از توافق هسته‌ای ایران دفاع کردند.

آموس گیلاد، ژنرال بازنشسته اسرائیل به هاآرتص گفته است: «خروج آمریکا از برجام به ایران اجازه می‌دهد تا بدون نظارت بین‌المللی به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند از آن خارج شوند، باید جایگزینی برای آن آماده کنند.»

فیلیپ گوردون، یک مقام سابق در دولت اوباما مدعی شد: «امیدوارم روز برسد که مردم ایران از دست جمهوری اسلامی راحت شوند؛ اما من نسبت به توانایی‌های آمریکا در رسیدن به این نقطه شک و تردید دارم و نگرانم که اقدام‌های تندرویان آمریکا وضعیت را بدتر کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها