کد خبر: 188687
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۲ ۰۹:۱۵:۰۰
| |

ابراهیم اصغر‌زاده دبیرکل انجمن مهندسان شد

بازگشت مهندسان مجلس سوم

ابراهیم اصغرزاده به اتفاق آرا دبیرکل انجمن اسلامی مهندسان ایران شد.

بازگشت مهندسان مجلس سوم
کد خبر: 188687
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۲ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نهمین کنگره انجمن اسلامی مهندسان ایران دیروز در محل کانون توحید با حضور محمود صادقی، عضو فراکسیون امید، حسین کمالی، عضو ناظر کمیسیون ماده 10 احزاب، جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی، ابراهیم اصغر زاده، عضو هیات موسس انجمن اسلامی مهندسان ایران و هدایت‌الله آقایی، عضو موسس این انجمن برگزار شد.

به گفته حسین کمالی، هدف از برگزاری این کنگره تطبیق اساسنامه و مرامنامه انجمن با قانون جدید احزاب بوده که مهلت انجام آن از سوی وزارت کشور 14 خردادماه تعیین شده بود. ابراهیم اصغر‌زاده از اعضای موسس این انجمن در مورد علل برگزاری کنگره به «اعتماد» گفت: «به دنبال اصلاح قانون احزاب، وزارت کشور اعلام کرد همه احزاب سیاسی باید اساسنامه و مرامنامه‌ای منطبق با قانون جدید داشته باشند. انجمن اسلامی مهندسان ایران یکی از انجمن‌ها و احزاب قدیمی جبهه اصلاحات است که به دلیل اختلافات داخلی چون قادر نبود کنگره برگزار کند، کمیسیون ماده 10 احزاب استثنائا برای انجمن اسلامی مهندسان یک ناظر انتخاب کرد تا آقای حسین کمالی به عنوان ناظر این کمیسیون در جلسه حضور یابد. همچنین نماینده وزارت کشور نیز حضور دارد.» وی افزود: «همچنین چیزی حدود 300 مهندس از سراسر کشور در این کنگره شرکت کرده‌اند. بیشتر یک کنگره داخلی تلقی می‌شود و ما خیلی آن را عمومی نکرده‌ایم. به همین دلیل فقط از افرادی که ارتباطات قدیمی با ما داشتند دعوت کردیم تا در این کنگره حضور یابند. این انجمن توسط مهندسان مجلس سوم شکل گرفت. » همچنین در ابتدای این جلسه پیام سید محمد خاتمی توسط سید جواد امام برای حاضرین در کنگره قرائت شد.

ضرورت پویایی نهادهای مردم‌سالار

هدایت آقایی از اعضای موسس انجمن اسلامی مهندسان ایران با بیان اینکه نهادهای مدنی در هر جامعه ما که دوران‌گذاری را طی می‌کند، اهمیت بالایی دارد، اظهار کرد: «پایه‌های مردم سالاری و هویت ملی ما بستگی به این نهادها و سازمان‌ها دارد. بنده جزو موسسین این نهاد بودم. در زمانی که سال‌های پایانی مجلس سوم را طی می‌کردیم، این انجمن کار خود را آغاز کرد.»

فراکسیون امید خلأ برنامه دارد

محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم در سخنانی گفت: «همه جناح‌های سیاسی به خلأ وجود و نقش‌آفرینی احزاب اذعان دارند. احزاب می‌توانند برنامه بدهند. یکی از خلأ‌هایی که ما امروز در مجلس لمس می‌کنیم همین خلأ برنامه است.»

وی افزود: «در انتخابات مجلس پیروز شدیم اما بدون برنامه، تداوم موفقیت‌های ما ممکن نیست. در جوامع دموکراتیک احزاب مرکز ثقل برنامه‌ریزی هستند.»

وی افزود: «حزب باید زنده باشد و تولید اندیشه و بیان مواضع کند. حزب باید ارگان داشته و هر روز در مورد مسائل نظر بدهد. یک‌بار خدمت آقای خاتمی گفتم به لحاظ تئوری دچار ابهام هستیم.»

این عضو فراکسیون امید در بخش دیگری از سخنانش به دیدار اخیرش با وزیر اطلاعات اشاره کرده و گفت: «8 ماه پیش از وزیر اطلاعات در مورد برخورد با پرستو فروهر در سالگرد فروهرها سوالی کردم. اشاره به برخوردهای ماموران وزارت اطلاعات در فرودگاه با پرستو فروهر کردم. آنها پاسپورتش را گرفته بودند. این سوال را بارها مطرح کرده بودم اما هفته گذشته دیداری برگزار شد و همزمان با من اصولگرایان هم سوالاتی پرسیدند. اصولگرایان پرسیدند که چرا با جاسوسان زیست‌محیطی درست برخورد نکرده‌اند.» این نماینده مجلس تصریح کرد: «آقای علوی گفت با ماموران خاطی وزارت اطلاعات برخورد کردیم. در مورد بازداشت فعالان محیط زیست نیز اطلاع داد که جاسوسی‌ای در کار نبوده است. در این دیدار نگاه معاونت ضد اطلاعات نیز برای من جالب بود. او گفت که انتظار ما از نمایندگان مجلس متوجه کردن به موارد تعرض به حقوق شهروندی است.»

اختلاف در مورد پرونده فعالان محیط زیست

محمود صادقی همچنین در حاشیه این کنگره در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد وضعیت قانون جامع انتخابات در مجلس گفت: «دولت چند سالی است که پیشنویس قانون جامع انتخابات را آماده کرده که در کمیسیون مربوطه تصویب و به دولت ارایه شده است. نمایندگان در هماهنگی با همان لایحه باید عمل کنند. من نسخه‌ای از آن را گرفتم تا دیدگاه‌های فراکسیون را بر سر آن لایحه بیان کنیم. » او همچنین در پاسخ به این سوال که 40 فعال محیط زیست دستگیر شده در هرمزگان چه وضعیتی دارند، تصریح کرد: «دوگانگی در برخوردها وجود دارد. وزارت اطلاعات که مسوول اصلی موضوع است، با قاطعیت با ارایه اسناد و مدارک در کمیسیون امنیت مجلس اعلام کرده که مساله جاسوسی غلط است اما سازمان اطلاعات سپاه معتقد است که چنین نیست. » صادقی در پاسخ به این سوال که آیا برخی از این بازداشتی‌ها تماس تلفنی با منزل‌شان داشته‌اند یا خیر، گفت: «اخیرا تماس‌های تلفنی برقرار شده است. شاید برخی در بندرعباس تماس نداشته‌اند، تهران اکثرا تماس برقرار شده است.»

وحدت و همدلی برای برون رفت از مشکلات

حسین کمالی، ناظر کمیسیون ماده 10 احزاب در این کنگره که برای نظارت بر عملکرد مجمع عمومی در روند تصویب اساسنامه و مرامنامه آمده بود، در این نشست با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی رسیدن به یک وحدت، همدلی و اقدام مشترک لازمه برون‌رفت از وقایعی است که کشور را تهدید می‌کند، اظهار داشت: «امروز در حوزه اجتماعی شاهد اعتماد سوزی‌ها هستیم. همچنین منابع محیط زیستی کشور هم آسیب دیده است. زمانی بود ملک شاه سلجوقی هر روز از خواب بیدار می‌شد می‌گفت که خدا را شکر هنوز زنده‌ایم. امروز وضعیت ما چنین است.»

او ادامه داد: «با برجام موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی شد. آن زمان اما نه کسی می‌دانست برجام چیست و نه می‌گفتند. متاسفانه مفاد برجام محرمانه تلقی شد. اولین مشخصه جامعه مدنی داشتن دولت پاسخگو است. مردم باید همه‌چیز را بدانند و در مورد آن تصمیم بگیرند.»

انتخاب اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مهندسان

در این نشست امیر ارجمند، رویا ارقند، ابراهیم اصغرزاده، حمید بادامی، محمدحسین جابری، رحمت‌الله خسروی، محمدعلی رحیمی دارابی، بهنام سعادتخواه، روشنک سیاسی، علیرضا عبدی، عادی قاسمی، زلیخا کریمی، مهدی کامران، کمال مرادی و کریم ملک‌آسا به عنوان اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مهندسان انتخاب شدند. سیدحسین الحسینی، علی افضلی، مهدی لک‌زایی، حمید صمیمی، الهام‌ مهاجرزاده، عادل صمدی اعضای علی‌البدل شورای مرکزی اسلامی مهندسان و مسعود اسکندری، میثم مستندی، علی نوروزی به عنوان اعضای اصلی و بهزاد عباسی و اکبر مرادی به عنوان اعضای فرعی هیات بازرسی انتخاب شدند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها