ناصر ایمانی

هوای تهران را هم جناحی می‌کنیم چه رسد به برجام

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا درباره صحبت‌های اخیر بین مسئولان گفت: مکالمات اینچنینی در حد و شأن مسوولان عالیرتبه و حتی جریان‌های سیاسی نیست و اینکه اساسا اتفاقی که برای برجام رخ داده آیا مقصر داخلی دارد یا نه، محل بحث است. او البته با اشاره به اینکه نباید به همه‌چیز نگاه جریانی و سیاسی داشت توصیه می‌کند که مسوولان و فعالان سیاسی به شرایط کشور توجه و سکوت کنند.

هوای تهران را هم جناحی می‌کنیم چه رسد به برجام
کد خبر: 189141
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ۰۹:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ناصر ایمانی در مورد رد و بدل شدن حرف و حدیث‌های برجام در شرایط جدید می‌گوید مکالمات اینچنینی در حد و شأن مسوولان عالیرتبه و حتی جریان‌های سیاسی نیست و اینکه اساسا اتفاقی که برای برجام رخ داده آیا مقصر داخلی دارد یا نه، محل بحث است. او البته با اشاره به اینکه نباید به همه‌چیز نگاه جریانی و سیاسی داشت توصیه می‌کند که مسوولان و فعالان سیاسی به شرایط کشور توجه و سکوت کنند.

با توجه به شرایط کنونی کشور به نظر شما الان زمان ملامت دولت است؟

متاسفانه الان شاهد این هستیم که از هر دو طرف آتش‌هایی به سمت طرف مقابل ریخته می‌شود که غلط است. برخی دولت و جریان سیاسی نزدیک به دولت را در مورد برجام ملامت می‌کنند. گویی دایما می‌پرسند، دیدید بالاخره چه شد؟ از آن طرف هم برخی دولتی‌ها و جریان‌های سیاسی نزدیک به آن را ملامت می‌کنند. گویی دایما می‌پرسند دیدید گفتید برجام به نفع امریکا‌ست و از آن خارج نمی‌شود و بالاخره خارج شد، شما مقصر هستید که امروز وضعیت ما این است. هیچ‌کدام از این تعبیرها زیبنده وضعیت فعلی کشور نیست و با شرایط کشور و واقعیت هم تطبیق ندارد. بیانیه میان دبیرخانه مجلس خبرگان و پاسخ شورای اطلاع‌رسانی دولت ناراحت‌کننده بود. این مکالمه در حد مسوولان عالیرتبه کشور نیست. حتی در حد دو جریان سیاسی کشور هم نیست که به یکدیگر پاسخ دهند.

نظر شما در مورد عذرخواهی رییس‌جمهوری از مردم چیست؟ فکر می‌کنید دغدغه‌های مردم و مشکلات‌شان با عذرخواهی در این مورد به خصوص حل می‌شود یا محلی از اعراب ندارد؟

اینگونه پرخاشگری‌ها که طی دو روز گذشته اتفاق افتاد را به صلاح کشور نمی‌دانم. ضمن اینکه این اظهارات دقیقا منطبق به واقعیت هم نیست. اینکه فلان مقام در کشور در مورد برجام چقدر مقصر است یا اساسا مقصری وجود دارد یا نه، محل بحث است. با این حال شرایط کشور الان اقتضا نمی‌کند که وارد اینگونه بحث‌ها شویم. آنچه تاکید دارم این است که اگر امضای برجام را همچنان که دو سال پیش خیلی‌ها می‌گفتند یکی از بزرگ‌ترین تحولات در سیاست خارجی کشور در صد سال گذشته است، ‌تجربه آموختن از برجام هم همین‌قدر مهم است. دولت و جریان‌ها در این دعواهای سیاسی فراموش نکنند که باید بازنگری داشته‌باشند و نقاط ضعف این مسیر را شناسایی کنند. این نقاط ضعف برای ادامه کار باید اصلاح شود چرا که ادامه کار سخت و مهمی در پیش داریم.

علاوه بر بازنگری در مسیر پیموده شده به نظر شما راهکار یا کنشی وجود دارد که در شرایط کنونی هم به نفع مردم و هم به نفع نظام باشد؟

متاسفانه در جناحی کردن مسائل مختلف بسیار تبحر داریم. حتی مسائل مربوط به آب و هوای تهران را هم به سرعت جناحی می‌کنیم چه رسد به برجام. سیاسی کردن هر چیزی سابقه طولانی دارد. توصیه من این است که آقایان خویشتنداری و کف نفس را در هر دو طرف داشته‌باشند. هر دو طرف در ماجرا مقصر هستند. یک سو دولت را ملامت می‌کند و یک سو هم ساکت ننشسته است. به هر دو طرف باید بگوییم سکوت کنید و شرایط کشور را در نظر بگیرید و بگذارید از این بحران‌ها عبور کنیم. اما این بازنگری‌ها باید در فضای آرام و حتی محرمانه در دولت، ‌شورای عالی امنیت ملی و سایر ارکان قدرت صورت گیرد و خطاها و اشتباهات مرور شود. جریان‌های سیاسی باید خویشتنداری کنند و از پریدن به دولت و دولت هم از پاسخگویی خودداری کنند.

فضای کنونی و موضع جریانی نسبت به برجام می‌تواند در مذاکرات دولت با کشورهای اروپایی در شرایط کنونی تاثیرگذار باشد؟

طبعا تحولات داخلی در روابط و مسائل خارجی تاثیرگذار بوده و هست و این ماجرا مربوط به موضوع خاصی هم نیست. همچنان که یک جمله از یکی از مسوولان کشور در روند مذاکرات تاثیر می‌گذارد. اینکه دولت توسط منتقدین در داخل تحت فشار است ممکن است یک سری آثار داشته‌باشد و اگر اصلا تحت هیچ فشاری نباشد هم آثاری دیگر دارد. من بیشتر به آثار داخلی توجه دارم. در بطن مردم نگرانی بابت خروج امریکا از برجام وجود دارد اما با این حرف‌ها و رفتارها نگرانی‌ها تشدید می‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها