سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری

گزارش‌ کمیته بازدید از زندان‌ها به رئیس‌جمهور داده می‌شود/ ماموریت بررسی وضعیت زندان‌ها به شمخانی و رحمانی‌فضلی

سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری درباره کمیته بازدید از زندان‌ها گفت: گزارش‌های تکمیلی در این باره پس از یکی، دو جلسه دیگر که خواهیم داشت به آقای رئیس‌جمهور داده می‌شود. ما هم‌اکنون در حال در جمع‌بندی این موضوع هستیم.

گزارش‌ کمیته بازدید از زندان‌ها به رئیس‌جمهور داده می‌شود/ ماموریت بررسی وضعیت زندان‌ها به شمخانی و رحمانی‌فضلی
کد خبر: 189405
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ۱۲:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری ظهر امروز در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نتیجه کمیته بازدید از زندان‌ها و بازداشت‌های حوادث دی ماه گفت: بعد از ماموریتی که داده شد، یک جلسه در شورای عالی امنیت ملی و یک جلسه هم درخدمت وزیر کشور برگزار شد زیرا در حقیقت دو ماموریت داده شده بود؛ یکی به آقای شمخانی و هم یکی به آقای رحمانی فضلی.

وی با بیان اینکه به دنبال آن دوجلسه، یکسری از تحقیقات نیز صورت گرفته و پاسخ‌هایی نیز داده شده است، اظهار داشت: گزارش‌هایی تکمیلی در این باره پس از یکی، دو جلسه دیگر که خواهیم داشت به آقای رئیس‌جمهور داده می‌شود. ما هم‌اکنون در حال در جمع‌بندی این موضوع هستیم.

وزیر دادگستری درباره نظارت بر بازار در ماه رمضان نیز تصریح کرد: چند روز پیش جلسه‌ای در این باره برگزار شد و در این باره دو نظر مطرح شد. یک نظر این بود که برخی از کسبه‌ها و بازاریان یک مسیر بی‌وفایی با ملت را در پیش گرفته‌اند و به بهانه بعضی از مسائل سیاسی و ارزی، اجناسی را که در بازار داشته‌اند، احتکار کرده‌اند.

آوایی ادامه داد: نمایندگان بازار چنین نظری نداشتند ولی گزارش‌هایی که داده نشده نشان می‌دهد این قضیه، بخشی‌ از آن درست است بنابراین از سازمان تعزیرات و مجموعه‌های موظف دیگر خواسته‌ایم از همه ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کنند؛ با تذکر دادن و سپس با اقدام. حتما با کسانی که احتکار می‌کنند و در چنین شرایطی ملت را در تنگنا قرار می‌دهند، برخورد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره حبس‌زدایی خاطرنشان کرد: ما چندین سال است که به سمت و سوی این مسئله رفته‌ایم. به نظر می‌رسم می‌توانستیم جدی‌تر در این باره اقداماتی انجام بدهیم زیرا در مجازات زندان، هم زندانی‌ آسیب می‌بیند که حقش است و هم خانواده‌اش.

این عضو دولت تدبیر و امید افزود: مشی دستگاه قضایی و قانونگذاری این است که در کشور به اجماع رسیده‌ایم حدالمقدور از مجازات‌های جایگزین استفاده شود زیرا کم‌هزینه‌تر است و ضایعاتش نیز کمتر است. وقتی هم تعداد زندانیان افزایش می‌یابد این مسئله برای اعتبار کشورمان مسئله خوبی نیست و خانواده‌ها نیز آسیب می‌بینند.

آوایی با بیان اینکه گرایش قضات نیز استفاده از مجازت‌های بدل از حبس و حبس‌زدایی است، ابراز داشت: وقتی مسئله‌ای به قانون تبدیل می‌شود، دیگر نیازمند آموزش جدیدی نیست. باور قضات نیز در این مسئله موثر است یعنی اگر یکی قاضی قلبا اعتقاد داشته باشد که مجازت زندان چه ضررهایی دارد و مجازت‌های جایگزین تا چه اندازه می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد، حتما به آن طرف سوق پیدا می‌کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها