کد خبر: 190219
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

الجزیره بررسی کرد؛

نفوذ کارشناسان طرفدار جنگ در رسانه‌های آمریکا

نیویورک‌تایمز در سال 2008 برنامه‌ای محرمانه را در پنتاگون افشا کرد که بر اساس آن ژنرال‌های سابق نظامی برای تقویت ادبیات مورد حمایت پنتاگون در رسانه‌های خبری هم‌سو آموزش دیده و یا توجیه می‌شدند. امروز خدمه نظامی سابق تقریباً همواره در شبکه‌های خبری کابلی حضور دارند، با این تفاوت که برخی از چهره‌ها دقیقاً همان افرادی هستند که طرفدار جنگ عراق بودند.

نفوذ کارشناسان طرفدار جنگ در رسانه‌های آمریکا
کد خبر: 190219
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حضور دائمی مقامات سابق ارتش و سازمان سیا در برنامه‌های تلویزیونی آمریکا این نگرانی را به وجود آورده است که نهادهای نظامی و اطلاعاتی به‌رغم مواضع انتقادی به دولت، همچنان حافظ منافع و مواضع شرکت‌های نظامی و ارتش و نهادهای اطلاعاتی این کشور هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، به نقل از رادیو الجزیره، سال 2003، اطلاعات غلط و رسانه‌های خبری علاقه‌مند به علنی کردن این اطلاعات، در توجیه حمله به عراق همکاری داشتند. اکثر سیاستمداران مسئول این حمله از پیامدهای نقش خود در گمراه کردن حکومت و مردم شانه خالی کردند. بدتر از آن‌ها، رسانه‌های خبری ایالات‌متحده به نقش نهادهای نظامی در تولید ادبیات جنگ‌طلبانه توجه چندانی نشان ندادند.

نیویورک‌تایمز، در سال 2008 برنامه‌ای محرمانه را در پنتاگون افشا کرد که بر اساس آن ژنرال‌های سابق نظامی برای تقویت ادبیات موردحمایت پنتاگون در رسانه‌های خبری هم‌سو آموزش‌دیده و یا توجیه می‌شدند. امروز خدمه نظامی سابق تقریباً همواره در شبکه‌های خبری کابلی حضور دارند، با این تفاوت که برخی از چهره‌ها دقیقاً همان افرادی هستند که طرفدار جنگ عراق بودند.

جف کوهن، مدیر و مؤسس پارک رسانه‌های مستقل و استادیار روزنامه‌نگاری در کالج ایتاکا درباره این موضوع گفته است: «کارشناس تلویزیونی و مقام سابق ارتش بودن یعنی اینکه هیچ‌وقت لازم نیست عذرخواهی کنید». وی در ادامه افزود: «این افراد از ابتدا اشتباه می‌کردند اما همواره در رسانه‌ها حضور دارند.»

جان برنن، رئیس سابق سیا و مایکل هایدن، رئیس پیشین ان‌اس‌ای (NSA) و سیا اکنون به‌عنوان تحلیل‌گران امنیت ملی برای شبکه NBC فعالیت می‌کنند. اما هیچ‌گاه هیچ اشاره‌ای به شغل برنن به‌عنوان مشاور امنیت سایبری در SecureAuth Core Security یا نقش هایدن در شرکت Chertoff Group نشده است. کار شرکت اخیر ارائه مشاوره‌های استراتژیک به صنایع اسلحه‌سازی است.

ژنرال آرمسترانگ، معاون رئیس مؤسسه پاسخ‌گویی مردمی دراین‌باره معتقد است: «این مخصوص افرادی است که پیش‌تر عضو دستگاه امنیت ملی بودند و اکنون از تجربه خودشان در مسئولیت‌های شغلی درآمدزا در صنعت دفاعی، از جمله پیمانکاری‌ها، شرکت‌های استراتژیک و کارشناس رسانه‌ای استفاده می‌کنند.» وی در ادامه افزود: «رسانه‌ها در قبال مخاطبان خود مسئول‌اند که اطمینان حاصل کنند فلان تفسیر از کجا می‌آید، و تاکنون در انجام این مسئولیت به‌شدت کوتاهی کرده‌‌اند.»

الجزیره در ادامه نوشت: این مقامات سابق، تقریباً بدون استثنا مخالف دولت فعلی هستند. سابقه نظامی و رویکرد ضدترامپ ایشان باعث شده که شبکه‌های خبری از آن‌ها به‌عنوان منتقدان سیاست‌های کاخ سفید استفاده کند.

بااین‌حال، هنگامی‌که نوبت به سیاست‌هایی از قبیل انتخاب جینا هاسپل به‌عنوان رئیس جدید سیا می‌شود، مواضع ایدئولوژیکشان آغاز می‌شود. به‌عنوان‌مثال شبکه‌های خبری، نمایشی از اظهارنظر مقامات سابق سیا را ترتیب دادند و همگی از لیاقت و توانایی رئیس جدید این سازمان حمایت کردند. این در حالی است که خانم هاسپل فردی بود که عضو همان مجموعه اطلاعاتی نظامی بود و شکنجه‌هایی که این سازمان مرتکب شده را نادیده گرفته است.

همین مسئله در خصوص حمله به سوریه نیز صادق است. مقامات سابق نظامی هنگام صحبت درباره این موضوع همگی از کارآمدی و مؤثر بودن ارتش صحبت می‌کنند و مواضع انتقادی پیشین خود را رها می‌کنند.

آمارهای متعدد نشان می‌دهند در حالی که اعتماد مردم آمریکا به نهادهایی نظیر کنگره و شبکه‌های خبری تلویزیونی در حال کاهش است، این اعتماد به ارتش ایالات‌متحده همچنان روندی فزاینده دارد.

جف کوهن معتقد است «هنگامی که به این نظامی‌ها اجازه می‌دهند هر شب در برنامه‌ها حاضر شوند و بی‌آنکه ملزم به مناظره شوند، شاهد چیزی خواهیم بود که آن را عادی‌سازی مجموعه نظامی-صنعتی می‌نامیم و من آن را مجموعه رسانه‌ای نظامی-صنعتی می‌نامم.»

حضور دائمی چهره‌های نظامی و اطلاعاتی در رسانه‌های خبری باعث شده که برخی کارشناسان نتیجه این روند را تعمیق ارزش‌های نظامی در جامعه ایالات‌متحده عنوان کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها