کد خبر: 190299
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۱:۱۱:۰۰
| |

رئیس‌کل دادگستری قزوین:

4 هزار زندانی زیبنده استان قزوین نیست

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین گفت: با مجازات جایگزین حبس، سیاست کاهش جمعیت کیفری، جشن گلریزان و کمک خیرین در آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد می‌توان تا سال‌های آینده تعداد زندانیان استان قزوین را تا 50 درصد کاهش داد.

4 هزار زندانی زیبنده استان قزوین نیست
کد خبر: 190299
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۱:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت‌الاسلام‌ نورالله قدرتی در جشن بزرگ گلریزان که با حضور مسئولان و خیرین برگزار شد، اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم تا زندان به‌عنوان آخرین مجازات برای افراد غیرقابل اصلاح باشد و نگذاریم افراد به دلایلی همچون چک، مهریه و جرائم غیرعمد به زندان بروند چون این موضوع آسیب‌های اجتماعی جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: دستگاه قضایی استان با جدیت سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان را در پیش‌گرفته تا تعداد زندانیان را کاهش دهد زیرا 4 هزار زندانی زیبنده استان قزوین به این پیشینه فرهنگی و تاریخی نیست و جای امیدواری است که با کمک خیرین و مسئولان تعداد زندانیان اکنون به 3 هزار و 600 نفر کاهش‌یافته است.

وی افزود: دستگاه قضایی با قاطعیت و بدون هیچ اغماضی با کسانی که اقدام به جرائم خشن می‌کنند و امنیت و آسایش عمومی را مختل می‌کنند، برخورد می‌کند و قطعاً از زندان به‌عنوان مجازات برای این افراد استفاده خواهد کرد اما نباید هرکسی را به خاطر تخلف کوچک و قابل سازش و مسائل حقوقی قابل‌ حل‌وفصل به زندان بیندازیم چون این امر موجب مجازات خانواده او نیز می‌شود.

این مقام قضایی استان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما کاهش زندانیان استان قزوین تا 50 درصد است زیرا با این وضعیت فعلی برای 20 هزار نفر از خانواده آن‌ها مشکلات اجتماعی متعددی ایجادشده است و ما شاهد بروز آسیب‌هایی همچون اعتیاد، طلاق و مشکلات دیگر در بین اعضاء خانواده زندانیان هستیم.

قدرتی در ادامه بیان کرد: به قضات هم تأکید کرده‌ایم در برخورد با جرائم غیر عمد نگاهی ویژه همراه با رأفت اسلامی داشته باشند و در چنین جرائمی تلاش کنند تا منجر به سازش شود.

وی عنوان کرد: مجازات جایگزین حبس با جدیت در دستور کار قضات استان قرارگرفته است زیرا قرار نیست هر پرونده‌ای که به صلح و سازش منجر نمی‌شود به زندان ختم شود.

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: زندانی شدن حتی یک نفر برای جامعه ما آسیب‌های سنگین و جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد و هزینه‌های زیادی را باید متحمل شویم پس باید نگاه جامعه به موضوع حبس و زندان تغییر کند.

وی اضافه کرد: امروز تلاش می‌کنیم موضوع اختلافات خانوادگی و مهریه زوجه ابتدا به واحدهای مشاوره و کمیته صلح و سازش ارجاع شود که حدود 45 روز تا سه ماه برای سازش تلاش می‌شود و سپس به سازمان ثبت‌اسناد می‌رود و درنهایت به دستگاه قضایی ختم می‌شود تا به‌سادگی جدایی اتفاق نیافتد.

قدرتی در پایان عنوان کرد: در سال 96 تعداد 309 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان قزوین با کمک خیرین و ستاد دیه استان آزاد شدند و امسال هم باید 330 نفر از زندان‌های استان آزاد شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها