آینده برجام با اتحادیه اروپا، روسیه و چین

علی واعظ، روزنامه‌نگار و تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران معتقد است که تا زمانی که ترامپ بر سر قدرت باشد، مذاکرات جدیدی صورت نخواهد گرفت. ایران ریسک نمی‌کند و با دولتی که یک توافق کارآمد را زیر پا گذاشته است، مذاکره نمی‌کند.

آینده برجام با اتحادیه اروپا، روسیه و چین
کد خبر: 190421
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۲ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک که معمولاً به‌عنوان توافق هسته‌ای ایران شناخته می‌شود، در حال حاضر به اتحادیه اروپا، روسیه و چین وابسته است، زیرا ایران از مذاکره با ایالات‌متحده خودداری خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که اخیراً منصوب شده، سیاست کلیدی آمریکا درباره ایران را با عنوان «پس از معاهده: استراتژی جدید ایران» اعلام کرد. او گفت که ایالات‌متحده تمایل ندارد مذاکره درباره توافق هسته‌ای ایران را بازنگری کند اما برای آماده‌سازی یک توافق جدید آماده است.

پومپئو تأکید کرد که واشنگتن تحریم‌های جدید علیه تهران را مجدداً اعمال خواهد کرد و فشارهای اقتصادی بی‌سابقه‌ای را به اجرا خواهد گذاشت تا زمانی که ایران دست از حمایت از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه بردارد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که هر کشوری باید در اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکت کند.

پاتریک باشام، رئیس موسسه دموکراسی گفت که احتمالاً نتیجه سخنان پمپئو این است که آمریکا وعده تحریم‌ها را عملی کند؛ اما اتحادیه اروپا، روسیه و چین با اقدامات جدید موافق نخواهند بود؛ «من فکر می‌کنم آمریکا‌یی‌ها به آنچه می‌گویند و اتحادیه اروپا، روسیه و چین هم به آنچه از آن‌ها درخواست می‌شود، ولی نه تمام آن عمل می‌کنند. ایران هم خود را در وضعیت اقتصادی بدی می‌بیند؛ اما این شرایط بدتر از شرایط قبل از توافق نخواهد بود.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که کشورهای دیگر اتحادیه اروپا مانند انگلستان و فرانسه از معامله موجود در رابطه با ایران و آلمان حمایت می‌کنند. چین و روسیه به‌طور مشابه حمایت خود را از برجام ابراز کرده‌اند.

علی واعظ، روزنامه‌نگار و تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران اظهار داشت که اتحادیه اروپا اکنون مسئول پیامدهای اقدامات آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای ایران است.

به گفته مدیر موسسه دموکراسی، سیاست‌های ایالات‌متحده در مورد ایران می‌تواند توسط طرف‌های دیگر در معامله هسته‌ای مانند اتحادیه اروپا، روسیه و چین تضعیف شود.

کارشناسان تأکید کرده‌اند که پومپئو در سخنانش گفت ایالات‌متحده در تلاش است تا به‌جای اصلاحات به‌طور کامل یک معامله جدید ایجاد کند؛ اما بعید به نظر می‌رسد که ایران با این موضوع موافقت کند.

علاوه بر این، مدیر پروژه ایران در گروه بحران بین‌المللی گفت که تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا باقی بماند، رهبران ایران از مذاکره درباره توافقی جدید خودداری خواهند کرد.

واعظ خاطرنشان کرد: «تا زمانی که ترامپ بر سر قدرت باشد، مذاکرات جدیدی صورت نخواهد گرفت. ایران ریسک نمی‌کند و با دولتی که یک توافق کارآمد را زیر پا گذاشته است، مذاکره نمی‌کند.»

او در ادامه افزود: «متن سخنرانی پومپئو می‌تواند به‌عنوان درخواستی ناعادلانه برای ایران تفسیر شود. این اظهارات می‌توانند این‌گونه تعبیر شوند: پس‌ازآنکه تسلیم شدید، با ما تماس بگیرید.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها