عبدالله وطن‌خواه، عضو هیات‌مدیره مجمع نمایندگان کارگری ایران:

خالی‌بودن سفره منشاء اعتراضات است

یک عضو هیات‌مدیره مجمع نمایندگان کارگری ایران درباره دلایل اعتراضات کارگری گفت: تک تک اعتراضات کارگری منشا، خاستگاه و دستور‌دهنده دیگری جز خالی بودن سفره ندارد.

خالی‌بودن سفره منشاء اعتراضات است
کد خبر: 190809
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ۰۷:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| خاستگاه اعتراضات کارگری رخ داده در ماه گذشته سراسر کشور چیست؟ چرا کارگران مجبور هستند از راه اعتراض مطالبه‌گری کنند؟ عبدالله وطن‌خواه، عضو هیات‌مدیره مجمع نمایندگان کارگری ایران معتقد است که «تک‌تک اعتراضات کارگری منشا، خاستگاه و دستور‌دهنده دیگری جز خالی بودن سفره ندارد.» او همچنین اعتراضات هپکو و نیشکر هفت تپه را نمونه‌هایی از شکست سیاست خصوصی‌سازی می‌داند.

منشا افزایش اعتراضات کارگری در این مدت چه بوده است؟

واقعیت این است که تک تک اعتراضات کارگری منشا، خاستگاه و دستور‌دهنده دیگری جز خالی بودن سفره ندارد. بزرگ‌ترین چیزی که به کارگران امر می‌کند تا برای بقای‌شان حرکت کرده و به اندازه توان خود اعتراض کنند، سفره‌شان است. ما کارگران دارای تشکلی نیستیم. همه نیروهای طبقاتی در این جامعه دارای خاستگاه‌ها و ابزارهای اعمال قدرت هستند؛ اما کارگران حتی برای دریافت دستمزد مدت‌ها کار خودمان باید نذر و نیاز کنند که کارفرما دستمزد را معوق نکند. آنقدر دستمزدمان معوق نماند که گرانی ارزش پول مان را کم کند. کارفرما از ارزش اضافه‌ای که کارگر تولید کرده، استفاده می‌کند ولی حتی همین دستمزد کمی که کارفرما تعهد کرده تا بپردازد، باز هم عقب می‌افتد. نمی‌دانیم که بدون دستمزد چگونه باید زندگی کنیم.

سیاستگذاری‌ها در اعتراضات چه نقشی داشت؟

اصلی‌ترین منشا این اعتراضات سیاستی است که تحت عنوان خصوصی‌سازی در کشور اعمال می‌شود. تصور می‌کردند این سیاست راهگشا است. اما هفت تپه و هپکو نشان داد که دولت ناچار به دولتی‌سازی است. برای یک کارگر تفاوتی ندارد که کارفرمایش دولت باشد یا فردی خاص اما وقتی می‌بینیم که با بازگشت هپکو به دست دولت حقوق‌ها پرداخت می‌شود، خوشحال می‌شویم.

هیچ یک از ما کارگران اقتصاد دان نیستیم اما وقتی که با این دستمزد می‌خواهیم مایحتاج روزانه تهیه کنیم، می‌بینیم با حقوق ماه قبل نان و پنیر داشتیم اما الان نان خالی هم نمی‌توانیم بخریم.

ما اقتصاددان نیستیم اما تمام زندگی مان مبتنی بر این است که تورم و گرانی همه نیروی کار ما را صرف می‌کند، وقتی از ناچاری اعتراض می‌کنیم با ما برخورد می‌شود. طبق ماده دوم قانون کار، کارفرما موظف است که دستمزد را پرداخت کند. اما نمی‌توانیم از خودمان در حد حقوق انسانی و صنفی‌مان دفاع کنیم.

منشا اساسی اعتراضات، نبود امنیت شغلی و دستمزد پایین است که دست در دست سیاست‌های خصوصی‌سازی داده و همه آنها ما را وادار به اعتراض می‌کند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها