کاظم فرج‌اللهی، فعال کارگری:

پایین بودن دستمزد از مطالبات کارگران است

یک فعال کارگری درباره نوع اجرای خصوصی‌سازی در ایران گفت: خصوصی‌سازی در ایران به شکلی انجام می‌شود که هدف آن‌ها تولید و رونق بخش صنعتی نیست بلکه تنها هدف‌شان سرمایه‌اندوزی است.

پایین بودن دستمزد از مطالبات کارگران است
کد خبر: 190810
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ۰۷:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| پرداخت نشدن دستمزدها و نبود امنیت شغلی مهم‌ترین سرفصل اعتراضات کارگری در شرایط کنونی است. این خواسته‌های حداقلی به اعتقاد کاظم فرج‌اللهی، فعال کارگری باعث شده تا آنان نسبت به وضع موجود گلایه مند باشند. او همچنین بیان می‌کند که «وقتی تشکل مستقل کارگری نداریم از هیچ یک از خواسته‌های کارگران نمی‌توانیم در درازمدت دفاع کنیم.»

دلیل افزایش اعتراضات کارگری را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین مطالبات طبقه کارگر ایران که باعث شده تا اعتراضات کارگری بیشتر شود را می‌توان به 2 دسته تقسیم کرد که با همدیگر رابطه متقابل دارند. حل یا تامین هر یک از این مطالبات در گرو حل یا تامین مطالبه دیگر است. پایین بودن دستمزد، عدم امنیت شغلی از مطالبات مهم امروز کارگران است. حتی اگر دستمزد بالا هم برود، باز هم در پرداخت دستمزد همواره به دلیل بیکاری و نداشتن امنیت شغلی مشکل داریم. مهمترین دغدغه کارگران معیشت و نگرانی از هزینه های بالای زندگی است

برای کارگران چقدر فرق دارد که کارفرمای‌شان دولت باشد یا بخش خصوصی؟

فی‌نفسه برای کارگر فرقی نمی‌کند که کارفرمایش دولت باشد یا بخش خصوصی. مساله اصلی اینجا است که خصوصی‌سازی در ایران به شکلی انجام می‌شود و مالکیت از دولت به نهادهای خصوصی به شکلی منتقل می‌شود که هدف آنها تولید و رونق بخش صنعتی نیست بلکه تنها هدف‌شان سرمایه‌اندوزی است. متاسفانه برخی فرصت طلبا نه در فکر کسب درآمدهای نجومی از کارخانه های ملی هستند.کارگران به عنوان موتور محرکه صنعت کشور وقتی مشاهده می کنند ماحصل تلاش و کوششان را عده ای بی تفاوت به وضعیت صنعت کشور به جیب می زنند و هر چقدر فرباد اعتراض و هشدار سر می دهند اما کسی کمتر توجهی به آن می کند مجبور به اعتراض می شوند.به همین جهت ضرورت دارد تا صدای کارگران شنیده شود.

افزایش دستمزدهای سالانه، چرا نمی‌تواند مشکلات کارگران را حل کند؟

میزان افزایش دستمزد الان ارتباط مستقیم با اعتراضات کارگری صورت گرفته ندارد. بخش عمده‌ای از اعتراضات کارگری مربوط به دستمزد عقب افتاده کارگران یا مساله امنیت شغلی است. اخراج‌ها یا تعطیلی واحدهای تولیدی را شاهد هستیم. واحدهای بزرگ تعطیل شده و کارگران‌شان بیکار هستند و دستمزد و سنوات‌شان پرداخت نشده و به همین دلیل اعتراض می‌کنند. در واقع اعتراض‌ها بیشتر جنبه تدافعی داشته و برای دریافت حقوق و مطالبات عقب افتاده یا حفظ شغل کارگران است. یعنی برای حفظ شرایط موجود بوده؛ نه ارتقای شرایط.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها