سعید مدنی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

اولویت مهندس سحابی حل مشکلات داخل کشور بود/ سیاست‌های بعد از دهه 70 از نظر سحابی باعث مخدوش شدن هویت ملی شد

سعید مدنی جامعه‌شناس، در مورد نگاه مرحوم عزت‌الله سحابی به جامعه ایرانی، می‌گوید: از نظر سحابی برای پذیرش و به رسمیت شناختن اختلاف‌ها و تفاوت‌ها در جامعه ایران چه از جهت قومی، چه از جهت مذهبی و دست‌یابی به توسعه، نیاز به تقویت هویت ملی داریم.

اولویت مهندس سحابی حل مشکلات داخل کشور بود/ سیاست‌های بعد از دهه 70 از نظر سحابی باعث مخدوش شدن هویت ملی شد
کد خبر: 191642
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۱۸:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی- سعید مدنی قهفرخی جامعه‌شناس و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی در سالگرد درگذشت مهندس عزت‌الله سحابی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره نگاه مهندس سحابی به جامعه مدنی و مطالبه‌گری جامعه مدنی گفت: مهندس سحابی رویکردی توسعه‌گرا به مسئله ایران داشت. درواقع همه مسئله ایران را از زاویه توسعه ملی بررسی می‌کرد و یکی از پیش‌فرض‌های مهم در این زمینه را تقویت هویت ملی می‌دانست.

این فعال ملی مذهبی ادامه داد: مرحوم سحابی معتقد بود برای پذیرش و به رسمیت شناختن اختلاف‌ها و تفاوت‌ها در جامعه ایران چه از جهت قومی، چه از جهت مذهبی و دست‌یابی به توسعه، نیاز به تقویت هویت ملی داریم.

مدنی در خصوص نگاه مرحوم سحابی به بحث هویت ملی گفت: سحابی در مقاله‌ای که سال 72 و در سالگرد انقلاب به‌عنوان یک جمع‌بندی از تحولات انقلاب تا آن سال نوشت تأکید کرده بود، به‌رغم همه اختلافات برای حفظ منافع ملی و تأمین آن باید به هویت ملی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. سحابی سیاست‌هایی را که از این نگرش دور بودند مورد نقد قرار می‌داد. او اعتقاد داشت سیاست‌های ماجراجویانه‌ای که منابع ملی را صرف پروژه‌هایی می‌کند که یا ارتباطی با منافع ملی ایران ندارد، یا اینکه با منافع ملی ایران تعارض دارد اشتباه است و اولویت را به حل مسائل ایران و توجه به داخل و حل مسائل جامعه ایران عنوان می‌کرد.

او افزود: به‌طور مشخص سیاست‌هایی که موجب شکاف اجتماعی شود و یا شکاف‌های اجتماعی کشور را فعال می‌کند از دیدگاه مهندس سحابی مورد نقد بود؛ به همین خاطر هم همیشه به موضوع فقر و نابرابری تأکید می‌کرد.

مدنی در پایان یادآور شد: مرحوم سحابی در همان سرمقاله پیش‌بینی کرده بود که سیاست‌های به کار گرفته‌شده در کشور از دهه 70 به بعد به مخدوش شدن هویت ملی کمک کرده است. پاسخ مهندس سحابی به توسعه و جامعه ایران چیزی نیست جز بازگشت به عوامل و برنامه‌هایی که بتواند هویت ملی را تقویت کند و پاسخی به بحران‌های موجود باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها