کد خبر: 191829
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۱۳:۳۱:۰۰
| |

احمد مسجدجامعی خبر داد:

نابودی باغ‌های تهران به دلیل بی‌هویتی/ احکام صادره اجرا نمی‌شوند

عضو شورای شهر با بیان اینکه از باغ‌ها حمایت نمی‌شود، با انتقاد از نابودی باغ معروف برره گفت: مشکل اساسی ما نبود شناسنامه باغ‌ها است. طرح تفصیلی به هر نیتی، طوری نوشته شده که باغ‌ها حفظ نشوند.

نابودی باغ‌های تهران به دلیل بی‌هویتی/ احکام صادره اجرا نمی‌شوند
کد خبر: 191829
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۱۳:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| باغ معروف به برره که پیش از این با یک سریال تلویزیونی طنز محبوب در دهه 80 به شهرت رسیده بود، براساس گزارش‌های جدید در شرایط مناسبی قرار نداشته و در حال نابودی است. اما این شرایط محدود به باغ برره نبوده و به نظر می‌رسد با وجود لغو مصوبه برج-باغ همین چند هکتار باقی‌مانده از باغ‌های تهران هم در خطر است، گویا همه چیز دست به دست هم داده است تا باغ‌های تهران را نابود کنند.


در حال حاضر 550 مورد پرونده تخلف باغ‌ها به قوه قضاییه ارسال شده و از این تعداد، حکم 59 پرونده صادر شده که آن‌ها هم به اجرا نرسیده است. باغ 22 هزار متری برره هم در دستگاه قضا پرونده دارد. محمد مختاری (رئیس سازمان پارک‌ها و بوستان‌های شهرداری تهران) در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که سرنوشت این باغ به کجا خواهد رسید، گفت: در رابطه با اتفاقاتی که در این باغ افتاده به قوه قضائیه شکایت کرده‌ایم. متاسفانه خود مالک باغ را تخریب کرده است. پرونده در قوه قضائیه است و باید آن‌ها رسیدگی کنند.


با این حال به اعتقاد احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران خطری که کماکان باغ‌های تهران را تهدید می‌کند، نامشخص بودن هویت باغ‌ها است.

مسجدجامعی دراینباره گفت: در تهران اماکنی وجود دارد که سندشان باغ است، اما عکس‌های هوایی نشان می‌دهد که در حقیقت باغ نیستند. در گذشته قانونی وجود داشت که براساس آن، کسی نمی‌توانست بیش از هزار متر زمین داشته باشد، در نتیجه کسانی که زمین‌های بالای هزار متر داشتند، درختانی را به صورت شِکلی در زمین کاشته و سند باغ می‌گرفتند.


وی ادامه داد: مشکل اساسی ما نبود شناسنامه باغ‌ها است. وقتی مکانی کاربری مسجد داشته باشد، کسی نگران نیست که کاربری‌ش را تغییر دهند چراکه مساجد شناخته شده هستند. اما در مورد باغ‌ها این مساله صدق نمی‌کند باغ‌هایی وجود دارند که البته در سندشان هم اسم باغ ذکر شده اما تبدیل به باغ تُنُک شده‌اند.


مسجدجامعی با بیان اینکه در تعریف باغ اختلاف فراوان وجود دارد، افزود: شناسنامه باغ‌ها به همین دلیل دارای اهمیت است تا تکلیف باغ‌ها مشخص شود. باغ‌هایی در تهران هستند که براساس طرح تفصیلی کاربری باغ ندارند. طرح تفصیلی باید اصلاح شود، نمی‌توانیم که باغ را حذف کنیم! طرح تفصیلی ممکن است به هر دلیلی کاربری را غیرباغ درج کرده باشد.


عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر با تاکید بر وجود رویکرد ضدباغ در طرح‌های شهری ازجمله طرح تفصیلی خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی باید به نحوی اصلاح شود که باغ‌ها حفظ شوند. اما به نظر می‌رسد که طرح تفصیلی _حال به هر نیتی_ طوری نوشته شده که باغ‌ها حفظ نشوند. کنار باغ برره نیز باغی قرار دارد که به همین سرنوشت دچار شده و در معرض تخریب قرار دارد. انگار همه چیز دست به دست هم داده که فضای سبز شهری را از بین ببرند و متاسفانه کماکان از باغ‌ها حمایت نمی‌شود.

مالک باغ برره براساس حکم دادگاه و مصوبه برج باغ اجازه دارد فقط در 30درصد آن ساخت‌وساز کرده و موظف است 70 درصد باغ را به فضای سبز اختصاص دهد. اما به گفته مسجدجامعی درختان باقی مانده نیز در حال خشک شدن هستند و این باغ ارزشمند در حال نابودی است. این باغ ارزشمند در سال 93، حدود 405 اصله درخت سبز داشته است، اما در حال حاضر فقط 200 اصله درخت باقی مانده است و در یک فرآیند دو ساله 200 اصله آن را خشکانده‌اند.

براساس قانون، دادگاه می‌تواند، در صورت اثبات تخلف و کوتاهی مالک، باغ را ضبط کند اما به گفته مسجد‌جامعی همان 59 موردی که حکمشان ضبطشان هم صادر شده است، بلاتکلیف مانده‌اند و قدرت اجرای حکم وجود ندارد.

شرایط بحرانی باغ‌های تهران، این ریه‌های تنفسی پایتخت، حتی باعث شد مقام معظم رهبری سال 93 دستور اکید و مستقیم برای حفظ باغ‌ها صادر کنند و پیرو آن جلساتی در شورای عالی شهرسازی و معماری برگزار شد، با این وجود هنوز مصوبه برج-باغ از بندهای طرح تفضیلی حذف نشده است. رییس‌جمهور هم در اولین جلسه خود با شهردار جدید مستقیما از او خواست حفظ باغ‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

به نظر می‌رسد حتی با دستور مستقیم بالاترین مقام‌های کشور هم روند حفط باغ‌های تهران به کندی طی می‌شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها