کد خبر: 191832
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۱۳:۳۲:۰۰
| |

سیسی با حضور در پارلمان برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور مصر سوگند یاد کرد

عبدالفتاح سیسی امروز(شنبه) با حضور در پارلمان برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور مصر سوگند یاد کرد. سیسی در دور اول ریاست‌جمهوری خود که بعد از چند سال آشفتگی به شکل نسبی آرامش را به مصر بازگرداند، به لطف حمایت‌های مادی و سیاسی امارات و عربستان و برخی کشورهای غربی توانست تا حد قابل قبولی رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی را برای مصری‌ها به ارمغان بیاورد.

سیسی با حضور در پارلمان برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور مصر سوگند یاد کرد
کد خبر: 191832
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۱۳:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالفتاح سیسی بنا بر اعلام کمیسیون انتخابات مصر، در انتخابات ریاست جمهوری مصر که از 26 تا 28 مارس 2018 برگزار شد، با اکثریت قاطع 97 درصد آرا پیروز شد.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، سیسی در جمع نمایندگان پارلمان گفت که با تمام توان "مسیر پیشرفت"ی را که آغاز کرده ادامه خواهد داد.

در میان صحبت‌های سیسی که در آن به حمایت از حقوق مسیحیان قبطی و زنان تاکید کرد و پیشرفتی سریع در اقتصاد را وعده می‌داد، برخی نمایندگان پارلمان با شعر خوانی و ثناگویی به تمجید از سیسی پرداختند که این اقدامات با تشویق دیگر نمایندگان پارلمان همراه بود.

رئیس‌جمهور مصر که قرار است از امروز چهار سال دیگر سکان اداره مصر را بر عهده داشته باشد گفت که بهداشت و آموزش اولویت برنامه‌های دولت او در دوره جدید ریاست‌جمهوری خواهد بود.

سیسی در دور اول ریاست‌جمهوری خود که بعد از چند سال آشفتگی به شکل نسبی آرامش را به مصر بازگرداند، به لطف حمایت‌های مادی و سیاسی امارات و عربستان و برخی کشورهای غربی توانست تا حد قابل قبولی رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی را برای مصری‌ها به ارمغان بیاورد.

عبدالفتاح سیسی که پیشتر فرمانده ارتش مصر بوده و در میان نظامیان این کشور نفوذ بسیاری دارد، در سخنان امروز خود در مقابل نمایندگان پارلمان وعده داد عملیات نظامی کنونی علیه "تروریست‌ها" را که امنیت و ثبات کشورش را تهدید می‌کنند، ادامه دهد.

منظور از تروریست در جامعه امروز مصر شبه‌نظامیان عمدتا وابسته به داعش در صحرای سینا و نیز اعضای اخوان المسلمین در دیگر نقاط این کشور هستند که از از نظر قاهره یک گروه تروریستی همسان با داعش است و بسیاری از رهبران آن در دوران حکومت چهار ساله سیسی پشت میله‌های زندان فرستاده شدند.

علی عبدالعال، رئیس پارلمان مصر پیش از این از اعضای پارلمان خواسته بود تا برای ادای سوگند سیسی جلسه تشکیل دهند. از سال 2005 این اولین بار است که رئیس‌جمهوری مصر در پارلمان سوگند می‌خورد چراکه قبلا در برابر مجمع عمومی دادگاه قانون اساسی سوگند می‌خورد.

بعد از انقلاب 25 ژوئیه نظام سلطنتی در مصر برانداخته شد و نظام حکومتی به رای شورای رهبری انقلاب به نظام جمهوری تغییر یافت. از زمان اعلام نظام ریاست‌جمهوری مصر شاهد تعیین چندین رئیس‌جمهور از جمله محمد نجیب اولین رئیس‌جمهوری این کشور بوده است او مقابل مجلس سوگند یاد نکرد.

جمال عبدالناصر اولین رئیس‌جمهوری مصر بود که در سال 1957 در مقابل پارلمان سوگند یاد کرد. او در جریان یک همه‌پرسی به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.

سیسی پیش از این در گفت‌وگو با مجله " الرجل" به بیان دیدگاه‌های خود درباره ریاست‌جمهور پرداخت. او گفت که حتی در خواب هم فکر نمی‌کرده که رئیس جمهور شود و آرزو داشته خلبان نیروی هوایی باشد.

رئیس جمهوری مصر اظهار داشت: من از خانواده متدین میانه‌رو همانند بسیاری از خانواده‌های مصری هستم.

سیسی همچنین تصریح کرد: مصر و عربستان بال‌های امت عربی هستند و هماهنگی بالایی میان این دو کشور برقرار است.

وی ضمن ستودن حمایت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از مصر تاکید کرد که به لطف این حمایت مصر بحران‌هایش را پشت سر گذاشته است.

سیسی همچنین گفت: برایم سخت بود ببینم مردم در رنج و سختی هستند و ساکت بنشینم. مجبور شدم اقدامات سخت اقتصادی اجرا کند.

رئیس جمهوری مصر همچنین عنوان داشت: هنگامی که حملات سه جانبه علیه مصر رخ داد، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از کسانی بود که به حمایت از مصر پرداخت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها