آلودگی هوای شهر کرمان از مرز هشدار گذشت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه بالا رفتن شاخص‌های آلایندگی در هوا بالاتر از 200 مرز هشدار و خطر را نشان می‌دهد؛ گفت: ذرات معلق در هوای شهر کرمان امروز صبح به 259 (PM2.5 میکرون) رسید.

آلودگی هوای شهر کرمان از مرز هشدار گذشت
کد خبر: 191936
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۳ ۱۰:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه بالا رفتن شاخص‌های آلایندگی در هوا بالاتر از 200 مرز هشدار و خطر را نشان می‌دهد؛ گفت: ذرات معلق در هوای شهر کرمان امروز صبح به 259 (PM2.5 میکرون) رسید.

رضا جزینی زاده روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: گرد و غبار موجود در هوای شهر کرمان به سمت شرق استان در حرکت است.


وی با بیان اینکه شاخص کیفی هوا در شهر زرند نیز امروز صبح به 300 رسید اظهار داشت: هرگونه فعالیت بدنی برای همه گروه‌های سنی جامعه ممنوع است.


جزینی از پیشنهاد تعطیلی مهدکودک ها، خودداری از فعالیت‌های آلوده کننده، پرهیز از قرار گرفتن در محیط‌های باز، استفاده از ماسک برای کارکنان ادارات و افرادی بیرون از ساختمان‌ها به عنوان هشدار‌هایی برای در امان ماندن از شرایط موجود نام برد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه در اکثر شهر‌های استان کرمان دستگاه پایش ریزگرد‌ها و گرد و غبار وجود ندارد گفت: این دستگاه فقط در شهر‌های فهرج، ریگان، زرند و کرمان موجود است.


وی با اشاره به تصویب سند ملی و گرد و غبار در کشور گفت: ماده هفت این سند تاکید کرده است که ستاد متناظر ملی در استان‌ها تشکیل شود که این ستاد در کرمان نیز به ریاست استاندار در آبان ماه سال گذشته با حضور 12 دستگاه تشکیل و پیشنهاداتی مرتبط نیز اخذ شد.


جزینی اظهار داشت: استان کرمان در فروردین ماه فقط یک روز پاک داشته، اما در اردیبهشت ماه روز پاکی نداشته و در خرداد ماه نیز بیشتر روز‌های آن تاکنون از نظر شاخص‌های کیفی در مرحله ناسالم برای گروه‌های حساس و خیلی ناسالم و خطرناک بوده است.


شاخص آلایندگی ناشی از ذرات معلق در هوا بین صفر تا 50 هوای پاک، 50 تا 100 هوای سالم، بین 100 تا 150 هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، 150 تا 200 هوای ناسالم برای تمام افراد و از 200 به بالا خطرناک است.


شهر کرمان از اوایل صبح امروز با ریزگرد‌ها و گرد و غبار مواجه است.


ذرات معلق هوا (PM) اصطلاحی است که برای توصیف ذرات جامد و مایع پراکنده شده در هوا استفاده می‌شود.


ذرات معلق هم از نظر جنس و هم از نظر سایز بسیار متنوع است، ولی با توجه به اندازه آن‌ها به سه نوع ذرات درشت (coarse particles) یا PM10 ذرات ریز (fine particles) یا PM2.5 و ذرات بسیار ریز (ultra fine particles) یا PM0.1 تقسیم می‌شود.

منبع: انتخاب



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها