کد خبر: 192230
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۷ ۱۲:۲۱:۰۰
| |

هم‌زمان با دومین سال بحران در روابط کشورهای عرب خلیج فارس:

قطر خواستار امضای توافق‌نامه منطقه‌ای جدید شد

با ورود بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دومین سال خود، قطر اعلام کرد، زمان آن فرا رسیده که این «فصل اسفناک در تاریخ منطقه خلیج» فارس پایان یابد. دوحه همچنین از کشورهای این منطقه خواست توافق‌نامه منطقه‌ای جدیدی را منعقد کنند.

قطر خواستار امضای توافق‌نامه منطقه‌ای جدید شد
کد خبر: 192230
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۷ ۱۲:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با روزنامه "نیویورک تایمز" آمریکا گفت، سال میلادی گذشته کشورهای عربستان، بحرین، امارات و مصر، قطر را محاصره کردند، این کشورها احساس کردند از سوی سیاست خارجه مستقل دوحه تهدید می‌شوند و در واکنش به آن مرزها را بسته و پروازها به قطر را منع کردند.

آل ثانی افزود: شاید کشورهای محاصره‌کننده توافق کردند که قطر را به زانو درآورند، اگر چنین نیتی داشته‌اند، تلاششان نتیجه عکس داده است. قطر امروز قوی‌تر از سال گذشته شده است.

وی ادامه داد: قطر طی 24 ساعت از آغاز محاصره به منابع جدید، راه‌های وارداتی جایگزین و کالاهای پایدارتر مانند غذا و دارو تکیه کرد و طی هفته‌ها و ماه‌های آتی پس از آن نیز قرادادهای طولانی مدتی در زمینه همکاری اقتصادی امضا کرد و از طریق کاهش وابستگی به منابع هیدورکربنی برنامه‌های توسعه اقتصادی را تسریع بخشید.

آل ثانی تصریح کرد، در ماه اکتبر یعنی پس از گذشت چند ماه از محاصره، صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد، اقتصاد قطر در منطقه خلیج فارس سریع‌ترین رشد را داشته است.

وی گفت: محاصره قطر ثبات خاورمیانه را تضعیف کرده است و اکنون باید روشن شود که امکان ندارد که این درگیری برنده‌ای داشته باشد، به همین دلیل زمان آن است که کشورهای محاصره کننده از توهم پیروزی بیرون آیند و اولویت را منافع امنیتی خاورمیانه قرار داده و به محاصره قطر پایان دهند.

وزیر خارجه قطر تصریح کرد، کشورش معتقد است که کشورهای منطقه خلیج فارس باید چارچوب جدیدی برای تحکیم صلح و امنیت ایجاد کنند: "شورای همکاری خلیج (فارس) در طول تاریخ عامل ثبات در امور کشورهای این منطقه بوده است اما هدف از این شورا این نیست که به عنوان دادگاه منطقه‌ای یا هیئت سیاست‌گذاری عمل کند."

وی گفت، مسائل مربوط به کشورهای خلیج فارس گفت‌وگو و مذاکره وسیع‌تری می‌طلبد و دولت قطر معتقد است توافق‌نامه منطقه‌ای جدیدی که ارتباطی با اختلاف اخیر نداشته باشد، می‌تواند "رهبری و قدرت مثبت و کارآمد را که قبلا وجود داشت" به منطقه بازگرداند و این توافق‌نامه می‌تواند به خاورمیانه در مقابله با چالش‌های اقتصادی و سیاسی کمک کند.

وزیر خارجه قطر در پایان گفت، همه اتفاق نظر دارند که زمان آن فرا رسیده است که این فصل اسفناک در تاریخ خلیج فارس پایان یابد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها