احمد شیرزاد:

انتخاباتی کردن فضا به ضد‌انتخاباتی شدن جامعه دامن می‌زند

احمد شیرزاد گفت: موافق اینکه صلاح‌طلبان برای جلب‌توجه جامعه به چهره‌های انتخاباتی‌شان در سال 1400 از الان فعالیت کنند، نیستم؛ این کار فضا را خراب کرده و به موج ضد‌انتخابات دامن می‌زند.

انتخاباتی کردن فضا به ضد‌انتخاباتی شدن جامعه دامن می‌زند
کد خبر: 192550
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ۰۷:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| یک سال پس از استقرار دولت دوم حسن روحانی و سه سال مانده تا پایان دولتش، فضای بحث بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به وجود آمده است. جریان‌های سیاسی زیر پوست تحولات موجود برای چهره کردن کاندیداهای محتمل‌شان تلاش می‌کنند. گویی که انتخابات 3 سال زودتر از راه رسیده است. احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که جامعه در حال حاضر نوعی احساس ناامیدی از رایش دارد و دامن زدن به فضای انتخابات در چنین شرایطی بستر ضدانتخاباتی شدن جامعه را فراهم می‌کند.

چرا انتخابات 1400 زودتر از موعد به مرکز توجهات برخی جریان‌های سیاسی به ویژه اصولگرایان تبدیل شده است؟ چرا این چهره‌ها از الان به انتخابات می‌پردازند؟

برخی جریان ها و چهره‌ها هستند که بدشان نمی‌آید به عرصه انتخابات بیایند یا طرفدارانی دارند و چهره‌های دیگری مایل به کاندیداتوری‌شان هستند. در دوره دوم انتخابات که فضای انتقال قدرت سیاسی بیشتر فراهم می‌شود و رییس‌جمهور مستقر هم نمی‌تواند کاندیدا شود، این نوع رفتارها افزایش می‌یابد و خیلی‌ها خود را در مظان انتخاب شدن می‌بینند. هواداران و دوستان رییس‌جمهور مستقر هم برای کاندیداتوری علاقه نشان می‌دهند و فضا را به سمت انتخاباتی‌شدن تحریک می‌کنند. برداشت من در شرایط کنونی که حدود 3 سال تا انتخابات زمان باقی مانده، چنین است.

واقعیت این است که از الان تا انتخابات ریاست‌جمهوری راه زیادی مانده است. اتفاقات زیادی ممکن است آرایش صحنه سیاست و شانس جریان‌ها و چهره‌های سیاسی را دستخوش تغییر بکند. موفقیت‌ها و شکست‌های دولت مستقر در تغییر فضا کاملا تعیین‌کننده است. من فکر می‌کنم نیروهایی که با دقت و برنامه‌ریزی سیاسی وارد صحنه می‌شوند، علی‌القاعده الان نباید موضوع انتخابات 1400 را به مرکز صحنه سیاست ببرند.

ائتلاف‌های انتخاباتی که در چند انتخابات گذشته صورت گرفته باید در ادوار انتخاباتی آتی ادامه پیدا کند؟

ما الان شاهد همداستانی‌ها و همراهی‌های سیاسی یا انفکاک‌هایی هستیم که مدام هم متحول می‌شود. موضوع ائتلاف همواره در سیاست وجود دارد و فقط مربوط به انتخابات نیست. اینکه الان موضوع و دغدغه ائتلاف‌های انتخاباتی باشد، زود است. در جریان اصلاح‌طلب نهادهایی برای رایزنی با طیف‌های سیاسی به عنوان شورای هماهنگی اصلاحات وجود دارد و کارها به این نهاد ارجاع می‌شود. اما اصولگرایان چنین نهادی ندارند و معمولا اصولگرایان تا چند ماه مانده به انتخابات در نوعی سردرگمی به سر می‌برند.

موافق هستید که اصلاح‌طلبان برای جلب‌توجه جامعه به چهره‌های انتخاباتی‌شان در سال 1400 از الان فعالیت کنند؟

موافق نیستم. این کار فضا را خراب کرده و به موج ضد‌انتخابات دامن می‌زند. این کار به صلاح نیست. به نفع چهره‌ها هم نیست و غالبا چهره‌ها را خراب می‌کند تا جاذبه ایجاد کند و به دشمنی‌ها دامن می‌زند. هر میوه‌ای باید برسد تا آن را چید. تا انتخابات زمان زیادی مانده و دولت آقای روحانی مستقر است. انتخابات همیشه شور و نشاطی ایجاد می‌کند اما در مسوولان مستقر در نهادهای اجرایی و اداری سستی به وجود می‌آورد؛ در حالی که باید با قدرت به انجام وظیفه بپردازند. به نفع اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست که بر مساله انتخابات تمرکز کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها