روبرتو کاستالدی، تحلیلگر سیاسی:

سیاست‌های آمریکا نتایج نشست گروه 7 را به آتش کشاند

تجارت قطعاً یک موضوع حیاتی است؛ اما بعید است معامله‌ای صورت بگیرد. در چند ماه گذشته بحث و گفت‌وگوهای دوجانبه بین کشورهای مختلف و ایالات‌متحده وجود داشته است. درنهایت، به تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم برای اروپا ختم شد.

سیاست‌های آمریکا نتایج نشست گروه 7 را به آتش کشاند
کد خبر: 192734
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ۱۸:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به دونالد ترامپ همتای آمریکایی خودش گفت که رهبران گروه 7 درباره سوریه، ایران و کره شمالی صحبت خواهند کرد. این صحبت‌ها پس از دیدار این دو رهبر در حاشیه اجلاس گروه 7 بود. علاوه بر این، ترامپ گفت‌وگویی هم با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، به گفته رهبر ایالات‌متحده آن‌ها مذاکرات مفیدی داشتند که به روابط تجاری دو بین کانادا و آمریکا کمک کرد. خبرگزاری اسپوتنیک با روبرتو کاستالدی، تحلیلگر سیاسی در رابطه با این موضوع صحبت کرده است.

جالب است که دونالد ترامپ پیشنهاد کرده تا روسیه هم بخشی از اجلاس گروه 7 باشد و به این گروه بازگردد. شما دراین‌باره چه فکر می‌کنید؟ واکنش روسیه به این نظر چیست؟

من فکر می‌کنم تمایل نداشتن روسیه به حضور در این گروه جالب بود. هنگامی‌که گروه 7 به وجود آمد، بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داد؛ اما امروزه تقریباً 35 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را دارد.

بدیهی است که تمرکز زیادی بر تعرفه‌های و جنگ تجاری است. فکر می‌کنید در روز دوم در مورد چه مسائلی بحث خواهد شد؟

تجارت قطعاً یک موضوع حیاتی است؛ اما فکر نمی‌کنم معامله‌ای صورت بگیرد. در چند ماه گذشته بحث و گفت‌وگوهای دوجانبه بین کشورهای مختلف و ایالات‌متحده وجود داشته است. درنهایت، به تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم برای اروپا ختم شد.

اما چیزی که واقعاً درخطر است، نظم اقتصاد جهانی است. این‌یکی از مسائل بسیار مهم است و کشورهای دیگر فشار می‌آورند تا با ایالات‌متحده به توافق برسند و سازمان تجارت جهانی سقوط نکند.

یکی از موضوعات مهم در دستور کار قطعاً ایران خواهد بود. فکر می‌کنید این موضوع تغییری در رویکرد اروپا ایجاد خواهد کرد؟

اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را می‌کند که این توافق حفظ شود؛ اما حقیقت این است که این موضوع بیشتر به شرکت‌های اروپایی برمی‌گردد تا اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن.

درواقع برخی از شرکت‌ها اعلام کردند با خروج ترامپ از برجام دیگر با ایران همکاری نمی‌کنند.

مگر آنکه اتحادیه اروپا مایل باشند و بتوانند خسارت‌های این شرکت‌ها را جبران کنند؛ اما این کار بسیار دشوار است.

اجلاس سازمان همکاری شانگهای هم‌زمان برگزار شده است و بسیاری از تحلیلگران فکر می‌کنند این اجلاس مهم‌تر از نشست گروه 7 است. نظر شما چیست؟

بستگی به تصمیماتی دارد که در هر اجلاس گرفته می‌شود. ما در حال وارد شدن به جهانی چندقطبی هستیم. مسئله این است که چه کسی مایل و قادر به ارائه پیشنهاد‌ها برای ارائه محصولات عمومی برای کار با کالاهای عمومی بدون توجه به عملکرد بازار، مقابله با چالش زیست‌محیطی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها