معاون سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین پاسخ داد

شکار، تهدید محیط زیست یا ضامن تنوع زیستی؟

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حواشی ارائه مجوز شکار به شکارچیان خارجی، می‌گوید: «شکار اصولی و پایدار نه تنها به محیط زیست و گونه‌های جانوری صدمه نمی‌زند بلکه باعث تقویت تنوع زیستی می‌شود.»

شکار، تهدید محیط زیست یا ضامن تنوع زیستی؟
کد خبر: 192909
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اگرچه ارائه مجوز شکار آن هم به شکارچی‌های خارجی، مسئله تازه‌ای نیست اما هرگز یک توافق جمعی درباره آن صورت نگرفته است. همین هم باعث می‌شود که هر وقت خبری درباره قیمت و چگونگی واگذاری مجوز شکار به گوش برسد بلوای بزرگی بین فعالان محیط زیست به راه بیفتد. اتفاقی که ظرف چند روز گذشته هم افتاده، وقتی که مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که هر مجوز شکار بین 50 تا 70 میلیون به شکارچیان خارجی فروخته می‌شود، صدای اعتراض خیلی‌ها بلند شد. مثلاً عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با محکومیت این تصمیم گفت: « در شرایط فعلی با توجه به پتانسیل‌ها در هیچکدام از مناطق کشور ظرفیت شکار وجود ندارد.»

در مقابل حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، در این مورد به اعتمادآنلاین می‌گوید: «شکار اصولی و پایدار نه تنها به محیط زیست و گونه‌های جانوری صدمه نمی‌زند بلکه باعث تقویت تنوع زیستی می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «روزهای اخیر، یعنی خردادماه، نه فصل جفت‌گیری است و نه فصل زایمان حیوانات. در این ایام جفت‌گیری تمام شده و نرها کاملاً از ماده‌ها و بزغاله‌ها جدا هستند. حتی در مورد تأخیر در زایمان حیوانات،‌ در مناطق سردسیر هم توجه کردیم. ممکن است امسال با توجه به طولانی شدن فصل سرما در برخی مناطق زایمان با تأخیر انجام شود. به همین دلیل هم مجوز شکار در این مناطق داده نشد تا هیچ‌گونه اضطرابی به حیوانات وارد نشود.»

او می‌گوید: «یک شکارچی حرفه‌ای که اقدام به شکار اصولی می‌کند،‌ می‌داند که چه حیواناتی را باید شکار کند، از طرفی چون با شناسنامه این کار را انجام می‌دهد، مقرراتی را که در این زمینه وجود دارد، رعایت می‌کند. مخصوصاً در مورد اینکه فقط اجازه شکار جنس نر را دارد.»

ظهرابی بر اهمیت شکار تأکید می‌کند و می‌گوید: «در مورد برخی از گونه‌ها،‌ شکار نه تنها تهدیدکننده نیست بلکه کمک‌کننده هم هست،‌ مثلاً برخی از گونه‌های چهارپا چند جفتی هستند، به همین دلیل باید تعداد نرها از تعداد ماده‌ها کمتر باشد. اگر چنین نباشد بخش زیادی از فصل جفت‌گیری به درگیری بین نرها می‌گذرد و فرصت بارداری برای تعداد زیادی از ماده‌ها از بین می‌رود. همچنین با حذف نرهای پیر، فرصت برای نرهای جوان بهتر فراهم می‌شود و این نرها بهتر و موفق‌تر می‌توانند فرآیند جفت‌گیری را انجام دهند.»

به گفته ظهرابی، در گذشته مجوزهای شکار بدون در نظر گرفتن ضابطه‌ها و صلاحدیدهای زیست‌محیطی انجام می‌شد، او می‌گوید: «وضعیت گذشته موجب برخی بی‌اعتمادی‌ها شده است اما باید اعلام شود که دیگر شرایط مانند قبل نیست.»

او ادامه می‌دهد: «مجوز شکار هم فقط به خارجی‌ها داده نمی‌شود بلکه شکارچیان بومی هم با پرداخت مبالغ بسیار کمتر می‌توانند به شکار اصولی بپردازند و عواید حاصل از فروش تمام مجوزها صرف تقویت زیست‌گاه‌ها می‌شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها