کد خبر: 193097
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۳ ۰۸:۱۳:۰۰
| |

محمود علیزاده طباطبایی:

با وجود تامین وثیقه، طاهری در بازداشت است

محمود علیزاده طباطبایی گفت: ادامه بازداشت طاهری غیرقانونی است. برای او قرار وثیقه صادر شده است و با وجود تامین وثیقه او هنوز در بازداشت به سر می‌برند هر چند ضابطین دوبار به او مرخصی داده‌اند.

با وجود تامین وثیقه، طاهری در بازداشت است
کد خبر: 193097
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۳ ۰۸:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد‌علی طاهری مسوول فرقه عرفان کیهانی یا حلقه در ایران است که 14 اردیبهشت سال 90 بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به‌اتهام توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع، استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس)، ضالّه بودن کتب و آثار، به 5 سال حبس، پرداخت 900میلیون تومان جزای نقدی و 74 ضربه شلاق محکوم شد. علیزاده طباطبایی وکیل محمد علی طاهری معتقد است این‌بار نیز دادگاه در صدور حکم به تبصره ماده 286 قانون مجازات اسلامی استناد کرده در حالی که در دو مرتبه قبلی، دیوان عالی کشور اعلام کرده که طاهری مشمول ماده 286 نمی‌شود.

پرونده محمد علی طاهری در چه وضعیتی قرار دارد؟

خوشبختانه پس از مقاومت‌های زیادی که در طول بررسی صورت گرفت، پرونده به شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر ارجاع شده و منتظر وقت رسیدگی به پرونده هستیم.

تاکنون دوبار حکم اعدام برای طاهری صادر شده است اما هردوبار حکم نقض شده است. دلیل نقض حکم چه بوده است؟

نخستین‌باری که این حکم نقض شد، دیوان گفته بود که تحقیقات کامل نیست و همچنین تاکید داشتند در چند مورد نقص وجود دارد. یکی از این موارد که در کیفرخواست به آن اشاره شده بود، هواداری او از گروه‌های چریک فدایی خلق بود. دیوان در واکنش به این موضوع خواستار دلیل و مدرک شد. در کنار این موضوع، دیوان در چهار مورد دیگر خواستار شواهد و مدرک بود که ارایه نشد. یکی دیگر از موارد مورد سوال دیوان اتهام ارتداد او بود. پس از ایرادات دیوان پرونده به دادسرا بازگشت. دادسرا موارد مورد ایراد دیوان را مجددا بررسی کرد و حکم تعلیق صادر شد. در این شرایط دلیلی برای ارسال مجدد پرونده به دادگاه وجود نداشت زیرا حکم اعدام نقض شده بود و برای باقی موارد منع تعقیب صادر شد. دیوان در حکم خود صراحتا اعلام کرده بود که اگر او مرتکب فساد شده ((موضوع ماده 286)) باید مشخص شود فساد در چه زمینه‌ای و با چه گستردگی بوده است؟ اولین اقدامی که این شعبه انجام داد نگهداری آقای طاهری به شکل بازداشت موقت بود. این در حالی است زمانی که پرونده او به شعبه 15 آمد دوسال بازداشت موقت او به اتمام رسیده بود و دادگاه به هیچ‌وجه حق ندارد متهمی را بیش از دو سال در بازداشت موقت نگه دارد. ما نسبت به این موضوع اعتراض کردیم اما متاسفانه به اعتراض ما ترتیب اثر داده نشد اما با وجود فشار‌هایی که صورت گرفت، جلسه رسیدگی بدون حضور من که وکیل او بودم تشکیل شد. ما توانستیم یکی از همکاران را به جای خود در این دادگاه حاضر کنیم اما متاسفانه فرصت دفاع به او هم داده نشد و حکم صادر شد. باید بگویم ادامه بازداشت آقای طاهری بلاوجه است. برای او قرار وثیقه صادر شده است و با وجود تامین وثیقه او هنوز در بازداشت به سر می‌برند هرچند ضابطین تصمیم‌گیر دراین پرونده دوبار به او مرخصی داده‌اند.

یعنی با وجود تامین وثیقه او همچنان در بازداشت هستند؟

بله وثیقه تامین شده اما او فقط دوبار به مرخصی آمده‌اند اما آزاد نشده‌اند.


منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها