چرا خانه ادوارد سعید به آتش کشیده شد؟

مراحل ساخت مستند «در جستجوی وطن شرقی» که روایتی از زندگی ادوارد سعید، شرق شناس برجسته غرب است به اتمام رسیده است و به زودی از رسانه ملی به نمایش در می‌آید.

چرا خانه ادوارد سعید به آتش کشیده شد؟
کد خبر: 194422
|
۱۳۹۷/۰۳/۳۰ ۱۲:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مستند «در جستجوی وطن شرقی» به بررسی زندگی و اندیشه های ادوارد سعید متفکر فلسطینی الاصل مسیحی می پردازد که در طول زندگی خود تلاش داشته نگاه محافل غربی را به مسائل خاورمیانه و منطقه فلسطین اصلاح کند و از حقوق مردم این سرزمین دفاع نماید.

ادوارد سعید که خانواده اش جزو خانواده های اخراجی از فلسطین بعد از سال 1948 و تشکیل رژیم صهیونیستی بوده اند، اولین متفکر برجسته فلسطینی است که در سده اخیر در جهان غرب مطرح می شود و می تواند با اتخاذ رویکردی تأثیر گذار در علوم انسانی، مطالعات شرق شناسی و مطالعات پسا استعماری را متحول کند.

علیرضا خوشنویس کارگردان این اثر مستند ضمن بیان اینکه ادوارد سعید با وجود شباهت هایی که از لحاظ نوع نگاه به غرب و تحلیل شرق با نگاه انقلاب اسلامی دارد، ولی به اندازه کافی در ایران شناخته شده نیست، می گوید: آشنایی با ادوارد سعید به دوران دانشجویی بر می گردد که نظریاتش در حوزه بازنمایی تصویر شرق در سینمای غرب کمک فراوانی به درک فضای سینمای غرب و چگونگی روایت آن کرد.

این کارگردان مستند جذابیت ساخت اثری پیرامون ادوارد سعید را از نقطه نظر نگاه جدید این اندیشمند به مسأله فلسطین می داند و اظهار می دارد: از نظر اینکه ادوارد سعید از یک خانواده فلسطینی به مسأله غصب اسرائیل نگاه می کند و همچنین از زاویه نگاهی که به بحث ورود می کند و تلاش می کند مسأله فلسطین را در اذهان غربی ها زنده نگه دارد، حائز نگاه متفاوتی در میان اندیشمندان برجسته عصر حاضر است.

کارگردان مستند «در جستجوی وطن شرقی» ادامه می دهد: ممارست و پیگیری ادوارد سعید برای زنده نگه داشتن حق فلسطینی ها تا حدی بوده که بعد از مناظراتش با یهودیان حامی اسرائیل، به وی حمله می کنند و محل کارش را به آتش می کشند.

خوشنویس در پایان بیان می کند: این مستند با تهیه کنندگی مهدی مطهر، هم اکنون با اتمام فرآیند تدوین و بازبینی آماده پخش شده است انشا الله به زودی از رسانه ملی به نمایش در می آید.

منبع:خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها