ممنوعیت هر گونه ساخت و ساز ثابت در تالاب استیل آستارا

مطابق بند یک قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور هر گونه فعالیت بوم‌گردی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب شود، ممنوع است.

ممنوعیت هر گونه ساخت و ساز ثابت در تالاب استیل آستارا
کد خبر: 194460
|
۱۳۹۷/۰۳/۳۰ ۱۴:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| هرگونه ساخت و ساز ثابت یا شناور در تالاب استیل آستارا با توجه به مساحت بسیار کم تالاب، وجود زیستگاه، لانه گزینی پرندگان بومی و مهاجر و فشردگی کاربری‌ها در اطراف تالاب که باعث تضعیف کارکردهای اکولوژیک آن می‌شود، ممنوع است.

بر این اساس، فعالیت‌های بوم گردی در حاشیه تالاب‌ها باید با استفاده از سازه‌های سبک و سازگار با زیست بوم منطقه (با در نظر گرفتن ظرفیت برد تالاب و اولویت جوامع محلی) انجام شود و فقط برای ایجاد تریل‌های چوبی در داخل تالاب برای دسترسی پیاده به محل‌های پرنده‌نگری و با ارائه طرح اولیه و پس از تایید آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست قابل قبول خواهد بود.

گفتنی است، تالاب بین المللی استیل آستارا در 4 کیلومتری شهر آستارا قرار دارد. به دلیل نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف، اهمیت طبیعت‌گردی این تالاب را دو چندان می‌کند همچنین جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی منظره قابل توجهی را به وجود آورده ‌است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران است و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌های مهم استان تلقی می‌شود.

از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیابی بوده است که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، تالاب استیل 138 هکتار وسعت دارد و از مکان‌های گردشگرپذیر استان گیلان است. وجود درختان توسکا نیز در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده ‌است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها