جشنواره سارایوو از نوری بیلگه جیلان تجلیل می‌کند

در جشنواره فیلم سارایوو 2018 از نوری بیلگه جیلان کارگردان مولف ترکیه تجلیل می‌شود.

جشنواره سارایوو از نوری بیلگه جیلان تجلیل می‌کند
کد خبر: 194713
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ ۱۳:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جشنواره فیلم سارایوو امسال احترام خود را به مطرح‌ترین کارگردان امروز ترکیه یعنی نوری بیلگه جیلان ابراز می‌کند.

این کارگردان به عنوان مهمان برنامه اختصاصی بیست و چهارمین جشنواره فیلم سارایوو حضور خواهد یافت و علاوه بر نمایش جدیدترین فیلم وی یعنی «درخت گلابی وحشی» مخاطبان می‌توانند شاهد نمایشگاهی از عکاسی‌های وی باشند.

جیلان که تحصیلاتش را در مهندسی الکترونیک به پایان برده ابتدا با عشق به عکس کارش را شروع کرد و بعد چنان به شهرت رسید که به عنوان مولف سبک اورجینال سینمایی در ترکیه شناخته شد. وی در فیلم‌هایش فضایی منحصر به فرد خلق می‌کند و به مسایل احساسی و روح انسانی توجه دارد.

این کارگردان متولد 1959 در استانبول است و کار سینمایی‌اش را با ساخت فیلم کوتاه «پیله» در سال 1995 آغاز کرد و نخستین فیلم بلندش را با عنوان «قصبه» در سال 1998 جلوی دوربین برد.

فیلم «سه میمون» او که سال 2008 ساخته و نامزد نخل طلای کن شد، اولین فیلم بلند ترکیه است که به فهرست نهایی نامزدهای اسکار خارجی زبان راه یافت. وی سال 2014 جایزه نخل طلای کن را برای «رویای زمستانی» دریافت کرد.

جشنواره سارایوو در حالی از 10 آگوست در پایتخت بوسنی آغاز به کار می‌کند که امسال اصغر فرهادی رییس هیات داوران بخش مسابقه رسمی آن است. فیلم «جنگ سرد» پاولیکفکسی که در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشت و جایزه بهترین کارگردان را برد، امسال فیلم افتتاحیه این جشنواره است. بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم سارایوو تا 17 آگوست (26 مرداد) به کار خود ادامه می‌دهد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها