علیرضا آوایی، وزیر دادگستری:

زمان رسیدگی به پرونده‌های حقوقی نسبت به گذشته 8 روز کمتر شده است

وزیر دادگستری درباره روند طی رسیدگی به پرونده‌های حقوقی گفت: زمان رسیدگی به پرونده‌های حقوقی نسبت به گذشته هشت روز کمتر شده که بیش از هشت درصد کاهش داشته است.

زمان رسیدگی به پرونده‌های حقوقی نسبت به گذشته 8 روز کمتر شده است
کد خبر: 195485
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۵ ۰۹:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا آوایی وزیر دادگستری در همایش سراسری قوه قضاییه که با حضور سران سه قوه در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: همان‌گونه که رهبری فرمودند بخش‌های قوه قضائیه تدارک‌چی قاضی هستند. اینجانب هم خود را در این کسوت می‌دانم. تعداد دستگاه‌های ستادی و سازمان‌های جدا سی دستگاه است که نتایج عملکرد آنها در رسیدگی به پرونده‌ها باید متجلی شود.

وی درباره گزارش عملکرد دادگستری استان‌ها گفت: دو مساله‌ای که موجب خطای آماری شده مفهوم متفاوت آمار یکتا و آمار چرخشی و خلط این دو مبحث است. رسیدگی قضایی چند مرحله‌ای است. در پایان هر مرحله حکمی صادر می‌شود حال اگر در هر مرحله رسیدگی یک واحد به آمار پرونده‌ها اضافه کنیم آمار چرخشی به دست می‌آید. اگر همه پرونده‌ها را جمع بزنیم آمار یکتا به دست می‌آید. تعداد پرونده‌ها معادل آمار یکتا ست.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: تعداد واقعی منازعه به تعداد آمار چرخشی نیست. گفته شده سالانه 16 میلیون پرونده رسیدگی می‌شود این مربوط آمار چرخشی است در حالی که تعداد آمار یکتا بسیار کمتر بوده و عدم دقت در مفهوم این دو خطای استنباطی در پی‌دارد.

آوایی تاکید کرد: آثار خطای استنباطی موجب سوءاستفاده برخی رسانه‌های خارجی و اشتباه رسانه‌های داخلی است. اشتباه در تحلیل‌های تاریخی نسبت به بروز منازعه در کشور است که استنباط غلط در پی داشته است. برآورد ما این است که حداکثر ده درصد جمعیت بالای 18 درصد ممکن است در منازعات درگیر باشند. چون کل پرونده‌های یکتا کمتر از هشت میلیون است یعنی هشت درصد مردم در منازعات نقش داشتند. لذا از این فرصت استفاده کرده از رسانه‌های بی طرف تقاضا دارم نسبت به اصلاح تلقی گفته شده اقدام کنند.

وزیر دادگستری با اشاره به برخی آمار مربوط به رسیدگی به پرونده‌های حقوقی گفت: زمان رسیدگی به پرونده‌های حقوقی هشت روز کمتر شده که بیش از هشت درصد کاهش داشته است.

وی درباره مقایسه شاخص زندانیان گفت : سال 96 در مقایسه با سال 95 ورودی زندان‌ها کمتر شده است.

وزیر دادگستری افزود : منویات رهبری و اهتمام سران سه قوه بر وفاق و همدلی میان قوا الهام بخش مدیران و سطوح سازمانی بوده و برای حل مشکلات پیش رو به مثابه چراغی است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها