احمد مازنی نماینده اصلاح‌طلب مجلس:

ایجاد محدودیت برای صاحبان اندیشه تداعی کننده فرهنگ فرعونی است/ همه منتظر دستی از غیب برای گفت‌وگوی ملی هستند

مازنی گفت: همگی بر ضرورت و گفت‌وگو ملی اذعان و تاکید دارند اما گویا در شرایطی که با تهدایدات خارجی و مشکلات فراوان داخلی مواجه هستیم همگان منتظر هستند تا دستی از غیب بیرون آید و کاری انجام شود.

ایجاد محدودیت برای صاحبان اندیشه تداعی کننده فرهنگ فرعونی است/ همه منتظر دستی از غیب برای گفت‌وگوی ملی هستند
کد خبر: 195677
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۶ ۰۹:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امروز همگی بر ضرورت گفت‌وگوی ملی اذعان و تاکید دارند، اما گویا در شرایطی که با تهدایدات خارجی و مشکلات فراوان داخلی مواجه هستیم همگان منتظر هستند تا دستی از غیب بیرون آید و کاری انجام شود.

احمد مازنی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز گفت: 37 سال پیش در چنین ایامی حادثه‌ای رخ داد که در عین روسیاهی برای منافقان تصویری از عاشورای حسینی را بازنمایی کرد. در پی این حادثه آیت‌الله دکتر بهشتی به مظهر سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی تبدیل شد. باور عمیق به تلفیق نظام امامت با مردم سالاری، اعتقاد راسخ به عقلانیت، آزادی، عدالتخواهی، نظم و گفت‌وگو از ویژگی‌های بهشتی بود. قانون اساسی حاصل مدیریت و حزب جمهوری اسلامی معبد او بود و رفتار او مسلمانی ما بود.

او در ادامه بیان کرد: بهشتی در مقام رئیس دستگاه قضا مایه عزت قضات و کارکنان این قوه بود. سیره او گفت‌وگو برای کشف حقیقت، بر مبنای گفتمان حقیقی بود. اکنون حدود 21 ماه از پیشنهاد گفت‌وگوی ملی می‌گذرد. در این مدت بسیاری از نمایندگان و صاحب نظران این گفت‌وگو را مورد تاکید قرار داده‌اند. همچنین در این زمینه با ده‌ها نفر از عناصر تاثیرگذار جناح‌های مختلف مجلس و خارج از مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم. همگی بر ضرورت و گفت‌وگو ملی اذعان و تاکید دارند اما گویا در شرایطی که با تهدایدات خارجی و مشکلات فراوان داخلی مواجه هستیم همگان منتظر هستند تا دستی از غیب بیرون آید و کاری انجام شود. در حالی که سنت الهی بر اراده ملت‌ها بر تغییر حال درونی تاکید دارد و اینکه هر تحولی تنها از طریق تعامل و گفت‌وگو میسر می‌شود. بنابر این همگان را به گفت‌وگوی ملی در قالب گفتمان اخلاقی دعوت می‌کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: هدف گفتمان اخلاقی تامین امنیت و میثاق همه است. امنیت محصول اعتماد، و اعتماد محصول گفت‌وگو است. آگاه باشید دشمنان ما در صدد هستند به منازعات بین ما دامن بزنند و ما باید با رفع موانع گفت‌وگوی ملی و تقویت انسجام داخلی از موضع احترام متقابل با جهان گفت‌وگو کنیم. ما بازی جوانمردانه فوتبالیست‌ها را در مقابل تیم‌های قهرمان جهان دیدیم؛ گرچه به تمام اهداف خود نرسیدیم ولی با دفاع و مقاومت جانانه و عمل به تکلیف تا سر حد توان سرافراز ماندیم. منطق ما نیز همین است. ما نتیجه‌گرا نیستیم ما عقلانیت ابزاری و منطق نتیجه را که مبتنی بر اعمال زور و خشونت است مردود می‌دانیم ما معتقد به عقلانیت ارتباطی و تعاملی و منطق اخلاقی هستیم که مبتنی بر گفت‌وگو و احترام متقابل است.

مازنی افزود: در رابطه با حوزه فرهنگ باید بگویم که حوزه فرهنگ بر همه حوزه‌ها تاثیرگذار است و فرهنگ نیز از همه حوزه‌ها تاثیر می‌پذیرد. جمهوری اسلامی محصول انقلاب اسلامی و مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی فرهنگی بودن آن است. فرهنگ در منظومه فکر امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای جایگاه رفیعی دارد. امام امت فرمودند راس همه اصلاحات اصلاح فرهنگ است. اقتصاد و سیاست را ذیل فرهنگ می‌دانند. معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی منشا فرهنگی دارد. موضوعاتی چون فرهنگ کار و مصرف و تولید کیفیت محصول و حمایت از کالای داخلی ریشه فرهنگی دارد و مقوله‌های چون فرهنگ تحزب و فرهنگ گفت‌وگو و فرهنگ مشارکت پیش از اینکه ریشه سیاسی داشته باشد ریشه فرهنگی دارد. عصر ما عصر فراپیچیده است. مرزهای جغرافیایی خاصیت خود را از دست داده اند و ما در جهان بدون مرز زندگی می کنیم. فضای مجازی به نسل چهارم و پنجم رسیده و تهاجم فرهنگی به تداخل فرهنگ‌ها جای داده و جوامع بشری دچار بحران هویت شده اند.

او گفت: ملت ایران که در طول تاریخ علی رغم تهاجم فرهنگ‌ها هویت خویش را حفظ کرده و فرهنگ مهاجم را در فرهنگ ایرانی حل کرده است اکنون در معرض پیچ خطرناک و آزمونی جدید قرار دارد، اما به رغم قابلیت‌های بی بدیل جامعه ایران و وجود سرمایه انسانی، میراث فرهنگی و هنری، نهادها و سازمان‌های متولی فرهنگ، متاسفانه بین نظر بزرگان و عمل ما تفاوت از زمین تا آسمان است. به نظر می‌رسد که باید کار فرهنگی را به اهل آن بسپاریم. دغدغه‌های اهالی فرهنگ وهنر را باید جدی بگیرم . برنامه ‌های فرهنگی را باید با سیاست‌های کلی منطبق کنیم، بین نهادهای فرهنگی هم‌افزایی برقرار کنیم. در فصل بودجه به اعتبارات فرهنگی توجه داشته باشیم و در این صورت است که می‌توانیم هویت وسبک زندگی ایرانی و اسلامی را در جامعه حفظ کنیم.

او در پایان گفت:‌ آنچه که در شرایط کنونی شاهد هستیم با اسلام ناب محمدی و آنچه که در اندیشه بهشتی وجود داشت بسیار فاصله دارد. وجود فاصله شدید طبقاتی بین آحاد جامعه و اشرافی‌گری در منش بسیاری از مسئولان تداعی کننده کاخ‌هایی است که در کنار حقوق تضعیف شده کوخ نشینان قد برافراشته و از سوی دیگر ایجاد محدودیت برای صاحبان فکر و اندیشه و تحقیر مردم تداعی کننده فرهنگ فرعونی است. بیایید با برادری صدر انقلاب و دوران دفاع مقدس برگردیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها