چه کسانی می‌خواهند جای روحانی را بگیرند

با این فرض که حسن روحانی و کابینه‌اش از پس مشکلات موجود برنیامده و ناگزیر به استعفا شوند گرفتن قدرت اعتدال‌گرایان یا اصولگرایان میانه‌رو نیز همچون اصلاح‌طلبان امری محال خواهد بود. درست است که علی لاریجانی خیز ریاست‌جمهوری برداشته و از عزیمت به پاستور بدش نمی‌آید اما اگر آن انتخابات قبل از 1400 برگزار شود، شانسی نخواهد داشت. او کپی برابر اصل روحانی و به نوعی نماد شرایط موجود است. همان شرایطی که ممکن است روحانی را رفتنی کند.

چه کسانی می‌خواهند جای روحانی را بگیرند
کد خبر: 195846
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۷ ۰۷:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ظاهرا جریان رسانه‌ای و برخی چهره‌های اصولگرا تغییر لحن داده‌اند. پیشنهاد استعفای رییس‌جمهور یا بحث عدم کفایت رییس‌جمهور را رها کرده و از لزوم حمایت از دولت در شرایط فعلی می‌گویند. حتی کیهان در یک واکنش غیرمنتظره نوشت: « چه استعفایی؟!... مگر وسط مسابقه و دست و پنجه نرم کردن با حریف می‌شود تیم را یکجا کنار گذاشت و فی‌الفور تیم جدیدی جایگزین کرد؟! این آدرس مشکوک، چاره‌جویی است یا بهانه‌تراشی برای سرگرمی غفلت‌آفرین جدید؟» حتی سردار رحیم صفوی که پیش‌تر گفته بود «اگر دولت نباشد کشور بهتر اداره می‌شود» نیز برای جلوگیری از سوءبرداشت از حرف‌هایش این توضیح بیشتر را داد که «تلاش کنیم تا با هماهنگی و هم‌افزایی و کمک به دولت محترم و قوای دیگر در حل مشکلات و معضلات اقتصادی، نقشه‌های دشمن در عرصه‌های جنگ اقتصادی و عملیات روانی را خنثی کنیم و اجازه ندهیم بدخواهان ایران اسلامی، مکنونات درونی و شیطانی خود را با نقل ناقص، جهت‌دار و موزیانه به افکار عمومی القا کنند.»

فرض محال

با توجه به اینکه حاجی دلیگانی، نماینده اصولگرای مجلس که درگفت‌و‌گو با اعتماد انلاین از تشکیل و پیگیر بودن اتاق فکر برای عدم کفایت رییس‌جمهور خبر داده بود می‌توان به این نتیجه رسید که رویه تخریب دولت کاملا ترک نشده و هنوز هم برخی کاربران فضای مجازی گزینه‌های دوران پساروحانی را می‌سنجند. از آنجایی که فرض محال، محال نیست، بد نیست که ما نیز نگاهی به گزینه‌های احتمالی در انتخابات زودرس داشته و شانس هر یک را بررسی کنیم.

لاریجانی از فهرست کاندیداها خط می‌خورد

با این فرض که حسن روحانی و کابینه‌اش از پس مشکلات موجود برنیامده و ناگزیر به استعفا شوند گرفتن قدرت اعتدال‌گرایان یا اصولگرایان میانه‌رو نیز همچون اصلاح‌طلبان امری محال خواهد بود. درست است که علی لاریجانی خیز ریاست‌جمهوری برداشته و از عزیمت به پاستور بدش نمی‌آید اما اگر آن انتخابات قبل از 1400 برگزار شود، شانسی نخواهد داشت. او کپی برابر اصل روحانی و به نوعی نماد شرایط موجود است. همان شرایطی که ممکن است روحانی را رفتنی کند. به این ترتیب اولین اسمی که از فهرست احتمالی خط می‌خورد، علی لاریجانی است.

قالیباف تهیه فیلم انتخاباتی‌اش را کلید زد

روشن است که اصولگرایان شانس بیشتری برای پیروزی در وضعیت مفروض (انتخابات زودرس) دارند. امکان پیروزی آنها در انتخابات زودرس آنقدر بالا است که حتی گزینه اصلی خود در انتخابات 96 یعنی سیدابراهیم رییسی را خرج نمی‌کنند. اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که تولیت آستان قدس به سوی بهارستان و آن کرسی بالای مجلس نظر دارد. بر اساس شنیده‌ها این محمدباقر قالیباف است که به هیچ‌وجه قصد ندارد فرصت انتخابات زودهنگام را از دست دهد. عزم خود را جزم و حتی تیم انتخاباتی و رسانه‌ای‌‌اش را دست و پا کرده است. قالیباف تیم سابق «همشهری ماه» را در «پارس‌نیوز» گرد هم آورده و آماده ریاست‌جمهوری می‌شود. با احتساب اینکه روزنامه «صبح نو» را هم دارد، می‌توان گفت که تیم رسانه‌ای با محوریت سیدمحمود رضوی به‌شدت فعال و حتی مشغول ضبط فیلم انتخاباتی است.

حسین دهقان ستاد انتخاباتی تشکیل داد

قالیباف با وجود پیشینه نظامی‌اش مصداق گزینه «رییس‌جمهور نظامی» به حساب نمی‌آید. این حسین دهقان است که مسوولیت تحقق ایده رییس‌جمهور نظامی را به عهده گرفته است. پیش‌تر نیز خبر داده بودیم که او ستاد انتخاباتی خود را راه‌اندازی کرده است و امید دارد که این ستاد نوپا او را راهی پاستور کند.

کاندیداهای غیرجدی اصولگرایان

چشم که می‌گردانیم اصولگرایان چند کاندیدای دیگر از جمله پرویز فتاح و عزت‌الله ضرغامی نیز دارند. هیچ یک از این دو در انتخابات زودرس یا حتی انتخابات 1400 نمی‌توانند گزینه اصلی باشند. عزت‌الله ضرغامی نیز شاید به واسطه اینکه دفترش در خیابان پاستور است خود را به نهاد ریاست‌جمهوری نزدیک بداند و سعی کند با چند صبحانه کاری و پست‌های اینستاگرامی چهره جدیدی از خود ارایه کند اما می‌داند که راه بسیاری تا ریاست جمهوری در پیش دارد. آنچه مسلم است به فرض وقوع انتخابات زودرس که فرقی ندارد دلیلش استعفا باشد یا اثبات عدم کفایت رییس‌جمهور، جریان اصولگرا که چند انتخابات گذشته را باخته است می‌تواند اصلاح‌طلبان و موئتلفانش را از میدان به در کند.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها